لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

ترامپ راهبرد تازه آمریکا در افغانستان را اعلام کرد


دونالد ترامپ در سخنرانی در پایگاه مایر-هندرسون راهبرد دولت خود در افغانستان را اعلام کرد
دونالد ترامپ در سخنرانی در پایگاه مایر-هندرسون راهبرد دولت خود در افغانستان را اعلام کرد

رئیس‌جمهوری ایالات متحده راهبرد تازه خود در قبال افغانستان را اعلام کرده‌است. دونالد ترامپ همچنین ضمن انتقاد از پاکستان تاکید کرده‌است تعهدات آمریکا نامحدود نیست.‎

دونالد ترامپ ۳۰ مرداد ماه در یک سخنرانی که به‌طور زنده از رسانه‌های آمریکایی پخش شد، راهبرد دولت خود در قبال این بحران را اعلام کرد.

در پی این سخنرانی، جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز اعلام کرد از ستاد مشترک ارتش آن کشور خواسته تا اقدامات لازم برای عملی‌کردن راهبرد تازه را آغاز کند. در سخنرانی رئیس‌جمهوری ایالات متحده شماری از نیروهای احتمالی در افغانستان مشخص نشده‌ و آقای ترامپ گفته قصد ندارد در مورد شمار نیروها یا جزئیات عملیات نظامی در آینده حرفی بزند.

ترامپ در سخنرانی خود از «خروج عجولانه» نیروهای نظامی آمریکا از عراق انتقاد کرده‌ و می‌گوید این خروج به حضور و تقویت داعش انجامید و ایالات متحده نباید اجازه دهد اتفاق مشابهی در افغانستان بیافتد.

او می‌گوید «تروریست ها خلا ناشی از خروج شتاب‌زده نیروهای آمریکایی را پر خواهند کرد، از جمله داعش و القاعده، همانگونه که قبل از یازدهم سپتامبر چنین چیزی اتفاق افتاد. و همان طور که می‌دانیم در سال ۲۰۱۱ آمریکایی ها عجولانه و به اشتباه از عراق خارج شدند».‎

دونالد ترامپ گفت «تقریبا شانزده سال پس از حملات یازده سپتامبر، پس از فداکاری‌های بی‌مانند و جان و سرمایه‌ی مردم، اکنون آمریکایی‌ها نگران هستند که این جنگ به پیروزی منتهی نشود. این موضوع اکنون در خصوص جنگ شانزده ساله افغانستان مشخص شده است؛ طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در بخشی از سخنان خود انتقاداتی را متوجه پاکستان کرده و گفته آن کشور به‌طور معمول پناهگاه امنی در اختیار «عاملان آشوب، خشونت و ترور» می‌گذارد: «در افغانستان و پاکستان منافع آمریکا واضح و روشن است، ما باید جلوی ایجاد دوباره پناهگاه امن برای گروه‌های تروریستی که اجازه می‌دهد آمریکا را تهدید کنند بگیریم، و باید جلوی دستیابی تروریست‌ها به سلاح هسته‌ای را بگیریم».

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده دولت او بیش از این نمی‌تواند در قبال تبدیل‌شدن پاکستان به پناهگاه امنی برای گروه‌های تروریستی، طالبان و دیگرانی که تهدیدهایشان متوجه منطقه و فراتر از آن است، سکوت کند. به گفته او پاکستان از شراکت با کشورش برای اقدامات در افغانستان سود خواهد برد و با اجازه دادن به این گروه‌ها، ضرر بسیار زیادی خواهد کرد.

آقای ترامپ همچنین گفته‌است که نخست قصد داشت نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند، اما مشاورانش او را قانع کرده‌اند که برای جلوگیری از پیش‌روی طالبان و سقوط احتمالی دولت کابل، به تقویت آن‌ها دست بزند. او تاکید کرده تعهدات آمریکا چک سفید امضا و نامحدود نیست. به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا کشورش تا زمانی که از طرف افغانستان اراده و پیشرفتی مشاهده کند، با دولت آن همکاری می‌کند.

شمار فعلی نیروهای آمریکایی در افغانستان نزدیک به ۸۴۰۰ نفر است. پیش‌تر گزارش شده بود که ممکن است بین سه تا پنج هزار نیروی دیگر به آن‌ها اضافه شود. بیشترین تعداد نیروهای آمریکایی به سال‌های ۲۰۱۰-۲۰۱۱، دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، باز می‌گردد که به صد هزار نفر می‌رسید. در افغانستان همچنان شورش‌ها، حملات گسترده به نیروهای نظامی و غیرنظامیان، به‌طور مشخص توسط گروه طالبان، ادامه دارد و هشدارهایی در مورد قدرت‌گرفتن احتمالی گروه موسوم به حکومت اسلامی در آن کشور نیز منتشر شده‌است.

طولانی‌ترین درگیری نظامی آمریکا؛ ماندن یا رفتن؟

روز شنبه رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده بود که در دیداری با مشاوران امنیت ملی‌اش «تصمیمات زیادی» از جمله در مورد افغانستان اتخاذ شده است. چندی بعد جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، گفت ترامپ پس از بررسی‌های دقیق، تصمیم خود را گرفته‌است و می‌خواهد آن را شخصا با شهروندان در میان بگذارد.

تا ساعاتی پیش از سخنرانی تلویزیونی آقای ترامپ جزئیاتی از این تصمیم فاش نشد جز این‌که کاخ سفید به‌طور کلی اعلام کرده بود تصمیمی در مورد کاهش نیروها در افغانستان گرفته نشده‌است.

پیش‌تر رویترز به نقل از مقام‌های ایالات متحده گزارش داده بود گزینه‌های مختلفی روی میز دونالد ترامپ بوده‌است: از خروج کلیه نیروهای آمریکایی تا افزایش محدود آن‌ها.

به گفته رویترز مشاور امنیت ملی ترامپ، اچ‌ آر مک‌مستر، و برخی دیگر از مشاوران، هوادار طرح افزایش چهار هزار نفری نیروها بودند. اما استیو بنن، استراتژیست پیشین آقای ترامپ خواستار خروج همه نیروها بود و معتقد بود همچنان افقی از پیروزی احتمالی در این جنگ دیده نمی‌شود. فعالیت کاری استیو بنن در کاخ سفید، روز ۲۷ مرداد، پایان گرفت.

آقای ترامپ در کارزار انتخابات سال گذشته، از حضور نظامی آمریکا در افغانستان و روند نبردها انتقاد کرده و خواستار خروج فوری نیروها شده بود، اما در عین حال گفته بود قصد دارد به نبرد تازه‌ای با هدف پیروزی دست بزند. خبرگزاری آسوشیتدپرس با یادآوری گفته‌های آقای ترامپ در جریان انتخابات، به وضعیت شکننده دولت افغانستان و احتمال سقوط آن اشاره کرده و می‌گوید دولت در کابل در حال حاضر هم کنترل نیمی از کشور را در دست دارد.

درگیری‌های نظامی در افغانستان، با حضور ارتش ایالات متحده، به سال ۲۰۰۱ بازمی‌گردد؛ زمانی‌که در پی حملات یازدهم سپتامبر، ارتش آمریکا برای نابودی القاعده، وارد آن کشور شد. در حال حاضر این کشمکش، طولانی‌ترین از این دست برای ایالات متحده به شمار می‌رود. نبرد با شورشیان مورو در جنوب فیلیپین که ۱۴ سال طول کشید در رتبه بعدی قرار دارد. حضور نظامی در عراق که در دوره اوباما رسما پایان یافت، نزدیک به ۹ سال طول کشید و جنگ ویتنام، هشت سال، ارتش آمریکا را در آن کشور نگه داشت.

XS
SM
MD
LG