لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

پنتاگون: تعداد نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان ۱۱ هزار نفر است


نیروهای آمریکایی در افغانستان (عکس از آرشیو)
نیروهای آمریکایی در افغانستان (عکس از آرشیو)

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز چهارشنبه اذعان کرده است که تعداد نیروهای این کشور در افغانستان در حدود ۱۱ هزار نفر است.

به گزارش رویترز، این در حالی است که پنتاگون پیشتر گفته بود، در حدود هشت هزار ۴۰۰ نیروی آمریکایی در افغانستان حضور دارند.

در همین زمینه، ژنرال کنت مک کنزی، مدیرستاد مشترک نیروهای مسلح در پنتاگون، گفته است، اعلام شمار واقعی نیروهای آمریکایی در افغانستان در راستای شفاف سازی صورت گرفته است.

این مقام پنتاگون اضافه کرده است: این اقدام برای دریافت نیروی بیشتر صورت نگرفت، بلکه تلاشی برای شفاف سازی بود در خصوص مجموعه ای از گزارش ها گیج کننده که پیامدهای ناخواسته ای برای فرماندهان در زمینه آماده سازی نیروها داشت.

با این حال ژنرال مک کنزی نگفته است که درچارچوب راهبرد تازه آمریکا به چه میزان به نیروهای آمریکایی در افغانستان افزوده خواهد شد.

وی تصریح کرده است: ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا هنوز در این خصوص تصمیم نگرفته است…هنوز نیروی جدیدی اعزام نشده است و هنوز دستور اعزام نیروها صادر نشده است.

ژنرال کنت مک کنزی همچنین گفته است که باراک اوباما، رییس جمهوری سابق آمریکا، تابستان سال گذشته سقف حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان را هشت هزار و ۴۰۰ نفر اعلام کرده بود.

اعلام تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان بیش از یک هفته پس از تعیین استراتژی تازه آمریکا در افغانستان اعلام می شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ۳۰ مردادماه راهبرد تازه دولت خود در قبال افغانستان را اعلام کرد که بر اساس آن تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان افزایش می یابد.

آقای ترامپ گفت که نخست قصد داشت نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند، اما مشاورانش او را قانع کرده‌اند که برای جلوگیری از پیشروی طالبان و سقوط احتمالی دولت افغانستان، به تقویت آنها دست بزند.

آمریکا ۱۵ سال است که با سرنگون کردن حکومت طالبان پس ازحملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در افغانستان حضور دارد، اما نشانه ای از پایان یافتن جنگ در این کشور به چشم نمی خورد.

رویترز می گوید، نهادهای اطلاعاتی و امنینی آمریکا در ماه مه سال جاری برآورد کرده بودند که حتی با افزایش نیروهای آمریکا در افغانستان، احتمالا سال آینده وضعیت رو به وخامت خواهد گذاشت.

دونالد ترامپ۳۰ مردادماه جنگ افغانستان را « طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا» توصیف کرد.

رییس جمهوری آمریکا با این حال از «خروج عجولانه» نیروهای نظامی آمریکا از عراق انتقاد کرده‌ و گفته بود این خروج به حضور و تقویت داعش انجامید و ایالات متحده نباید اجازه دهد اتفاق مشابهی در افغانستان بیافتد.

XS
SM
MD
LG