لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

ترامپ: در نشست کمپ دیوید تصمیمات زیادی از جمله در مورد افغانستان اتخاذ شد


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز شنبه اعلام کرد که در دیدار با مشاوران امنیت ملی‌اش در روز جمعه، «تصمیمات زیادی» از جمله در مورد افغانستان اتخاذ شده است.

در پیامی توئیتری که روز شنبه ۲۸ مرداد توسط آقای ترامپ منتشر شد، با اشاره به نشست روز جمعه در کمپ دیوید، رئیس‌جمهور آمریکا یادآور شده که «روز مهمی» را در کمپ دیوید با «ژنرال‌های مستعد و رهبران نظامی» سپری کرده است.

او اضافه کرده که در این نشست «تصمیماتی زیادی اتخاذ شده، از جمله در مورد افغانستان».

جزئیاتی بیشتری از تصمیماتی که به ویژه در مورد افغانستان اتخاذ شده، اعلام نشده است و مشخص نیست چه زمانی این تصمیمات رسانه‌ای خواهند شد.

پیشتر کاخ سفید اعلام کرده که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز جمعه در نشستی با مشاوران ارشد خود در امور امنیت ملی، سیاست و راهبردها در قبال افغانستان را مورد بررسی قرار داد، اما در خصوص افزایش نیروها در این کشور تصمیمی اتخاذ نکرد.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، پس از نشست روز جمعه در کمپ دیوید، به خبرنگاران گفت که در این نشست آخرین اطلاعات در خصوص راهبردهای جدیدی که می‌توانند حافظ منافع آمریکا در جنوب آسیا باشند، در اختیار آقای ترامپ قرار گرفته است.

او اضافه کرده بود که رئیس‌جمهور در حال بررسی و مطالعه گزینه‌های خود در این زمینه است و در زمان مناسب مردم آمریکا و همچنین متحدان و جهان را از تصمیم خود مطلع خواهد کرد.

پیشتر رویترز در گزارشی در مورد نشست کمپ دیوید یادآور شده بود که ژنرال مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آقای ترامپ، و دیگر مقام‌های ارشد حاضر در این نشست، خواهان افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان هستند.

ایده افزایش سه تا پنج هزار نیرو آمریکایی و بین‌المللی در افغانستان، از حمایت رکس تیلرسون وزیر خارجه، و جیمز متیس وزیر دفاع نیز برخوردار است.

در مقابل برخی مقام‌های آمریکایی به رویترز گفته‌اند که آن دسته از مقام‌های دولت دونالد ترامپ که مخالف جهانی شدن هستند، از ایده خروج نیروها از افغانستان حمایت می‌کنند.

این مقام‌های دولت آمریکا همچنین اضافه کرده‌اند که از دیگر راهبردهای مطرح شده در قبال افغانستان، حفظ سطح نیروهای موجود در این کشور است؛ یعنی حفظ هشت هزار و ۴۰۰ نیروی نظامی در این کشور، با اندکی کاهش یا افزایش.

آمریکا نزدیک به ۱۶ سال است که با سرنگون کردن حکومت طالبان پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در افغانستان حضور دارد، اما نشانه‌ای از پایان جنگ در این کشور به چشم نمی‌خورد.

رویترز می‌گوید، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در ماه مه سال جاری برآورد کرده بودند که حتی با افزایش نیروهای آمریکا در افغانستان، احتمالاً سال آینده وضعیت رو به وخامت خواهد گذاشت.

XS
SM
MD
LG