لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

وزیر دفاع آمریکا از پیروزی قریب‌الوقوع بر داعش خبر داد


جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، روز پنج‌شنبه ۲۹ تیرماه، ضمن اشاره گذرا به این که ائتلاف بین‌المللی علیه گروه حکومت اسلامی، داعش،‌ گسترش می‌یابد از پیروزی قریب‌الوقوع بر این گروه خبر داد.

آقای متیس تنها ساعاتی پس از آن سخن می‌گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، نیز در دیدار از پنتاگون، مقر وزارت دفاع،‌ خبر داد که داعش «خیلی سریع» در حال سقوط است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران اشاره کرد: «داریم پیروز می‌شویم. دارند شکست می‌خورند.»

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، پس از آن سخن می‌گفت که روز پنج‌شنبه در جلسه‌ای ۹۰ دقیقه‌ای با اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در کنار رکس تیلرسون، وزیر خارجه، و جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح، نشست.

به گفته آقای متیس، در این جلسه مقام‌های دولت دونالد ترامپ به نمایندگان مجلس گزارشی از وضعیت کارزار شکست گروه داعش ارائه کرده‌اند.

در همین زمینه آدام شیف، عضو دموکرات کمیته اطلاعات مجلس، که در این جلسه نیز حضور داشت خبر داد که «شکی نیست که در جبهه نبرد پیشرفت‌هایی کرده‌ایم».

وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران همچنین از حمایت کنگره این کشور در کارزار مبارزه با داعش خبر داد و گفت: «شکی ندارم که ما از حمایت کنگره برخورداریم، حمایت با صدای رسا و روشن.»

تأکید این مقام عالی‌رتبه آمریکا بر پیروزی قریب‌الوقوع بر گروه حکومت اسلامی در زمانی منتشر می شود که این گروه به‌ویژه در هفته‌های اخیر از چند نقطه عقب رانده شده و در چند مورد شکستی سهمگین خورده است.

کمتر از دو هفته پیش،‌ پس از نبردی حدوداً ۹ ماهه، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، در روز ۱۹ تیرماه به شهر موصل برگشت و در نبرد علیه شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی، داعش، اعلام «پیروزی کامل» کرد.

سه سال پیشتر در سال ۲۰۱۴ در مسجد نوری همین شهر ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، اعلام خلافت کرده بود.

ساعاتی پس از اعلام بازپس‌گیری شهر موصل از دست گروه حکومت اسلامی، ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا این تحول را «ضربه‌ای اساسی» به داعش خواند و مسکو نیز ابراز امیدواری کرد که پیشرفت یاد شده به مصالحه میان مردم عراق کمک کند.

XS
SM
MD
LG