لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

واکنش‌های بین‌المللی به بازپس گیری شهر موصل از دست گروه حکومت اسلامی


ساعاتی پس از اعلام بازپس‌گیری شهر موصل از دست گروه حکومت اسلامی، ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا این تحول را یک «ضربه اساسی» به داعش خواند و مسکو نیز ابراز امیدواری کرده که پیشرفت یاد شده به مصالحه میان مردم عراق کمک کند.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری‌ها منتشر کرده‌اند، ژنرال استفان تاونسند، فرمانده ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا روز دوشنبه ۱۹ تیرماه در بیانیه‌ای هشدار داد که پیروزی علیه این گروه فوق افراطی در موصل به معنی پایانی بر تهدید آن در سطح جهان نیست و از عراقی‌ها خواست تا برای شکست شبه‌نظامیان با هم متحد شوند.

این ائتلاف از اعلام پیروزی در موصل از سوی نخست‌وزیر عراق استقبال کرده است.

حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق، عصر دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: «پیروزی امروز ما پیروزی علیه تاریکی، پیروزی علیه سبعیت و تروریسم است، و من امروز به تمام جهانیان پایان، شکست و سقوط گروه تروریستی حکومت خرافه (داعش) را اعلام می‌کنم».

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در ادامه گفته است:‌ «به رغم اینکه همچنان مناطقی در بخش قدیمی موصل وجود دارند که باید از تله‌های انفجاری و شبه‌نظامیان احتمالی گروه حکومت اسلامی که مخفی شده‌اند باید پاکسازی شوند، نیروهای امنیتی عراق کاملا این شهر را در کنترل خود دارند».

این ائتلاف افزوده است: «موصل برای هر ارتشی یک نبرد چالش‌برانگیز خواهد بود، و ائتلاف مفتخر است که همزمان با جشن و شادی همقطاران عراقی‌شان در کنار آنهاست».

ژنرال تاونسند گفته است: «از دست دادن یکی از دو ستون خلافت و گوهر خلافت خودخوانده آنها یک ضربه اساسی به شمار می‌رود».

به گفته وی، نیروهای نظامی عراق، پیشمرگه‌های کرد و ائتلاف بین‌المللی در این پیروزی سهیم هستند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه ابراز امیدواری کرده که پیروزی در موصل به اعاده یکپارچگی سرزمینی عراق کمک کرده و مصالحه میان مردم عراق را رقم بزند.

این بیانیه می‌افزاید: «مسکو از تلاش‌های مقام‌های عراقی با هدف اعاده حاکمیت ملی و یکپارچگی سرزمینی این کشور حمایت می‌کند. ما مطمئنیم که این پیشرفت، در روند مصالحه ملی درون عراقی با رعایت منافع تمام اقلیت‌های قومی و مذهبی به تحکیم موفقیت در زمینه تلاش‌های ضدرتوریستی کمک خواهد کرد».

مسکو پیروزی در موصل را مرهون «شجاعت و مقاومت ارتش عراق، گروه‌های حشدالشعبی (بسیج مردمی) و پیشمرگه‌های کرد» دانسته است.

در این بیانیه به هزینه‌های سنگینی که برای آزادسازی موصل پرداخته شده است، اشاره شده و از «کشته شدن ۳۰ هزار نیروی نظامی عراقی و هفت هزار نفر از ساکنان موصل» در جریان این عملیات خبر داده است.

از سوی دیگر، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در توئیتی بازپس‌گیری موصل را به دولت و ملت عراق تبریک گفته و تأکید کرده است: «وقتی عراقی‌ها دست در دست هم می‌دهند، هیچ محدودیتی برای آنچه می‌توانند به دست آورند، وجود ندارد».

XS
SM
MD
LG