لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

نخست‌وزیر عراق «پیروزی کامل» بر داعش در شهر موصل را اعلام کرد


نخست‌وزیر عراق با بالا بردن پرچم کشورش در موصل «پیروزی کامل» بر داعش در این شهر را اعلام کرد.
نخست‌وزیر عراق با بالا بردن پرچم کشورش در موصل «پیروزی کامل» بر داعش در این شهر را اعلام کرد.

حیدراالعبادی، نخست‌وزیر عراق عصر روز دوشنبه ۱۹ تیرماه به شهر موصل برگشت و در نبرد علیه شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی یا داعش اعلام «پیروزی کامل» کرد.

این پیروزی در حالی اعلام شد که انتظار می‌رود درگیری با داعش در نقاط دیگر عراق ادامه یابد.

دفتر مطبوعاتی نخست‌وزیر عراق در توئیتری گفته که آقای عبادی این خبر را از اتاق عملیاتی امور ضدتروریستی اعلام کرد.

حیدرالعبادی در بیانیه خود گفته است: «پیروزی امروز ما پیروزی علیه تاریکی، پیروزی علیه سبعیت و تروریسم است، و من امروز به تمام جهانیان پایان، شکست و سقوط گروه تروریستی حکومت خرافه (داعش) را اعلام می‌کنم».

نخست‌وزیر عراق روز یکشنبه به موصل رفته بود تا به نیروهای عراقی برای بازپس گیری موصل از دست داعش در جریان یک نبرد تقریبا ۹ ماهه تبریک بگوید.

مسجد النوری موصل در سال ۲۰۱۴ شاهد اعلام خلافت اسلامی از سوی ابوبکر البغدادی، رهبر گروه حکومت اسلامی، بود که به گفته خبرگزاری رویترز، خاورمیانه و کشورهای غربی را در شوک فرو برد.

بازپس‌گیری موصل در شمال عراق توسط نیروهای نظامی و شبه‌نظامیان این کشور سه سال پس از تصرف این شهر توسط گروه حکومت اسلامی صورت می‌گیرد.

ساعاتی پیش از بیانیه نخست‌وزیر عراق در عصر دوشنبه، خبرگزاری آسوشیتدپرس از مشاهده درگیری شدید در موصل خبر داده بود.

نیروهای عراقی با حمایت ایالات متحده آمریکا اکتبر سال گذشته عملیاتی را برای بازپس گیری موصل آغاز کردند و در روزهای اخیر چند صد شبه‌نظامی گروه داعش را در مساحتی کمتر از یک کیلومتر به دام انداخته بودند.

در همین حال، سازمان ملل می‌گوید به رغم پیشرفت اخیر در بیرون راندن گروه حکومت اسلامی از شهر موصل هیچ چشم‌اندازی برای پایان یافتن بحران انسانی در عراق وجود ندارد.

در بیانیه‌ای که این سازمان در روز دوشنبه منتشر کرد، آمده که هزاران نفر از ساکنان موصل احتمالا به خاطر «خسارت شدیدی که این شهر در جنگ متحمل شده است» همچنان آواره خواهند بود.

این بیانیه می‌افزاید:‌ حملات هوایی، گلوله‌باران و بمبگذاری‌های شبه‌نظامیان موجب تخریب هزاران ساختمان و همچنین زیرساخت‌های موصل شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر کشور عراق گفته که بیش از نیمی از ساختمان‌ها در غرب موصل که شاهد شدیدترین درگیری‌ها بوده، خسارت دیده یا تخریب شده است.

از زمان آغاز عملیات بازپس گیری موصل بیش از ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت این شهر آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG