لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

یک مقام ارشد امنیتی کردستان عراق: ابوبکر البغدادی زنده است


لاهور طالبانی، مقام ارشد سرویس ضد تروریسم کردستان عراق
لاهور طالبانی، مقام ارشد سرویس ضد تروریسم کردستان عراق

یکی از مقامات ارشد سرویس ضد تروریسم کردستان عراق روز دوشنبه ۲۶ تیرماه به خبرگزاری رویترز گفت «۹۹ درصد» اطمینان دارد که ابوبکر البغدادی، رهبر حکومت اسلامی (داعش)، هنوز زنده است.

لاهور طالبانی در این مورد به رویترز گفت که «البغدادی بدون شک زنده است. او نمرده و ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد او زنده است. ۹۹ درصد مطمئنیم که زنده است.»

این مقام ارشد اطلاعاتی اقلیم کردستان عراق با اشاره به ابوبکر البغدادی افزود: «فراموش نکنید که ریشه‌های او به دوران القاعده در عراق بازمی‌گردد. [و آن موقع هم] از دست نیروهای امنیتی پنهان می‌شد. او در کار خود خبره است.»

رهبر گروه حکومت اسلامی در سال ۲۰۱۴ در شهر موصل خلافت خودخوانده اسلامی اعلام کرد ولی این شهر که سه سال در کنترل گروه داعش بود سرانجام روز ۱۹ تیرماه به طور کامل آزاد شد.

ناظران حقوق بشر در سوریه روز ۲۰ تیر اعلام کردند «اطلاعات تأیید شده‌ای» را در مورد مرگ ابوبکر البغدادی دریافت کرده‌اند؛ با این همه، مقام‌های ایالات متحده در همان روز اعلام کردند که نمی‌توانند این خبر را تأیید کنند.

لاهور طالبانی که در قالب یک ائتلاف جهانی علیه داعش مبارزه می‌کند و در خط مقدم تلاش‌ها برای پیدا کردن ابوبکر البغدادی فعالیت می‌کند، در گفت‌وگوی خود با رویترز گفت که ابوبکر البغدادی «الان فراری است اما هم‌چنان دشمنی است زیرک.»

آقای طالبانی اضافه کرد که پیدا کردن البغدادی «کار آسانی نیست چراکه او سال‌ها در زمینه مخفی شدن و فرار از دست مأموران امنیتی تجربه دارد.»

به گفته این مقام ارشد اطلاعاتی «منطقه‌ای که هنوز در دست داعش است منطقه‌ای بسیار دشوار است و کار داعش هنوز خاتمه نگرفته است.»

با وجود خارج شدن کنترل شهر موصل در عراق از دست داعش و در محاصره قرار گرفتن داعش در شهر رقه سوریه، مناطق نسبتاً وسیعی بین این دو شهر هم‌چنان در کنترل نیروهای حکومت اسلامی قرار دارد.

لاهور طالبانی در ادامه گفت که افراد داعش هم‌اینک با تغییر استراتژی سعی دارند در کوهستان‌ها و بیابان‌ها کمین گرفته و علیه مأموران امنیتی عملیات حمله و گریز انجام دهند.

او افزود که به باور او بیشتر سران داعش هم‌اکنون در رقه به‌سر می‌برند و نسل جدیدی از افسران اطلاعاتی سابق دولت صدام حسین که با داعش همکاری می‌کنند آماده جایگزینی دستیارهای کشته‌شده ابوبکر البغدادی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه نیز روز دوشنبه اعلام کرد که هنوز برای تأیید مرده یا زنده بودن ابوبکر البغدادی با دشواری روبه‌روست.

ارتش روسیه یک ماه پیش گفته بود که سعی دارد خبر این‌که البغدادی در یکی از حملات هوایی جنگنده‌های روسی در نزدیکی رقه کشته شده را تأیید کند؛ کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که مقام‌های روس هنوز موفق به تأیید این خبر نشده‌اند.

XS
SM
MD
LG