لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

ناظران حقوق بشر در سوریه از مرگ ابوبکر البغدادی خبر داد؛ آمریکا تایید نکرد


ناظران حقوق بشر در سوریه روز سه‌شنبه ۲۰ تیر اعلام کرد «اطلاعات تایید شده‌ای»‌ را در مورد مرگ ابوبکر البغدادی،‌ رهبر گروه حکومت اسلامی (داعش)، دریافت کرده است. با این همه، آمریکا گفته که هنوز اطلاعاتی در این مورد دریافت نکرده است.

رامی عبدالرحمان،‌ مدیر ناظران حقوق بشر در سوریه که مقر آن در بریتانیا است، به خبرگزاری رویترز گفت: ما «اطلاعات تایید کننده‌ای را از سوی رهبران، ‌از جمله یکی از رهبران رده اول گروه حکومت اسلامی در شهر دیرالزور دریافت کرده‌ایم».

وی به خبرگزاری فرانسه نیز گفت که تاریخ مرگ بغدادی و چگونگی آن معلوم نیست.

در این میان، رویترز اشاره کرد که نمی‌تواند به طور مستقل خبر مرگ رهبر گروه حکومت اسلامی را تایید کند.

بر اساس این گزارش،‌ تاکنون بارها خبر مرگ ابوبکر بغدادی اعلام شده بود اما هیچ وقت تایید نشدند.

پیشتر سایت خبری «سومر نیوز» خبر داده بود که گروه حکومت اسلامی با صدور بیانیه‌ای، کشته شدن ابوبکر البغدادی را تأیید کرده و گفته است که به زودی «نام خلیفه جدید» خود را اعلام خواهد کرد.

با وجود این، ‌به نوشته رویترز،‌ سایت‌های گروه حکومت اسلامی و رسانه‌های محلی تا عصر سه‌شنبه به وقت محلی،‌ خبری در این مورد منتشر نکرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه روز ۲۶ خرداد اعلام کرده بود در بمبارانی که در حومه شهر رقه،‌ مرکز گروه حکومت اسلامی در سوریه، انجام داده، احتمالا ابوبکر البغدادی کشته شده است.

آندری کراسوف، معاون رئیس کمیته دفاعی مجلس دومای این کشور، نیز گفت به نظر می‌رسد که بغدادی واقعا در حمله جنگنده‌های روسیه کشته شده است.

با این حال، ‌او بر لزوم تایید همه جانبه این خبر تاکید کرد.

در همین حال،‌ وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد اطلاعاتی که تایید کننده مرگ ابوبکر البغدادی باشد در اختیار ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سباستیان گورکا،‌ مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز به شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت که نمی‌تواند فورا گزارش مرگ رهبر گروه حکومت اسلامی را تایید کند.

به نوشته رویترز،‌ مقام‌های عراقی و کرد نیز تاکنون خبر مرگ ابوبکر البغدادی را تایید نکرده‌اند.

رهبر گروه حکومت اسلامی در سال ۲۰۱۴ در شهر موصل خلافت خودخوانده اسلامی اعلام کرد ولی این شهر که سه سال در کنترل گروه داعش بود سرانجام روز ۱۹ تیرماه به طور کامل آزاد شد.

XS
SM
MD
LG