لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۱

سناتور ارشد روس: احتمال کشته شدن ابوبکر البغدادی نزدیک به ۱۰۰ درصد است


بغدادی در سال ۲۰۱۴ در مسجد جامع موصل که به مسجد نوری معروف است خلافت اسلامی اعلام کرد.
بغدادی در سال ۲۰۱۴ در مسجد جامع موصل که به مسجد نوری معروف است خلافت اسلامی اعلام کرد.

رییس کمیته دفاعی و امنیتی مجلس علیا روسیه روز جمعه دوم تیر گفت که احتمال کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر گروه حکومت اسلامی (داعش)، نزدیک به ۱۰۰ درصد است.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، ویکتور اوزروف اعلام کرد:‌ «به نظرم صحت اطلاعات نزدیک به ۱۰۰ درصد است. این واقعیت که بغدادی هنوز خودش را در هیچ جایی نشان نداده است نیز اطمینان را ایجاد می کند که وی کشته شده است».

وی افزود:‌ «اگر وزیر دفاع روسیه خبر مرگ رهبر گروه حکومت اسلامی را به رییس‌جمهوری (ولادیمیر پوتین) داده است، پس احتمالا این قضیه صحت دارد».

این سناتور ارشد روس گفت: «روسیه نمی‌خواهد جزء کشورهایی باشد که گزارش می‌دهند البغدادی هنوز زنده است».

وزارت دفاع روسیه روز ۲۶ خرداد گفته بود در بمبارانی که خردادماه در حومه رقه انجام داده است، احتمالا ابوبکر البغدادی کشته شده است.

آن در بیانیه‌ای افزوده بود: در حمله جنگنده‌های روسیه به یک گردهمایی رهبران داعش که روز هفتم خرداد‌ماه ( ۲۸ مه) در حومه جنوبی رقه در سوریه تشکیل شده بود، ۳۰ تن از رهبران رده میانی داعش و ۳۰۰ تن از نفرات آن نیز کشته شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید، براساس اطلاعاتی که از مجاری مختلف بررسی شده، احتمالا ابوبکر بغدادی در این گردهمایی حضور داشته و کشته شده است.

این خبر هنوز از سوی منابع دیگر تایید نشده است.

نام اصلی ابوبکر البغدادی، ابراهیم عواد ابراهیم علی محمد البدری‌ است. او زاده سال ۱۹۷۱ احتمالا در نزدیکی سامرا در عراق است.

البغدادی در سال ۲۰۱۴ در مسجد جامع موصل که به مسجد نوری معروف است خلافت اسلامی اعلام کرد.

گروه داعش روز چهارشنبه و در حالی که نیروهای عراقی به چند متری آن رسیده بودند این مسجد و مناره ۸۰۰ ساله آن را منفجر کرد.

XS
SM
MD
LG