لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۴

ارتش عراق: داعش مسجد تاریخی موصل را منفجر کرد


عکسی از مسجد نوری و مناره خمیده پیش از تخریب.
عکسی از مسجد نوری و مناره خمیده پیش از تخریب.

ارتش عراق روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که گروه حکومت اسلامی، داعش، مسجد جامع «نوری» در بخش قدیمی شهر موصل را منفجر کرده است.

به گزارش رویترز، ابوبکر بغدادی، رهبر گروه حکومت اسلامی سه سال پیش در مسجد نوری خلافت خود خوانده‌اش را اعلام کرد.

این در حالی است که شبکه «اعماق» وابسته به گروه حکومت اسلامی، نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا را متهم کرده است که در حمله هوایی این مسجد را بمباران کرده اند.

در همین زمینه، دفتر رسانه‌ای ارتش عراق نیز تصاویر هوایی از مسجد تخریب شده نوری منتشر کرده است.

ارتش عراق در بیانیه خود اعلام کرده است: گروه تروریستی داعش با منفجر کردن مسجد نوری و گلدسته آن موسوم به خمیده (الحدباء) یک جنایت تاریخی دیگر مرتکب شد.

طبق این بیانیه، مسجد نوری و گلدسته خمیده زمانی منفجر شده اند که نیروهای ارتش عراق به ۵۰ متری این مسجد رسیدند.

آسوشیتدپرس نیز می گوید، مسجد نوری که به مسجد جامع موصل نیز معروف است به همراه مناره کج آن قدمتی بیش از ۸۰۰ سال داشتند.

ارتش عراق پیشتر روز چهارشنبه اعلام کرده بود که در حال پیشروی به سمت مسجد نوری است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا نیز ادعا گروه حکومت اسلامی در خصوص انفجار مسجد نوری را رد کرده و گفته است: هیچ گونه عملیات هوایی بر فراز بخش قدیمی موصل نداشت است.

ژنرال جوزف مارتین، فرمانده نیروهای زمینی ائتلاف بین المللی در عراق نیز گفته است: انفجار مسجد نوری و گلدسته خمیده جنایتی علیه مردم موصل و تمام عراق است و این نمونه‌ دیگری از اقدامات وحشیانه گروه حکومت اسلامی است.

ژنرال جوزف مارتین اضافه کرده است: مسئولیت این تخریب برعهده گروه حکومت اسلامی است.

به گزارش رویترز، ارتش عراق روز سه شنبه اعلام کرده بود که نیروهای گروه حکومت اسلامی در بخش قدیمی شهر موصل به محاصره کامل در آمده اند.

رویترز می گوید، سقوط شهر موصل در حقیقت پایان عمر نیمه عراقی «خلافت» گروه حکومت اسلامی است که در تابستان ۲۰۱۴ توسط ابوبکر البغدادی رهبر آن اعلام شد. در آن زمان گروه «خلافت اسلامی» مناطق وسیعی از خاک عراق و سوریه را کنترل می کرد.

ارتش عراق ابتدا امیدوار بود که تا پایان سال ۲۰۱۶ موصل را بازپس بگیرد اما با تحکیم مواضع پیکارجویان در بافت مسکونی شهر این نبرد طولانی تر شده است.

در سوریه نیز نیروهای «حکومت اسلامی» در حال عقب نشینی هستند و شهر رقه مرکز آنها در سوریه اکنون تحت محاصره نیروهای دمکراتیک سوریه است که با حمایت آمریکا می جنگند.

طبق آمارهای گروه‌های امداد حدود ۸۵۰ هزار تن از ساکنان موصل، حدود یک سوم کل جمعیت آن قبل از شروع نبردها، از این شهر گریخته و اکنون در منزل بستگان خود و یا در اردوگاه‌های پناهندگی زندگی می کنند.

XS
SM
MD
LG