لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

انفجارهای مرگبار روز دوشنبه در سوریه دهها کشته برجای گذاشت


نمایی از انفجارهای روز دوشنبه در نزدیکی پلی در شهر طرطوس سوریه
نمایی از انفجارهای روز دوشنبه در نزدیکی پلی در شهر طرطوس سوریه

سلسله بمب‌گذاری‌ها در نقاط مختلف سوریه که گروه «خلافت اسلامی» مسئولیت آنها را برعهده گرفته است روز دوشنبه ۱۵ شهریور دهها کشته برجای گذاشت. همزمان مذاکرات آمریکا و روسیه برای متوقف کردن درگیری‌های نظامی در این کشور بدون نتیجه پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اثر این انفجارها که اکثر آنها در مناطق تحت کنترل حکومت روی داد حداقل ۴۸ نفر کشته و دهها نفر دیگر مجروح شدند. بمب‌گذاری‌ها درست یک روز پس از آن روی داد که گروه «خلافت اسلامی» تنها منطقه تحت کنترل خود در جوار مرز با ترکیه را از دست داد.

باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه، پس از پایان ملاقات خود در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در چین از «گفت‌وگوهای سازنده» و «همسویی مواضع» در برخی از مسائل مربوط به بحران سوریه صحبت کردند. ولی دو کشور نتوانستند در مورد راه حلی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه که بر اثر آن تاکنون بیش از ۲۹۰ هزار نفر کشته و نیمی از جمعیت کشور آواره شده‌اند به توافق برسند.

مرگبارترین مورد از بمبگذاری‌های روز دوشنبه دو انفجار پیاپی بود که در شهر ساحلی طرطوس یکی از پایگاه‌های اصلی حکومت بشار اسد روی داد. به گزارش رسانه‌های دولتی سوریه بر اثر این انفجارها که در نزدیکی پلی در حومه شهر طرطوس روی داد حداقل ۳۵ نفر کشته و ۴۳ نفر زخمی شدند.

به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، «اولین بمب در یک خودرو منفجر شد و بمب دوم توسط یک بمبگذار انتحاری در لحظه‌ای منفجر شد که مردم برای کمک به قربانیان انفجار اول در محل جمع شده بودند».

طرطوس در طول جنگ داخلی سوریه در مجموع از درگیری‌های خشونت‌آمیز در امان بوده و بسیاری از مردم که از مناطق درگیری گریخته‌اند به این شهر پناه برده‌اند.

در شهر حسکه واقع در شمال سوریه نیز بمبگذار انتحاری که سوار موتورسیکلت بود شش نفر از نیروهای شبه نظامی کرد و دو غیرنظامی را کشت. بخش اعظم این شهر در کنترل نیروهای کرد است و بخش کوچکی از آن توسط نیروهای دولتی کنترل می‌شود.

هدف بمبگذاری در شهر حمص، محله الزهرا بود که اکثر ساکنان آن علوی‌های هم کیش بشار اسد هستند و همواره هدف بمبگذاری‌های مرگبار و ویرانگری بوده است. بر اثر انفجار بمب در خودروریی که به یک پست بازرسی در ورودی این محله اصابت کرد چهار نفر کشته شدند.

و بمبگذاری بعدی نیز در جاده الصبوره در غرب شهر دمشق روی داد و به گزارش تلویزیون دولتی سوریه بر اثر آن یک نفر کشته و سه نفر مجروح شدند.

دیده بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست و آمار تلفات و حوادث جنگ داخلی سوریه را جمع آوری می‌کند، اعلام کرد این بمبگذاری سه کشته به جا گذاشته است.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند این بمبگذاری‌ها درست یک روز پس از آن روی داد که ارتش ترکیه و شورشیان سوری متحد آن آخرین نقاط تحت کنترل گروه «خلافت اسلامی» در جوار مرزهای ترکیه را بازپس گرفتند.

عملیات ترکیه در داخل خاک سوریه، آمریکا را در موقعیت دشواری قرار داده است. مقامات آمریکایی طی روزهای گذشته با مقامات ترکیه و رهبران کردهای سوریه در حال گفت‌وگو بوده‌اند تا از گسترش درگیری بین دو طرف جلوگیری کنند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه نیز روز دوشنبه اعلام کرد برای ایجاد یک منطقه ممنوع پرواز در شمال سوریه، با آمریکا و روسیه در حال مذاکره است.

در روزهای گذشته این امیدواری وجود داشت که روسیه و آمریکا بتوانند در مورد طرحی برای پایان دادن به درگیری در سوریه به توافق برسند. ولی مقامات آمریکایی روز دوشنبه گفتند به دلیل تغییر مواضع روسیه این مذاکرات بدون نتیجه پایان یافت.

با وجود شکست این دور از مذاکرات، باراک اوباما روز دوشنبه گفت ملاقات با ولادیمیر پوتین در مورد بحران سوریه شامل «گفت‌وگوهایی سازنده در مورد جزییات یک آتش‌بس واقعی» بود.

ولادیمیر پوتین نیز گفت: «میزانی از همسویی در مواضع و درک دو طرف از نحوه کاهش بحران در سوریه وجود دارد».

رییس جمهوری روسیه افزود: توافق با واشنگتن در این زمینه ممکن است «طی روزهای آینده» قطعی شود ولی جزییات بیشتری را اعلام نکرد و افزود مقامات آمریکا و روسیه هنوز « مشغول نهایی کردن برخی از توافقات مقدماتی هستند».

جان کری وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف همتای روس او قرار است در روزهای آینده مذاکرات را ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG