لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

نخست‌وزیر ترکیه: مناطق مرزی سوریه با ترکیه از «داعش» پاکسازی شد


مردم در ترکیه در نزدیکی مرز شاهد آخرین نبردها با داعش در سوریه هستند
مردم در ترکیه در نزدیکی مرز شاهد آخرین نبردها با داعش در سوریه هستند

نخست‌وزیر ترکیه و شورشیان مورد حمایت آنکارا می‌گویند مناطق مرزی سوریه با ترکیه، از شبه‌نظامیان گروه موسوم به حکومت اسلامی پاکسازی شده‌است. مرز ترکیه و سوریه، تنها نقطه خاکی بین مناطق اشغال‌شده توسط حکومت اسلامی در عراق و سوریه، و جهان خارج به شمار می‌رفت.

بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه که در دیاربکر به سر می‌برد، ۱۵ شهریور ماه، گفته است «امنیت، کاملا به ۹۱ کلیومتر خط مرزی از اعزاز تا جرابلس، بازگشته‌است. همه سازمان‌های تروریستی عقب رانده شده‌اند. آن‌ها رفتند».

شورشیان مورد حمایت آنکارا که شماری از ترکمن‌ها و عرب‌های سوریه‌اند و گروه‌های آن‌ها به «ارتش آزاد سوریه» وابسته است، در چهارم شهریور ماه شهر جرابلس، درست در مقابل قرقمیش در جنوب ترکیه، را تصرف کردند.

بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه گفته است «امنیت به ۹۱ کلیومتر خط مرزی از اعزاز تا جرابلس، کاملا بازگشته‌است
بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه گفته است «امنیت به ۹۱ کلیومتر خط مرزی از اعزاز تا جرابلس، کاملا بازگشته‌است

ارتش ترکیه روز شنبه، شمار بیشتری از تانک‌ها و خودروهای زرهی خود را برای عملیات علیه شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» به الراعی در سوریه فرستاد. شبه‌نظامیان مورد حمایت آنکارا گفته بودند قصد دارند از سمت الراعی به سمت شرق، یعنی به سمت جرابلس پشروی کنند، تا به این صورت از هر دو طرف به باقی‌مانده نفرات داعش فشار بیاورند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است می‌گوید گروه موسوم به حکومت اسلامی «تنها خط ارتباطی خود با جهان خارج را، با از دست دادن مناطق مرزی سوریه با ترکیه، از دست داده‌است». به گفته این سازمانِ ناظر بر رخدادهای سوریه، آخرین روستاهایِ در تصرف این گروه در بعدازظهر روز یک‌شنبه از دستشان خارج شده‌است.

عقب‌راندن داعش از خط مرزی سوریه و ترکیه، در حالی‌ست که این گروه به تازگی فلوجه در عراق را از دست داده و ارتش و نیروهای امنیتی آن کشور، خود را برای حمله به موصل، پایگاه اصلی «حکومت اسلامی» در همسایه غربی ایران، آماده می‌کنند. در عین حال شبه‌نظامیان افراطی از شهر منبج در سوریه نیز بیرون رانده ‌شده‌اند.

در کنار همه این‌ها اما، ارتش ترکیه با نیروهای عمدتا کُرد، که آن‌ها نیز درگیر نبردهای زمینی با داعش هستند و از حمایت آمریکا برخوردار، درگیر شده‌است. آنچه نگرانی واشینگتن را در پی داشته‌است.

ترکیه پیشتر تلاش کرده بود ایده ایجاد یک «منطقه امن» در سوریه را برای پناهجویان مطرح کند؛ آنچه با انتقاد و اعتراض‌های سازمان‌های بین‌المللی و مدافع حقوق بشر روبه‌رو است.

پیشروی نیروهای اسد در حلب

همزمان، گزارش‌ها از پیشروی‌های نیروهای دولتی بشار اسد در مناطقی از شهر حلب حکایت دارند.

بنا بر این گزارش‌ها نیروهای اسد موفق شده‌اند دست‌کم بخش‌های مهمی از آنچه در ماه گذشته از دست داده بودند را دوباره به کنترل خود درآورند. با این حساب به نظر می‌رسد مناطقی که تحت کنترل شورشیان است، بار دیگر در محاصره قرار گرفته‌است.

شورشیان مخالف اسد، در میانه مرداد ماه موفق شده بودن این محاصره را بشکنند و به سوی مناطق تحت کنترل ارتش سوریه پیشروی کنند.

سازمان ملل متحد موکدا در مورد وقوع «فاجعه انسانی» بی‌سابقه در حلب هشدار داده و از روسیه و آمریکا خواسته است، تا هرچه زودتر بر سر آتش‌بسی پایدار در این شهر شمالی، و دیگر نقاط، توافق کنند.

جنگ داخلی سوریه دست‌کم بین ۲۷۰ هزار تا نیم میلیون قربانی برجای گذاشته و نیمی از جمعت آن کشور را آواره کرده‌است.

روز یک‌شنبه، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان یک کنفرانس خبری گفته بود مذاکرات برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه، میان واشینگتن و مسکو «لحظه‌به‌لحظه» ادامه دارد، هرچند هنوز «اختلافات عمیقی» باقی‌ست و نتیجه مذاکرات نهایی نشده‌است.

XS
SM
MD
LG