لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

نظریه پزشکی قانونی درباره مرگ دانشمند هسته ای


اين دومين باری است که از زمان مرگ مشکوک دکتر اردشير حسين پور يک مقام رسمی جمهوری اسلامی در مورد مرگ وی اظهار نظر می کند.
اين دومين باری است که از زمان مرگ مشکوک دکتر اردشير حسين پور يک مقام رسمی جمهوری اسلامی در مورد مرگ وی اظهار نظر می کند.

معاون سازمان پزشکی قانونی جمهوری اسلامی ضمن تاييد « مرگ دانشمند ايرانی » اعلام کرد که مرگ اردشير حسين پور « بر اثر گازگرفتگی در شيراز » اتفاق افتاده است.


محمد حسن عابدی پس از رييس دانشگاه شيراز دومين مقام رسمی است که درباره مرگ دکتر اردشير حشين پور اظهار نظر می کند.


خبر مرگ اين دانشمند هسته ای ۴۴ ساله که دوشنبه، ۲۵ دی، جان خود را از دست داد، شش روزبعد و پس از تدفين او در قطعه «نام آوران باغ رضوان» اصفهان، با عنوان«تششيع جنازه يک فيزيکدان جوان» منتشر شد.


مرگ دانشمند هسته ای بر اثر گازگرفتگی


۵۵ روز بعد از مرگ دکتر اردشير حسين پور، يکی از دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی، خبرگزاری فارس روز یکشنبه، ۲۰ اسفند ، به نقل از محمد حسن عابدی ، معاون سازمان پزشکی قانونی خبر داد که « دانشمند هسته ای ايران بر اثر گازگرفتگی جان باخته است.»


آقای عابدی به خبرگزاری فارس گفته است: « پس از مرگ اين دانشمند در خانه اش در شيراز جسد او برای شناسايی علت مرگش به پزشکی قانونی منتقل شد .»


وی همچنين گفته است که « بر روی جسد علايم مرگ بر اساس گازگرفتگی وجود داشت که معاينات صورت گرفته بر روی جسد نيز آن را تایید کرد .»


معاون پزشکی بالينی سازمان پزشکی قانونی از ارائه اطلاعات پزشکی مربوط به چگونگی مرگ اين دانشمند هسته ای به خبرگزاری فارس خودداری کرده اما گفته است: « زمان حادثه اين دانشمند ايرانی در خانه اش تنها بود و نقص موجود در سيستم های حرارتی خانه علت آن بود .»


آقای عابدی در حالی اين خبر را اعلام کرد که تعداد کل تلفات مسموميت ناشی از گاز منو اکسيدکربن د ر ۱۰ ماه سال جاری را « ۷۴۵ نفر » عنوان می کند، و به گفته وی ، دانشمند هسته ای جمهوری اسلامی نيز يکی از اين « ۷۴۵ نفر » بوده که در کشور جان خود را بر اثر مسمويت گاز از دست داده اند.


اين دومين باری است که از زمان مرگ مشکوک دکتر اردشير حسين پور يک مقام رسمی جمهوری اسلامی در مورد مرگ وی اظهار نظر می کند. پيش از اين، در اواخر بهمن ماه، دکتر محمد هادی صادقی ، رييس دانشگاه شيراز که آقای حسين پور از اعضای هيات علمی آن بود، با نيز علت مرگ وی را « گاز گرفتگی » اعلام کرده بود.


آقای صادقی، در تشريح علت مرگ اين فيزيکدان هسته ای ايرانی گفته بود«دکتر حسين پور پس از ۴ تا ۵ ساعت استنشاق گاز منو اکسيد کربن، دچار خفگی شده است .»


رييس دانشگاه شيراز از اردشير حسين پور ، فيزيکدان هسته ای ايران به عنوان «متوفی» نام برده و به روزنامه ايران گفته بود : «متوفی به دليل سرماخوردگی شديد، دچار لرز شده و به همين دليل اقدام به روشن کردن بخاری منزل خود که نصب آن تکميل نشده بود،می کند. به اين اميد که بعد از گرم شدن، آن را خاموش کند، اما به دليل کسالت شديد به خواب رفته و پس از ۴ تا ۵ ساعت بر اثر استنشاق گاز منواکسيد کربن، دچار خفگی شده و فوت می کند .»


صادقی اعلام کرده بود که دکتر حسين پور تحت تدابير امنيتی زندگی می کرد و گفته بود که «نگهبانان» از ساختمان محل اقامت اين فيزيکدان، حفاظت می کرده اند و به گفته وی «به هيچ وجه امکان ورود به ساختمان بدون متوجه شدن نگهبان وجود ندارد .»


اظهارات رييس دانشگاه شيراز که ۲۶ روز پس از مرگ دانشمند هسته ای جمهوری اسلامی و در اواخر بهمن ماه گذشته منتشر شد به گفته ناظران بيشتر به منظور رد گزارش های برخی از رسانه های بين المللی در مورد نقش موساد در مرگ اين دانشمند هسته ای صورت گرفت.


هنوز نتايج بررسی های نهادهای امنيتی جمهوری اسلامی از مرگ دکتر اردشير حسين پور منتشر نشده و خبری در باره انجام چنين بررسی هايی منتشر نشده است.


اظهارات ضد و نقيض


دولت جمهوری اسلامی تاکنون در مورد مرگ دکتر اردشير حسين پور سکوت کرده است اما در دو ماه اخير رسانه های نزديک به محافل امنيتی جمهوری اسلامی اخبار متناقضی در مورد مرگ اين دانشمند هسته ای منتشر کردند.


خبر مرگ دکتر اردشير حسين پور که دوشنبه، ۲۵ دی، جان خود را از دست داد، شش روز بعد و پس از تدفين او در قطعه «نام آوران باغ رضوان» اصفهان، با عنوان «تششيع جنازه يک فيزيکدان جوان» بر تلکس ويژه واحد مرکزی خبر قرار گرفت.


اما در پی انتشار گزارش هايی مبنی بر«احتمال دست داشتن موساد در قتل اين استاد دانشگاه» در روزنامه های ساندی تايمز، تايم و روزنامه های اسراييلی، ابتدا خبرگزاری فارس به نقل از «يک مقام آگاه»، فعاليت دکتر حسين پور در امور هسته ای را تکذيب کرد و نوشت:«موساد قدرت عمليات در ايران را ندارد»


اين مقام آگاه به اين خبرگزاری گفته بود که « هيچ يک از دانشمندان هسته ای ايران ترور نشده اند و موساد قدرت عمليات در ايران را ندارد .»


وی گفته بود : « اردشير حسين پور استاد دانشگاه شيراز بوده که اخيرا بر اثر گازگرفتگی فوت کرده است و اين فرد هيچ ارتباطی با تاسيسات هسته ای اصفهان نداشته است .»


اما به فاصله چند روز ، سايت بازتاب از قول يکی از بستگان اردشير حسين پور از وی به عنوان«يکی از فيزيکدانان برجسته هسته ای ايران و طراح سانتريفيوژ» نام برد و نوشت که وی « مديريت پروژه ۱۲ طرح مهم دفاعی از تئوری تا اجرا و طراحی موتور و پيشرانه های موشک شهاب سه » را بر عهده داشته است.


بازتاب مکان حادثه برای اين دانشمند هسته ای را « خوابگاه اساتيد دانشگاه شيراز موسوم به خوابگاه (صدرا) » معرفی کرد.



دکتر حسين پور، که بود؟


روز ۱۷ بهمن در مراسم معرفی برگزيدگان امسال جشنواره خوارزمی که با حضور رييس جمهوری اسلامی برگزار شد، جايزه رتبه اول ابتکار به خاطر «طراحی و ساخت مدل عملياتی شناور استيلت» به دکتر حسين پور، فيزيکدان فقيد، تعلق گرفت .


ساعتی پس از آن سايت بازتاب به نقل يکی از بستگان وی از او با عنوان «طراح موتور و پيشرانه های موشک شهاب سه» و «طراح سانتريفيوژ» ياد کرد.


دکتر اردشير حسين پور که متولد سال ۱۳۴۱ بود، پس از پايان تحصيلات در رشته مهندسی الکترونيک، در مقطع دکترای هسته ای ادامه تحصيل داده بود.


وی تز دکترای فيزيک هسته ای خود را با عنوان «فيزيک هسته ای الکتروديناميک يون های مغناطيسی در ابرشبکه ها» نگاشته بود و در سال ۱۳۸۱ درجه دکترا گرفته بود.


اين فيزيکدان ايرانی علاوه بر ثبت پنج اختراع و انتشار ۳۵ مقاله علمی در مجلات تخصصی بين المللی، رتبه اول تاليف کتاب در سال ۱۳۷۵و رتبه دوم تحقيقات کاربردی جشنواره بين المللی خوارزمی در سال ۷۹ را در کارنامه خود داشت.


وی همچنين در سال ۱۳۸۲ عنوان نفر اول محققان دفاعی جمهوری اسلامی ايران را به دست آورده بود. عضويت در گروه مهندسی مواد دانشگاه شيراز و عضويت در دانشکده دفاعی مالک اشتر اصفهان از ديگر سمت های وی بود.


XS
SM
MD
LG