لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۷

شمار کشته شدگان فلسطینی در نوار غزه از مرز ۵۰۰ نفر فراتر رفت


گزارش ها حاکی است که شمار کشته شدگان فلسطینی در نتیجه حملات هوایی، دریایی و زمینی ۱۴ روز اخیر ارتش اسرائیل به نوار غزه از مرز ۵۰۰ نفر فراتر رفته است. اسرائیل نیز تایید کرد که هفت سرباز دیگر آن روز دوشنبه در نبرد با حماس کشته شدند.

خبرگزاری رویترز با اعلام افزایش شمار کشته شدگان فلسطینی در نوار غزه گزارش داده است که جنگنده‌ها، تانک‌ها و توپخانه ارتش اسرائیل روز دوشنبه به گلوله باران و بمباران نوار غزه ادامه دادند که در جریان آن، ۲۸ نفر را کشته شدند.

وزارت کشور دولت حماس اعلام کرده است که در نتیجه اصابت خمپاره به بیمارستان الاقصی در مرکز غزه، دستکم چهار نفر کشته و ۷۰ نفر دیگر زخمی شدند.

مسئولان بهداشتی در غزه می‌گویند که شمار کشته شدگان فلسطینی در نوار غزه از مرز ۵۱۸ نفر فرا‌تر رفت که دستکم ۱۰۰ نفر از آن‌ها کودک هستند.

ارتش اسرائیل گفته است که جلو نفوذ نیروهای گردان‌های عز الدین قسام را که از راه تونل قصد عبور به سمت اسرائیل را داشتند گرفتند و ۱۰ نفر از آن‌ها را کشتند. گردان‌های عزالدین قسام این خبر را تایید کردند.

در مقابل گردان‌های عزالدین قسام اعلام کردند که در عملیاتی در نزدیکی محله الشجاعیه، ۱۰ سرباز اسرئیلی را کشتند. سخنگوی ارتش اسرائیل کشته شدن هفت سرباز را در این عملیات تایید کرد.

بدین ترتیب اسرائیل تا کنون کشته شدن ۲۵ سرباز خود را در نبرد با شبه نظامیان فلسطینی در غزه پذیرفته است. روز یکشنبه ۱۳ سرباز اسرائیلی توسط گردان‌های عزالدین قسام کشته شدند.

روز یکشنبه خونبار‌ترین روز در نبرد میان اسرائیل و فلسطینی‌ها بود. در این روز دستکم ۱۴۰ نفر در نوار غزه کشته شدند که اکثر آن‌ها غیر نظامی بودند. نزدیک ۸۰ نفر از کشته شدگان از ساکنان محله الشجاعیه بودند که بسیاری از آن‌ها زن و کودک بودند.

تنش‌های اخیر میان اسرائیل و فلسطینی‌ها پس از پیدا شدن جنازه سه جوان اسرائیلی آغاز شد که در کرانه باختری رود اردن ربوده شده بودند. اسرائیل، حماس را به دست داشتن در این حادثه متهم می‌کند. حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، این اتهام را رد کرده است.

اکنون اسرائیل که پس از آغاز عملیات زمینی خود به نوار غزه پس از چند روز حملات هوایی، نتوانسته پرتاب موشک از غزه به مناطق اسرائیلی را متوقف کند، می‌گوید حملات خود را تا دستیابی به این هدف ادامه خواهد داد.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه در نشست مشترک کمیسیون‌های دفاع و امور خارجه کنست، پارلمان اسرائیل، گفت: «ما آماده هستیم عملیات خود را تا زمانی که ضروری باشد ادامه دهیم. شمار بیشتری از نیرو‌ها را وارد میدان جنگ خواهیم کرد تا آرامش را در نوار غزه محقق کنیم».

از سوی دیگر، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا خواستار آن شد تا جهان بر روی آتش بس میان اسرائیل و فلسطینی‌ها متمرکز شود. وی در عین حال دفاع از خود را حق اسرائیل دانست.

آقای اوباما که در جمع خبرنگاران در کاخ سفید سخن می‌گفت اظهار داشت: «همان گونه که بار‌ها گفتم، اسرائیل حق دفاع از خود را در مقابله با موشک‌های حماس و حملاتی که از راه تونل‌ها صورت می‌گیرد دارد. عملیات اسرائیل آسیب بزرگی به زیر ساخت‌های تروریسم وارد آورده است».

او افزود: «من همچنین گفتم که نگرانی‌های بزرگی درباره افزایش شمار کشته شدگان غیر نظامی فلسطینی و به خطر افتادن جان اسرائیلی‌ها داریم. از این رو باید ما و جامعه جهانی بر آتش بس تمرکز کنیم. باید جنگ متوقف شود و جلوی کشته شدن شمار بیشتری از غیر نظامیان بی‌گناه گرفته شود».

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه هم در بیانیه‌ای تاکید کرد: «باید همه تلاش‌های ممکن برای پایان دادن فوری به رنج‌های ساکنان غیر نظامی در غزه به کار گرفته شود».

این بیانیه پس از تماس تلفنی آقای اولاند با ‌بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد منتشر شده است. در این بیانیه نوشته شده که ‌بان کی مون، رییس جمهوری فرانسه را در جریان تلاش‌های خود در خاورمیانه برای پایان دادن به بحران غزه قرار داده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد که به منظور رایزنی برای پایان دادن به بحران غزه به منطقه سفر کرده است، روز دوشنبه در دوحه با مقام‌های قطری و همچنین محمود عباس دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

وی در کنفرانس خبری مشترکی با وزیر امور خارجه قطر، تنها راه متوقف کردن چرخه خشونت در منطقه را، حل و فصل ریشه‌ای مشکل دانست. او گفت باید مذاکرات برای تشکیل دو کشور مستقل اسرائیلی و فلسطینی برگزار شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد هم اکنون به مصر رفته است.

رییس جمهوری آمریکا هم جان کری وزیر امور خارجه خود را راهی منطقه کرده است. او قرار است سفر خود را با حضور در قاهره پایتخت مصر آغاز کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه یکشنبه برای بررسی اوضاع غزه، جلسه‌ای فوق العاده تشکیل داد. اعضای شورای امنیت نتوانستند بر سر قطعنامه‌ای درباره این بحران به توافق برسند. آن‌ها تنها به صدور بیانیه‌ای بسنده کردند که دو طرف را به خویستنداری و آتش بس دعوت می‌کند.

شورای امنیت در بیانیه خود از طرح آتش بس مصر نیز حمایت کرد؛ طرحی که قبلا حماس آن را رد کرده بود.

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی به شدت از شورای امنیت سازمان ملل متحد به خاطر شکستش در صدور قطعنامه‌ای درباره اوضاع غزه انتقاد کرد.

آقای عباس روز دوشنبه در پیامی ویدیویی گفت که شورای امنیت از مسئولیت‌های قانونی خود در دفاع از بی‌گناهان، شانه خالی کرده است.

در همین حال سه مسئول مصری به خبرگزاری رویترز گفتندکه این کشور آماده است تا طرح صلح خود را برای جلب نظر حماس، تعدیل کند. حماس خواهان پایان محاصره هفت ساله غزه برای پذیرش آتش بس است.

XS
SM
MD
LG