لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

دمکرات‌ها مانع تلاش جمهوریخواهان برای توقف خرید آب سنگین از ایران شدند


سناتورهای دمکرات روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت در جریان بررسی نخستین لایحه هزینه‌های جاری بودجه سال ۲۰۱۷ آمریکا، مانع تلاش جمهوریخواهان برای ناکام گذاشتن توافق اتمی با ایران و متوقف کردن برنامه دولت اوباما برای خرید «آب سنگین» از تهران شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سناتور تام کاتن که از مخالفان توافق هسته‌ای وین در تیرماه پارسال است متممی را پیشنهاد کرده بود تا به لایحه بودجه انرژی و آب الحاق شود که برنامه دولت اوباما برای خرید ۳۲ تن آب سنگین از ایران به ارزش هشت میلیون و ۶۰۰ هزار دلار را عقیم می‌گذاشت.

تصمیم به خرید آب سنگین از ایران جمعه گذشته نهایی شده بود و به تهران این امکان را می‌دهد تا به تعهداتش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل کند که بر اساس آن باید میزان آب سنگین تولیدی در راکتور اراک را کاهش دهد. این ماده یا باید فروخته شود یا رقیق شده و یا دفن شود.

آب سنگین ماده غیر رادیواکتیو است که در ساخت سلاح هسته‌ای و انرژی اتمی کاربرد دارد.

دولت اوباما پیشتر به کنگره هشدار داده بود که با هرگونه تلاشی برای جلوگیری از خرید آب سنگین از ایران مقابله خواهد کرد.

سناتورهای دمکرات متمم پیشنهادی از سوی تام کاتن را «قرص مسموم‌کننده» نام گذاشته‌اند که باعث خواهد شد تا باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، طرح بودجه انرژی و آب را وتو کند.

طبق قوانین مجلس سنا برای تصویب این گونه طرح‌ها و آغاز مراحل بعدی دستکم ۶۰ رای مثبت لازم است ولی طرح یاد شده با ۵۰ رای مثبت در برابر ۴۶ رای منفی ناکام ماند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که چهار سناتور جمهوریخواه نیز به این طرح رای منفی داده‌اند.

آقای کاتن در دفاع از متمم پیشنهادی‌اش گفت هدف او جلوگیری از هزینه کردن پول مالیات دهنگان آمریکایی در کمک به بخش حساسی از صنایع هسته‌ای ایران است.

این اقدام سناتور تام کاتن سبب شد طرح بودجه انرژی و آب نتواند در مجلس سنا به تصویب برسد.

سناتور چاک شومر، مرد شماره دو دمکرات های سنا، پیش از رای گیری در سنا به خبرنگاران گفت که اگر دمکرات‌ها اجازه دهند تا این طرح از تصویب بگذرد، که به طور بالقوه راه را برای رای دادن به متمم کاتن هموار می‌کند، جمهوریخواهان «دوباره، دوباره و دوباره» تهییج خواهند شد تا متمم‌های «مسموم‌کننده» را به لوایح هزینه‌ها الحاق کنند که کاخ سفید با آن مخالف است.

سناتور میچ مک کانل، رهبر اکثریت در سنا، در واکنش به رد این لایحه گفته است دوباره تلاش خواهد شد تا لایحه بودجه انرژی و آب به تصویب برسد.

وی، دمکرات ها را متهم کرد که در جستجوی راه‌های جدید برای «نابود کردن» روندهای تخصیص بودجه هستند.

رهبر اکثریت سنا اظهار داشت: «این یک موضع مسخره از سوی سنا است، مسخره».

XS
SM
MD
LG