لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

روسیه در حال «بررسی امکان خرید» آب سنگین از ایران است


پس از آنکه عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، از تمایل روسیه برای خرید ۴۰ تن آب سنگین از ایران خبر داد، یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه تأیید کرد که این کشور در اندیشه خرید آب سنگین از ایران است.

خبرگزاری اینترفکس روز دوشنبه به نقل از میخائیل اولیانف، رئیس دفتر منع گسترش سلاح در وزارت خارجه روسیه، نوشت که این کشور در حال بررسی امکان خرید آب سنگین از ایران است.

این مقام روس توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است.

شامگاه یکشنبه پنجم اردیبهشت، عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه ایران در یک گفت‌وگوی مستقیم در شبکه خبر تلویزیون ایران از جمله اشاره کرد که علاوه بر آمریکا که در گام نخست مشتری آب سنگین ایران شد، «روس‌ها نیز برای خرید ۴۰ تن آب سنگین در حال مذاکره هستند».

آقای عراقچی یادآور شد که «تا کنون حدود ۲۰۰ تن آب سنگین در کارخانه اراک تولید شده» و رآکتور جدید که در چهار پنج سال آینده راه‌اندازی می‌شود «به ۶۰ تن آب سنگین نیاز دارد»، اما «در برجام پیش‌بینی شده که ایران ۱۳۰ تن آب سنگین را برای این رآکتور ذخیره کند».

به گفته معاون وزیر خارجه، ایران هم اکنون «۷۰ تن تولید مازاد دارد» و کارخانه آب سنگین نیز در حال تولید است که این موجب می‌شود ایران وارد بازار فروش این محصول شود. او همچنین گفت که کشورهای دیگری از گروه ۵+۱ نیز علاقه‌مندی خود را به مذاکره در مورد خرید آب سنگین نشان داده‌اند.

جمعه گذشته ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که در اجرای توافق هسته‌ای، ۳۲ تن آب سنگین از ایران می‌خرد.

در این زمینه اما وال استریت جورنال در گزارشی نوشت که ایالات متحده آمریکا که از حدود ۷۰ سال پیش، تولیدکننده آب سنگین است، نگران است تهران نتواند خریداری برای این ماده پیدا کند و ذخایر آب سنگینش افزایش پیدا کند.

نکته دیگری که در گفت‌وگوی تلویزیونی دوشنبه شب عباس عراقچی از آن پرده برداشته شد، این است که ایران برای ذخیره و فروش تولید مازاد آب سنگین خود، انباری در کشور عمان دارد و قرار است تولید مازاد را در این انبار نگهداری و به مشتریان تحویل دهد.

او تأکید کرد که اختصاص انباری در عمان برای این کار «تحت فشار آمریکایی‌ها نبوده و برای سهولت کار انجام شده است».

بر اساس گزارش وال استریت جورنال، مبلغی که آمریکا برای خرید ۳۲ تن آب سنگین به ایران می‌پردازد، هشت میلیون و ۶۰۰ هزار دلار است، و آن طور که عباس عراقچی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود اعلام کرد، «خریدار تضمین کرده که مبلغ را به واسطه کشور دیگری به ایران برساند».

XS
SM
MD
LG