لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

نیروهای حزب دمکرات کردستان و سپاه پاسداران در سردشت با هم درگیر شدند


در جریان درگیری مسلحانه بین نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و اعضای حزب دمکرات کردستان در نزدیکی سردشت، دستکم دو عضو این حزب کشته‌ شدند.

فرماندار سردشت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، ضمن تایید این خبر اعلام کرده که در جریان این درگیری که روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور «در نقطه صفر مرزی» صورت گرفته، هشت عضو حزب دمکرات کردستان کشته شده‌اند.

همزمان، حزب دمکرات کردستان هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که دو عضو این حزب کشته‌ شده‌اند.

قادر وریا، عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان، در گفت‌وگو با رادیو فردا، آمار ارائه شده از سوی مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی را رد می‌کند و می‌گوید، دو عضو این حزب در جریان «تله انفجاری و کمین» کشته ‌شده‌اند.

این عضو رهبری حزب دمکرات کردستان در خصوص چرایی وقوع این درگیری می‌گوید که حضور اخیر اعضای حزب دمکرات در کردستان ایران «ادامه سیاست‌های قبلی» این حزب است.

به گفته او، این حضور با انگیزه «حمایت از مردم کردستان در راستای طرح و پیگیری مطالبات‌شان» صورت می‌گیرد.

طی ماه‌های گذشته چندین رشته درگیری نیز بین نیروهای «حزب دمکرات کردستان ایران» و نیروهای سپاه پاسداران در کردستان صورت گرفته است. در جریان این درگیری‌ها دهها تن از اعضای هر دو طرف کشته و زخمی شده بودند.

گزارش رادیویی ایلیا جزایری از درگیری‌ بین حزب دمکرات کردستان و سپاه پاسداران در شهر سردشت
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:32 0:00
لینک مستقیم

«حزب دمکرات کردستان ایران» به رهبری مصطفی هجری پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد حضور مسلحانه خود را در کردستان ایران از سر بگیرد و دور تازه‌ای از فعالیت‌هایش را علیه جمهوری اسلامی آغاز کند.

همزمان، مقام‌های اقلیم کردستان عراق در دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی تاکید کرده بودند به احزاب اپوزیسیون کرد اجازه نخواهند داد که از خاک اقلیم کردستان، برای جمهوری اسلامی چالش امنیتی درست کنند.

در همین ارتباط، قادر وریا، عضو رهبری «حزب دمکرات کردستان» در پاسخ به این پرسش که «آیا مقام‌های حکومت اقلیم کردستان خواستار توقف فعالیت‌های نظامی شما شده‌اند؟» می‌گوید: «ما هم امسال و هم سال‌های قبل، حتی بدون آنکه با چنین درخواست‌هایی از سوی مقام‌های اقلیم کردستان روبرو باشیم، بسیاری از ملاحظه‌های سیاسی و امنیتی مربوط به حکومت و مردم اقلیم کردستان را رعایت کرده‌ایم و کادرها و پیشمرگه‌های ما تلاش کرده‌اند تا جایی که امکان دارد از فعالیت‌های نظامی پرهیز کنند».

او در ادامه می‌افزاید که درگیری‌های صورت گرفته ناشی از آن است که مقام‌های جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهند احزاب کرد با مردم کردستان ارتباط مستقیم داشته باشند و به گفته او، در چنین وضعیتی، آنها هم ناگزیر می‌شوند «از خودشان دفاع کنند».

جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته، احزاب کرد را متهم کرده بود که در راستای تامین اهداف عربستان سعودی فعالیت‌های مسلحانه ماه‌های گذشته را سازمان داده‌اند. این اتهام اما از سوی رهبران این احزاب رد شده بود.

علاوه بر درگیری‌های اخیر، کردستان ایران در سال‌های گذشته شاهد مواردی از درگیری‌های خونین بین نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و اعضای حزب حیات آزاد کردستان، موسوم به پژاک نیز بوده است.

این احزاب از سوی جمهوری اسلامی به «تجزیه‌طلبی» و «ارتباط با بیگانگان» متهم می‌شوند. آن سوتر اما این احزاب هم جمهوری اسلامی را به نقض حقوق انسانی کردها در ایران متهم می‌کنند و می گویند هدف‌شان پیگیری حقوق کردها در چارچوب ایران است.

XS
SM
MD
LG