لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۲

حمله افراد مسلح به یک کلانتری در شهر سردشت آذربایجان غربی


فرماندار شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی از حمله دو موتورسوار با سه نارنجک صوتی به یک کلانتری نیروی انتظامی دراین شهر خبر داد و گفت که این حادثه تلفات جانی در پی نداشت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عزیز حسنی روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد اعلام کرد که دو نفر موتور سوار که هویت آنها مشخص نشده است، عصر روز دوشنبه سه نارنجک صوتی به داخل کلانتری «۱۱شهید علیپور» سردشت انداختند.

وی خبر داد که این انفجار، باعث شکسته شدن شیشه اتومبیل‌ها و تعدادی از مغازه‌های اطراف شده است.

به گفته آقای حسنی، نیروهای این پاسگاه به سمت مهاجمان تیراندازی کرده‌اند و درگیری طرفین حدود ۱۰ دقیقه طول کشیده است.

بر اساس این گزارش، این دو موتورسوار که سر و صورت خود را پوشانده بودند، در نهایت موفق به فرار شده‌اند.

هنوز گزارشی درباره هویت این موتورسواران و وابستگی آنها به گروهی خاص منتشر نشده است.

«سردشت» هم‌مرز با اقلیم کردستان عراق است و همه ساله گزارش‌هایی مبنی بر بروز درگیری‌های مسلحانه در این منطقه منتشر می‌شود.

از جمله، خبرگزاری ایرنا روز ۱۶ اردیبهشت از کشته شدن رحمان ابراهیمی و محمد ابوبکری دو عضو سپاه پاسداران در درگیری با گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی در سردشت خبر داده بود.

پس از آن نیروی زمینی سپاه پاسداران روز ۲۴ خرداد از کشته شدن پنج عضو پژاک (حزب حیات آزاد کردستان) خبر داده و آنان را به دست داشتن در قتل این افراد متهم کرده بود.

استان‌های غربی ایران در ماه‌های گذشته شاهد تشدید درگیری نیروهای امنیتی ایران با گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی از جمله حزب دمکرات کردستان ایران و گروه پژاک بوده‌‌اند.

حزب دمکرات کردستان ایران روز چهارم مرداد اعلام کرده بود که حضور نیروهای نظامی خود را در «بیشتر نقاط» خاک کردستان ایران «در سطحی وسیع‌تر و در راستای یک تاکتیک دفاعی»‌ افزایش دادە است.

این در حالی است که۴۰۰ فعال سیاسی و فرهنگی کرد روز ۲۱ تیر ضمن محکوم کردن درگیری‌های اخیر در کردستان، تاکید کرده بودند که «حضور مسلحانه افراد و گروه‌ها جز تشدید فضای امنیتی در این منطقه و اثر منفی و مخرب بر روند توسعه کردستان دستاورد دیگری ندارد».

عبدالله رمضان‌زاده، استاندار کردستان در دولت محمد خاتمی و سخنگوی دولت، احسان هوشمند، پژوهشگر و معروف صمدی نماینده سابق سنندج، از جمله امضاء‌کنندگان این بیانیه بودند.

در روزهای گذشته اعدام ۲۰ نفر از زندانیان کرد اهل سنت اعتراض دیدبان حقوق بشر، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری ایرانی را به دنبال داشته است.

مقامات جمهوری اسلامی اعدام‌شدگان را به انجام اقداماتی چون «ترور ماموستا برهان عالی از روحانیون اهل سنت و ماموستا شیخ‌الاسلام»، «انجام چندین فقره سرقت مسلحانه از طلا فروشی‌های شهرهای قروه، زنجان و همدان» و قتل «تعدادی از محیط بانان استان کردستان» متهم می‌کنند.

بسیاری از این افراد اتهام‌ها را رد کرده‌ و در فیلم‌هایی ویدیویی و نوشته‌هایی که از آنان منتشر شده اعلام کرده‌‌اند که مدت‌ها در «سلول‌ انفرادی» و «تحت شکنجه» بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG