لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

دمپسی: آمریکا در حال بررسی اعزام نیروی رزمی به عراق است


ژنرال مارتین دمپسی (راست) همراه با چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا
ژنرال مارتین دمپسی (راست) همراه با چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا

ژنرال مارتین دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا می‌گوید که ایالات متحده امکان اعزام نیروی رزمی اندکی را به عراق برای انجام عملیات پیچیده‌تر علیه داعش در دست بررسی دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای دمپسی روز پنج شنبه ۲۲ آبان ماه در کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا گفت که ارتش عراق خوب عمل می‌کند، اما برای ورود به موصل یا باز پس گرفتن مناطق مرزی عراق و سوریه نیاز به عملیات‌های نظامی پیچیده‌تر است.

وی افزود: «در مرحله کنونی نمی‌توانم توصیه کنم نیروهایی که در موصل و همچنین در مرز عراق و سوریه هستند نیاز به همراهی نیروی رزمی آمریکا دارند، ولی چنین عملیاتی مطمئنا در دست بررسی است».

به گفته وی، شمار نیروهای آمریکایی در عراق در حال حاضر نسبتا کم است و اگر نیاز باشد که بر تعداد آن‌ها بیفزاییم، تعداد آنها زیاد نخواهد بود.

هم اکنون ۱۴۰۰ نظامی آمریکایی در حال آموزش نیروهای عراقی و نیروهای میانه‌روی مخالف بشار اسد در سوریه هستند.

چاک هیگل، وزیر دفاع، نیز در این نشست گفت که نیروهای ائتلاف در نبرد با داعش پیشرفت داشته‌اند، اما مردم آمریکا باید خود را برای یک نبرد «طولانی و مشکل» آماده کنند.

وی افزود: فشارهای وارده تاثیر خود را بر توان یارگیری و استخدام نیروهای تازه توسط گروه داعش گذاشته و به روحیه و نیروی آنها ضربه زده است.

نشست پرسش و پاسخ فرماندهان ارشد نظامی آمریکا در کنگره پس از درخواست باراک اوباما رییس جمهوری این کشور از کنگره صورت می‌گیرد که خواستار اختصاص بودجه جدید پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری برای گسترش ماموریت ارتش ایالات متحده در عراق و فرستادن ۱۵۰۰ نیروهای دیگر به این کشور شده است.

دولت اوباما می‌گوید که جان آلن نماینده ویژه رییس جمهوری و معاون وی قرار است برای بحث پیرامون عملیات نیروهای ائتلاف علیه داعش به فرانسه و امارات متحده عربی سفر کند.

این گزارش می‌گوید که تصمیم اوباما برای اعزام نیروی رزمی به عراق، شمار نیروهای آمریکایی در این کشور را به سه هزار و صد نفر خواهد رساند.

با این حال برخی از اعضای کمیته نیروهای مسلح کنگره ابراز تردید کرده‌اند که محدود کردن اعزام نیروهای آمریکایی به مشاوره و آموزش نظامی ممکن است نتیجه لازم را ندهد، چرا که محدود کردن این نیرو‌ها به حضور در پایگاه‌های نظامی کمکی به نیروهای تازه آموزش دیده عراقی و مخالفان میانه‌رو سوریه در نبرد علیه داعش نخواهد کرد.

چاک هگل روز پنجشنبه تاکید کرد که نیروهای آمریکایی در میدان نبرد حاضر نخواهند شد.

قرار است کنگره آمریکا روز ۱۱ دسامبر، حدود یک ماه دیگر، درباره ادامه تجهیز و آموزش نیروهای میانه رو مخالف دولت بشار اسد در سوریه تصمیم گیری کند.

XS
SM
MD
LG