لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

معترضان مصری خواستار راهپیمایی «یک میلیون نفری» در روز سه شنبه شدند


مخالفان حسنی مبارک در میدان تحریر قاهره
مخالفان حسنی مبارک در میدان تحریر قاهره
معترضان مصری روز دوشنبه در فراخوانی خواستار «تظاهرات يک ميليون نفری» در روز سه شنبه شدند و گزارش ها حاکی است که کشورهای غربی در حال خارج کردن اتباع خود از مصر هستند. همزمان عمر شريف، هنرپيشه مشهور مصری، از حسنی مبارک خواست تا از مقام خود کناره گيری کند.

يکی از سازمان دهندگان اعتراضات در مصر به خبرگزاری فرانسه گفته است: نيمه شب تصميم گرفته شد تا تظاهرات يک ميليون نفری در روز سه شنبه برگزار شود.

عيد محمد افزوده است: «ما همچنين تصميم گرفته ايم که اعتصابات سراسری را در مصر آغاز کنيم.»

مشورت اوباما با رهبران منطقه؛ مخالفان مبارک همچنان در خیابان- کلیک کنید

نخستين بار کارگران کانال سوئز در فراخوانی خواستار اعتصابات عمومی در مصر شده بودند.

محمد واعد، يکی ديگر از معترضان گفته که ما به کارگران سوئز خواهيم پيوست و تا زمانی که به خواسته های ما عمل نشود اعتصاب عمومی خواهيم کرد.

با اين حال يکی از اعضای هيئت مديره کانال سوئز اوضاع در اين کانال در روز دوشنبه را «عادی» توصيف کرد.

اعتراض های مخالفان در مصر به حکومت ۳۰ ساله حسنی مبارک که از هفت روز پيش آغاز شده است روز جمعه و به دنبال برخوردهای شديد معترضان با نيروهای امنيتی به اوج خود رسيد و نزديک به ۴۰ کشته برجای گذاشت.

تعداد تلفات نا آرامی های مصر تا کنون ۱۲۵ نفر اعلام شده است.

گزارش ها حاکی است که به رغم اعلام منع عبور و مرور در خيابان های قاهره، هزاران معترض شب گذشته در ميدان تحرير (آزادی) قاهره ماندند.

بر روی يکی از پلاکارهايی که در اين ميدان نصب شده، نوشته شده بود که ارتش بايد بين مصر و مبارک، يکی را برگزيند.

مخالفان که شاخص ترين چهره آنها، محمد البرادعی، مدير کل سابق آژانس بين المللی انرژی اتمی است می گويند که تا کناره گيری رييس جمهور مصر به اعتراض های خود ادامه خواهند داد.

آنها با اشاره به حسنی مبارک شعار می دادند «تا زمانی که بزدل نرود ميدان را ترک نخواهيم کرد.»

خبرگزاری آسوشيتدپرس روز دوشنبه گزارش داد که خيابان های قاهره آرام بودند و ايستگاه های مترو نيز باز شدند.

رييس جمهور مصر در واکنش به اعتراض های خيابانی برای نخستين بار طی سه دهه گذشته، عمر سليمان را به عنوان معاون خود انتخاب کرد و با کنار گذاشتن دولت مصر، احمد شفيق را مامور تشکيل کابينه جديد کرد.

به گفته شبکه تلويزيونی الجزيره، بخشی از مردم در طول روز در تظاهرات شرکت می کنند و بخش ديگری، در خانه استراحت و يا از منطقه زندگی خود در مقابل دزدان حفاظت می کنند.

در عين حال، گزارش هايی در مورد برگزاری تظاهرات در چند شهر ديگر، اسکندريه و سوئز، منتشر شده است.

همزمان، وزارت کشور مصر دستور بازگشت نيروهای پليس به خيابان های قاهره، را صادر کرده است. در چند روز گذشته، نيروهای پليس از خيابان ها عقب کشانده شده و ارتش جای آنها را گرفته بود.

دولت مصر روز دوشنبه گفت که با احزاب سياسی در مورد وضعيت در اين کشور مذاکره خواهد کرد.

احمد شفيق، نخست وزير مصر، گفت: گفت و گوها با احزاب مخالف گسترش خواهد يافت تا به گفته او، مشارکت آنان در کشور افزايش يابد.

در اين ارتباط، خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از يکی از مقام های اخوان المسلمين نوشت که اين حزب خواستار تشکيل يک کميته، متشکل از احزاب و گروه های مخالف دولت و همچنين محمد البرادعی، مدير کل سابق آژانس بين المللی انرژی اتمی و برنده جايزه صلح نوبل، است.

اين مقام اخوان المسلين هدف از اين طرح را متحد کردن تمامی مخالفان تحت لوای شعار «برکناری حسنی مبارک» عنوان کرد.

عمر شریف: ۳۰ سال حضور در قدرت کافی است

در همين حال، عمر شريف، هنرپيشه مشهور مصری، نيز با مخالفان حسنی مبارک همراهی کرده و از وی خواسته است تا از سمت رياست جمهوری کنار برود.

عمر شريف افزوده است: «مبارک در بهبود استانداردهای زندگی مردم ناتوان بوده و ۳۰ سال حضور وی در قدرت کافی است.»

وی که به خاطر ايفای نقش در فيلم های «لارنس عربستان»، «دکتر ژيواگو» و «اسب کهر را بنگر» به شهرت جهانی رسيد با بيان اينکه رييس جمهور بايد استعفاء دهد اظهار داشت: «مردم مصر وی را نمی خواهند و ماندن او در قدرت به مدت ۳۰ سال کافی است.»

آقای شريف گفت: «رييس جمهور در بهبود استانداردهای زندگی مصری ها موفق نبوده است. تنها بخش کوچکی از مصری ها ثروتمند هستند – شايد يک درصد- و بقيه آنها در تقلای پیدا کردن چیزی برای خوردن هستند.»

خروج اتباع غربی

همزمان با اين تحولات، دولت های چند کشور اقدام به خارج کردن اتباع خود از مصر کرده اند. در اين ارتباط، می توان به کشورهای آمريکا، روسيه، بريتانيا، چين، ژاپن، ترکيه، هند، آلمان، يونان و فرانسه اشاره کرد که با اعزام هواپيما به مصر در حال خارج کردن اتباع خود از اين کشور هستند.

فيليپين و تايلند نيز به هزاران تن از اتباع خود در مصر توصيه کرده اند که اين کشور را ترک کنند.

نگرانی در مورد امنيت و جان اتباع خارجی پس از آن شدت گرفت که يک ديپلمات جمهوری آذربايجان در قاهره شنبه شب کشته شد.

ادامه اين وضعيت بر صنعت توريسم مصر تاثير می گذارد. پيشتر و در سال های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۱ ميلادی که شبه نظاميان اسلام گرا، دهها توريست را به قتل رساندند، صنعت گردشگر در مصر آسيب ديده بود.

اهميت اين صنعت در اقتصاد مصر بسيار بالا است و بر اساس آمارها، از هر هشت مصری، يک نفر در اين صنعت مشغول به کار است.

از طرف ديگر، دو شرکت ژاپنی که يکی از آنها شرکت نيسان موتور است، فعاليت کارخانه های خود در جيزه در نزديکی قاهره را متوقف کرده اند.

چند شرکت کره جنوبی نيز اقدام به تخليه مصر از اتباع خود کرده اند.

«دوره ای جدید در جهان عرب»

از سوی ديگر، بشار اسد، رييس جمهور سوريه از تحولات رخ داده در تونس و مصر به عنوان «دوره ای جديد» در جهان عرب نام برد ولی گفت که وقوع چنين اعتراض هايی کشور را تهديد نمی کند.

با اين حال، آقای اسد در گفت و گو با روزنامه آمريکايی «وال استريت ژورنال» به «شرايط دشوار» در سوريه اذعان کرد.

در همین حال، هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چين، روز دوشنبه گفت که اين کشور از نزديک، تحولات در مصر را دنبال می کند و با توصيف اين کشور به عنوان دوست چين، افزود: ما اميدواريم که مصر هر چه زودتر به ثبات اجتماعی و نظم قانونی بازگردد.

دولت چين در روزهای اخیر فعاليت وبلاگ هايی که به انعکاس اخبار تظاهرات در مصر پرداخته اند، محدود کرده است.

در اين ميان، روزنامه اسراييلی «هاآرتص» روز دوشنبه گزارش داد که دولت اين کشور به ديپلمات های خود در جهان، به خصوص، آمريکا و کشورهای اروپايی گفته است که دولت های کشورهای ميزبان را در مورد حمايت از رژيم حسنی مبارک تشويق کنند.

به نوشته اين روزنامه، دولت اسراييل گفته است که منافع غرب و نيز خاورميانه در ارتباط با حفظ ثبات در مصر است.

درخواست از بلاگرها

از سوی دیگر، شبکه تلويزيونی الجزيره که دفتر آن در قاهره روز يکشنبه توسط مقام های مصری تعطيل شده است، از بلاگرها و مردم مصر خواست تا اين شبکه خبری را با ارسال ويدئوها و مشاهدات شان ياری رسانند.

شبکه خبری الجزيره در قاهره، از آغاز تظاهرات در مصر، وقايع اين کشور را از نزديک به صورت گسترده و فعال پوشش داده است.
XS
SM
MD
LG