لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

اردوغان از احتمال عملیات نظامی مشترک ایران و ترکیه علیه شبه‌نظامیان کرد خبر داد


رییس‌جمهوری ترکیه می‌گوید عملیات مشترک علیه گروه‌های تروریستی که تهدید به شمار می‌روند همواره در دستور کار است.
رییس‌جمهوری ترکیه می‌گوید عملیات مشترک علیه گروه‌های تروریستی که تهدید به شمار می‌روند همواره در دستور کار است.

رجب طیب اردوغان می‌گوید که ایران و ترکیه در جریان سفر اخیر رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به آنکارا درباره انجام عملیات نظامی مشترک علیه گروه‌های شبه نظامی کرد با هم رایزنی کرده‌اند.

رییس‌جمهوری ترکیه روز دوشنبه ۳۰ مرداد پیش از عزیمت به اردن برای دیدار رسمی از این کشور، به خبرنگاران گفت: «مبارزه موثر علیه حزب شورشی کارگران کردستان و شاخه ایرانی آن، پژاک، از طریق عملیات نظامی مشترک با ایران امکان‌پذیر است».

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی اظهار داشت: «عملیات مشترک علیه گروه‌های تروریستی که تهدید به شمار می‌روند همواره در دستور کار است. این موضوع در مذاکرات روسای ستاد کل نیروهای مسلح دو کشور مورد بحث قرار گرفت، و من هم درباره اینکه چنین عملیاتی چگونه باید صورت گیرد به طور مبسوط نظرم را گفته‌ام».

ایران و ترکیه گروه‌های شبه‌نظامی کرد را که در خاک دو کشور عملیات نظامی انجام می‌دهند در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داده و از چند دهه پیش با آنها درگیر هستند.

حزب کارگران کردستان ترکیه (پ کا کا) که در سال ۱۹۸۴ پا به صحنه گذاشته است، هدف خود را خودمختاری نواحی کردنشین این کشور اعلام کرده است.

در ۳۳ سالی که از آغاز مبارزه مسلحانه «پ کا کا» علیه ارتش ترکیه می‌گذرد بیش از ۴۰ هزار غیرنظامی کشته شده‌اند که اکثر آنها کرد بوده‌اند. گرچه برای مدت سه سال میان پ کا کا و ارتش ترکیه آتش‌بس برقرار بود، اما از ژوئیه سال ۲۰۱۵ که آتش‌بس میان طرفین نقض شد، خشونت به جنوب شرقی ترکیه بازگشته است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد اسفند پارسال اعلام کرد که بر اساس بررسی‌های غیرمیدانی‌اش، حدود دو هزار نفر از جمله ۱۲۰۰ تن از ساکنان محلی و حدود ۸۰۰ پرسنل نظامی و انتظامی در جریان عملیات امنیتی گسترده ترکیه در فاصله ژوئیه ۲۰۱۵ تا دسامبر ۲۰۱۶ کشته شده‌اند.

محمدحسین باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، هفته گذشته دیداری سه روزه از ترکیه داشت و در این سفر علاوه بر مذاکره با ژنرال هولوسی آکار، همتای ترک خود، درباره نحوه مبارزه با مخالفان مسلح کرد، با رجب طیب اردوغان نیز ملاقات کرد.

روزنامه «صباح» ترکیه گزارش داد که طرفین در این مذاکرات درباره انجام تلاش‌های مشترک برای مقابله با عبور غیرقانونی «اعضای گروه‌های تروریستی» از مرزهای دو کشور به توافق رسیدند.

آقای باقری نیز به رسانه‌های ایران گفت که دو کشور قرار است مبادله اطلاعاتی هم داشته باشند.

ترکیه از اواسط مردادماه کار ساخت دیوار مرزی با ایران را آغاز کرده که هدف آن جلوگیری از ورود شورشیان کرد به خاک ترکیه اعلام شده است.

روزنامه صباح روز دوشنبه ۳۰ مرداد در سایت اینترنتی خود گزارش داد که چند اردوگاه متعلق به پ کا کا در طول مرز با ایران مستقر هستند که در هر کدام آنها حدود یک هزار «تروریست» به سر می‌برند.

این روزنامه نوشت: در زمان عملیات علیه پایگاه‌های پ کا کا در شرق ترکیه، «این تروریست‌ها به راحتی از مرز عبور کرده و در این اردوگاه‌ها پناه گرفته یا به طور غیرقانونی از مرز عبور کرده و وارد کشور می‌شوند».

مقام‌های ترکیه گفته‌اند که طول این دیوار مرزی ۱۴۴ کیلومتر خواهد بود. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از ساخت این دیوار استقبال کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG