لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

اردوغان: دادستان عربستان بگوید چه کسی پشت قتل خاشقجی است؟


رئیس‌جمهور ترکیه روز سه‌شنبه هشتم آبان از دادستان کل عربستان خواست تا اعلام کند که چه کسی دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقتول سعودی، در کنسولگری عربستان در استانبول را صادر کرده است.

رجب طیب اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران از شیخ سعود المجیب خواست تا «افراد خاص» را از تحقیقات خود حذف نکند.

او افزود: «چه کسی این ۱۵ نفر را فرستاده است؟ شما به عنوان دادستان کل سعودی، باید این سؤال را مطرح و جواب آن را پیدا کنید».

اشاره رئیس‌جمهور ترکیه به ۱۵ نفر از مأموران سعودی است که روز دوم اکتبر وارد کنسولگری عربستان در استانبول شدند و بر اساس گزارش رسانه‌های ترک، جمال خاشقجی که برای گرفتن گواهی تجرد به آنجا مراجعه کرده بود را شکنجه کرده، کشته و جسدش را قطعه قطعه کردند.

آقای اردوغان گفت: «شما (دادستان عربستان) باید این پرونده را حل‌وفصل کنید. دوپهلو حرف نزنید، معنی ندارد که بخواهید از برخی افراد خاص محافظت کنید».

او تأکید کرد که «این مسئله همین حال باید حل شود؛ هیچ عذر و بهانه‌ای هم پذیرفته نیست».

دادستان عربستان که این هفته به ترکیه سفر کرد، دو بار با عرفان فیدان، دادستان استانبول، دیدار و گفت‌وگو کرده است. او همچنین روز سه‌شنبه به مدت یک ساعت از محل کنسولگری سعودی بازدید کرد.

مقام‌های ریاض گفته‌اند که ۱۸ نفر را به اتهام دست داشتن در این قتل بازداشت کرده‌اند و قول داده‌اند که تحقیقات کاملی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید که فیدان در این دیدارها درخواست استرداد متهمان را مطرح کرد، چون این قتل در استانبول رخ داده است. همچنین از همتای سعودی خود پرسیده که چه کسی دستور اعزام این تیم را صادر کرده است.

دفتر دادستانی استانبول هفته گذشته درخواستی رسمی در این زمینه صادر کرد ولی عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، آن را رد کرد و گفت که متهمان در خاک عربستان محاکمه می‌شوند.

آقای اردوغان همچنین از الجبیر خواست تا توضیح دهد «همدستان محلی» متهمان چه کسانی بوده‌اند که به گفته ریاض، جسد تحویل آنها شده است.

او اضافه کرد: «هم وزیر خارجه سعودی و هم ۱۸ متهم باید توضیح دهند که این همدستان محلی چه کسانی بودند. بگویید این افراد چه کسانی هستند تا موضوع روشن‌تر شود. نمی‌توانیم این پرونده را نیمه کاره رها کنیم».

در حالی که درباره آمر این قتل انگشت اتهام به سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، نشانه رفته است ریاض این اتهام را رد کرده و خود آقای سلمان نیز کشتن خاشقجی را «وحشیانه» خوانده است.

با این حال مقام‌های عربستانی هنوز حاضر نشده‌اند اعلام کنند که جسد این روزنامه‌نگار مقتول کجاست.

مقام‌های عربستانی که در روزهای نخست تکرار می‌کردند که جمال خاشقجی پس از انجام امور اداری خود، کنسولگری سعودی را ترک کرده است سرانجام هفته گذشته تحت فشارهای شدید بین‌المللی گفتند که بر اساس اطلاعات ترکیه، این روزنامه‌نگار طبق «برنامه‌ریزی قبلی» به قتل رسیده است.

نامزد خاشجقی: پنهانکاری نکنید

در همین حال، خدیجه چنگیز نامزد جمال خاشقجی که روز دوم اکتبر بیرون از کنسولگری منتظر وی بود، از رئیس‌جمهوری آمریکا و سایر رهبران جهان خواست تا اطمینان دهند که در مورد این قتل پنهانکاری و لاپوشانی صورت نمی‌گیرد.

او که روز دوشنبه در مراسم یادبود این روزنامه‌نگار مقتول در لندن حضور یافته بود، از واکنش «رهبران بسیاری از کشورها» ابراز نارضایتی کرد. وی با اشاره به دونالد ترامپ، از وی خواست تا «به کشف حقیقت کمک کند و اطمینان دهد که عدالت اجرا خواهد شد».

خانم چنگیز گفت که «او (ترامپ) نباید راه را برای پنهانکاری درباره قتل نامزدم هموار کند. اجازه ندهید که پول، وجدان ما را به سخره بگیرد و بر سر ارزشهای‌مان معامله شود».

وی گفت که کاش او به جای جمال خاشقجی به کنسولگری رفته بود.

خدیجه چنگیز با اشاره به تیم اعزامی از سوی عربستان برای کشتن این روزنامه‌نگار اظهار داشت: «اگر می‌دانستم که این آخرین بار است جمال خودم و لبخندش را می‌بینم، صدای خنده‌اش را می‌شنوم، خودم در برابر آن تیم قاتلین می‌ایستادم».

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و رویترز/ ک.ر
XS
SM
MD
LG