لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

نامزد جمال خاشقجی: او تصور می کرد در کنسولگری مشکلی پیش نمی‌آید


حدیثه چنگیز نامزد جمال خاشقجی (عکس از آرشیو)
حدیثه چنگیز نامزد جمال خاشقجی (عکس از آرشیو)

نامزد جمال خاشقجی، روزنامه نگار مقتول سعودی روز جمعه گفت او تصور می کرد که دولت عربستان سعودی در ترکیه برای او مشکلی ایجاد نکرده و یا او را بازداشت نخواهند کرد هر چند نگران بود که هنگام مراجعه به کنسولگری وضعیت ممکن است متشنج شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز خدیجه چنگیز در مصاحبه ای با شبکه خبری هابرترک گفت جمال خاشقجی نمی خواست به کنسولگری عربستان سعودی برود.

جمال خاشقجی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست و از منتقدان ولیعهد عربستان سعودی روز دوم اکتبر در کنسولگری آن کشور در استانبول به قتل رسید. قتل او برای حکومت عربستان سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد جوان و پر قدرت آن کشور به یک بحران جدی بدل شده است.

پس از سکوت طولانی و انتشار توضیحات ضد و نقیض در مورد این حادثه حکومت عربستان سعودی به شدت از سوی جامعه بین المللی تحت فشار قرار گرفت تا حقایق مربوط به این قتل را اعلام کند.

در آخرین موضع گیری آن کشور دادستانی عربستان سعودی اعلام کرد که این قتل از پیش برنامه ریزی شده است. مقامات آن کشور قبلا گفته بودند جمال خاشقجی به طور تصادفی و بر اثر بروز درگیری در کنسولگری کشته شده است.

خدیجه چنگیز در بخش دیگری از مصاحبه با هابرترک گفت:«همانطور که می دانید شبکه دوستان و آشنایان و ارتباط های سیاسی او در ترکیه خیلی خوب بود. او فکر می کرد ترکیه یک کشور امن است و اگر او را در کنسولگری بازداشت و یا بازجویی کنند مسله به سرعت حل و فصل خواهد شد.»

جمال خاشقجی برای دریافت مدارک رسمی که برای ازدواج به آن نیاز داشت به کنسولگری عربستان سعودی رفت.

خانم چنگیز افزود در اولین مراجعه به کنسولگری در روز ۲۸ سپتامبر با او خوب رفتار کرده بودند.

«جسد خاشقجی کجاست؟»

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه روز جمعه از عربستان سعودی خواست آمران قتل جمال خاشقجی و محل جسد او را اعلام کند. به این ترتیب فشارهای بین المللی بر آن کشور برای اعلام حقایق مربوط به این حادثه افزایش می یابد.

رجب طیب اردوغان بار دیگر دو پرسش کلیدی خود از مقامات سعودی را تکرار کرد: «جسد جمال خاشقجی کجاست؟» و «چه کسی دستور قتل او را صادر کرد؟»

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس جمهور ترکیه همچنین اشاره کرد که اطلاعاتی از پرونده خاشقجی در دست دارد که هنوز به کسی داده نشده است.

او در جریان دیدار با عده‌ای از اعضای حزب حاکمه ترکیه پرسید: «چه کسی به آن ۱۵ نفر دستور داد به ترکیه بیایند؟» اشاره او به تیمی است که قبل از ناپدید شدن آقای خاشقجی وارد استانبول شده و شب بعد این شهر را ترک کردند.

آقای اردوغان روز سه‌شنبه گذشته هم با طرح چند سوال خواستار افشای هویت «آمر اصلی» در این پرونده قتل شده و همچنین تاکید کرده بود که چندین نفری که تاکنون گفته شده در این قتل دست داشته‌اند باید در خاک ترکیه محاکمه شوند.

رئیس جمهور ترکیه روز جمعه ضمن تکرار دو سوال کلیدی خود همچنین خبر داد که دادستان سعودی روز یک‌شنبه، دو روز دیگر، قرار است با دادستان استانبول دیدار کند.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG