لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

مرکل در تماس با پادشاه عربستان قتل خاشقجی را «شدیدا» محکوم کرد

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

مرکل در تماس با پادشاه عربستان قتل خاشقجی را «شدیدا» محکوم کرد

صدراعظم آلمان روز پنجشنبه در تماس تلفنی با ملک سلمان، پادشاه عربستان، «به شدیدترین وجه» قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در کنسولگری عربستان در استانبول را محکوم کرد.

خبرگزاری آلمان با مخابره این خبر، گزارش داده که آنگلا مرکل «خواستار توضیح فوری، شفاف و معتبر» از سوی مقام‌های سعودی درباره این قتل شده است.

صدراعظم آلمان گفته که همراه با شرکای بین‌المللی‌اش آماده است تا اقدامات مناسب را در رابطه با این پرونده انجام دهد.

خانم مرکل در این هفته گفت که تا زمان روشن شدن تمام جوانب پرونده آقای خاشقجی، صادرات اسلحه به عربستان متوقف می‌شود.

عربستان درباره قتل این روزنامه‌نگار منتقد تاکنون روایت‌های متناقضی ارائه کرده است. ریاض در ابتدا اعلام کرد که وی کنسولگری را ترک کرده است. در روایت دوم گفت که وی در درگیری با مشت در داخل کنسولگری «مرده» است. سومین روایت این بود که وی خفه شده است و روز پنجشنبه دادستان این کشور گفت که قتل آقای خاشقجی برنامه‌ریزی شده بود.

وزش تندباد با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در استان اردبیل

تندبادی با سرعت ۱۱۰ کیلومتر روز پنجشنبه استان اردبیل را در نوردید. سرعت این تندباد در مواقعی از روز به ۱۳۰ کیلومتر رسیده است.

در مشگین شهر شماری از درختان ریشه کن شده و شیشه‌های برخی از ساختمان‌ها شکسته است.

به گفته اکبر صمدی فرماندار مشگین‌شهر تندباد خسارت قابل توجهی به تاسیسات برق‌رسانی این شهرستان وارد کرده و جریان برق بخشی از شهر و تعدادی از روستاهای منطقه قطع شده است.

به گزارش ایرنا وزش تندباد در شهرستان‌های اردبیل، نمین، گرمی، نیر و سرعین نیز باعث شکسته شدن شاخه‌های درختان، تابلوهای تبلیغاتی، شکسته شدن شیشه برخی خودروها بر اثر اصابت اشیا و نیز آسیب به تاسیسات شهری و روستایی شد.

از سوی دیگر علی دولتی مهر، مدیرکل هواشناسی استان اردبیل اعلام کرد وزش تندباد تا ظهر روز جمعه در استان ادامه خواهد داشت و از شهروندان خواست از توقف در مسیرهای خطرناک، توقف در مسیر ساختمان‌ها و دیوارهای نیمه کاره و فرسوده، درختان کهنسال و رودخانه‌ها در هنگام وزش باد خودداری کنند.

آلودگی محصولات کشاورزی جنوب تهران به «فلزات سنگین»

فاضلاب رها شده در مزارع جنوب تهران
فاضلاب رها شده در مزارع جنوب تهران

علی محمد شاعری عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس ‌نسبت به آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلاب هشدار داد و گفت: «۸۰ درصد فاضلاب پایتخت به حال خود رها شده و آب‌های زیرزمینی و اراضی کشاورزی را آبیاری می‌کند.»

این نماینده به خانه ملت گفت: «تنها ۲۰ درصد فاضلاب پایتخت تصفیه می‌شود و مابقی در طبیعت رهاسازی می‌شود و آب‌های زیرزمینی و اراضی کشاورزی را آلوده می کند. در این رابطه بر اساس آزمایش‌های انجام شده در میادین میوه و تره‌بار میزان باقی‌مانده فلزات سنگین و غیرمجاز در محصولات غده‌ای و ریشه‌ای مانند هویج، سیب‌زمینی و پیاز بیش از حد مجاز و متعارف است.»

وی سازمان محیط زیست را به کم‌کاری در زمینه نظارت در این زمینه متهم کرد و گفت: «وزارت جهاد کشاورزی نباید در حالی که دنیا به سمت کشاورزی ارگانیک و سالم پیش می‌رود اجازه آبیاری با فاضلاب را به کشاورزان دهد.»

پسر خاشقجی عربستان را ترک کرد

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع نزدیک به خانواده خاشقجی گزارش داد صلاح خاشقجی پسر بزرگ جمال خاشقجی عربستان را ترک کرد.

به گفته یکی از این منابع صلاح خاشقجی که تابعیت سعودی-‌آمریکایی دارد تاکنون ممنوع‌الخروج بود. برپایه این گزارش وی چهارشنبه از عربستان خارج شده است. این منابع مقصد و جزییات سفر صلاح خاشقجی را اعلام نکردند.

روزنامه ایندیپندت پیشتر گزارش کرده بود سه فرزند خاشقجی به همراه همسر سابقش مدتی پیش از طریق امارات به آمریکا گریخته‌اند و صلاح خاشقجی فرزند چهارم وی که در ریاض مانده، ممنوع‌الخروج شده است.

صلاح خاشقجی روز دوشنبه این هفته با محمد بن سلمان ولیعهد و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان دیدار کرد.

دوستان خاشقجی و شماری از قانونگذاران آمریکایی بن‌سلمان را آمر قتل جمال خاشقجی می‌دانند.

بازداشت پویان خوشحال خبرنگار روزنامه ابتکار

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه ایران از بازداشت پویان خوشحال، خبرنگار روزنامه ابتکار خبر داد.

براساس این گزارش، پویان خوشحال شامگاه چهارشنبه درحالی بازداشت شده که قصد خروج از کشور را داشته است.

پیشتر معاون دادستان و سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه گفته بود که این خبرنگار در یکی از روزنامه‌های کثیر الانتشار «مطالب متعدد توهین‌آمیز علیه حضرت اباعبدالله منتشر کرده است».

روزنامه ابتکار در شماره روز یکشنبه خود گزارشی با عنوان «بیماری در کمین زائران بی‌ملاحظه!» به قلم پویان خوشحال منتشر کرد که نویسنده در آن، از عبارت «چهلمین روز درگذشت امام حسین» استفاده کرده بود.

ظاهرا دادستانی تهران به این دلیل علیه خبرنگار یاد شده اعلام جرم کرده، که وی از کلمه «شهادت» استفاده نکرده است

مهاجرت «۲۰ میلیون نفر» بر اثر بلایای طبیعی و کمبود آب در ایران

پدیده غبار در یزد
پدیده غبار در یزد

عباس سروش معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا می‌گوید بررسی آمار مهاجرت‌ها نشان می‌دهد در سه دهه گذشته بیش از ۲۰ میلیون نفر در ایران به دلیل بلایای طبیعی و پایین آمدن سطح امنیت منابع زیستی از جمله منابع آب به نقاط دیگر کشور مهاجرت کرده‌اند.

به گزارش فارس معاون وزیر نیرو که در یزد سخن می‌گفت اظهار داشت استان یزد هم مانند بسیاری از استان‌ها در معرض تهدید از دست دادن منابع آب‌های زیرزمینی قرار دارد.

ارسال بمب پستی به آدرس جو بایدن

یک مقام پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد روز پنجشنبه دومین بسته پستی مشکوک به آدرس جو بایدن معاون باراک اوباما در مرکز پستی ویلمینگتون در دلاور کشف شد.

به گفته این مقام فدرال، این بسته نیز همانند بسته‌های بمب دیگری است که به دموکرات‌ها فرستاده شده است.

این مقام فدرال افزود بسته مشابه دیگری با آدرس بایدن بامداد پنجشنبه در مرکز پستی نیوکاسل در دلاور کشف شده بود.

‌این بمب‌ها تاکنون به آدرس‌های هیلاری کلینتون، باراک اوباما، جورج سوروس، رابرت دنیرو، سی‌ان‌ان و شماری دیگر فرستاده شده است.

افزایش کم‌سابقه دما در گنبدکاووس در آبان‌ماه

منصور فرشاد رئیس اداره هواشناسی گنبدکاووس به ایرنا گفت: «دمای هوای این شهر سوم آبان در گرمترین ساعت به ۳۸.۵ درجه رسید که در ۲۵ سال گذشته در آبان ماه بی‌سابقه بوده است.»

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

تغییر دوباره روایت عربستان از قتل خاشقجی: برنامه‌ریزی شده بود

دادستانی سعودی اعلام کرد که قتل جمال خاشقجی در کنسولگری استانبول «برنامه‌ریزی» شده بود.

در بیانیه‌ دادستانی آمده است: «نتایج تحقیقات اولیه دادستانی کشور در قضیه آقای جمال خاشقجی، فرزند احمد، رحمه‌ الله، اطلاعات جدیدی از سوی مقامات ترکیه به دادستانی رسیده که نشان می‌دهد خاطیان این قضیه با برنامه قبلی اقدام به قتل آقای خاشقجی کرده‌اند. دادستانی کل کشور به تحقیقات خود و بازجویی از متهمان ادامه می‌دهد، تا به حقیقت موضوع دست یابد.»

عربستان سعودی در وهله اول اعلام کرده بود که جمال خاشقجی دوم اکتبر کنسولگری را ترک کرده بود. سپس اعلام کرد که ۱۸ نفر را به خاطر قتل اتفاقی خاشقجی در پی درگیری فیزیکی دستگیر کرده است.

رجب طیب اردوغان روز سه‌شنبه گفت که این قتل برنامه‌ریزی شده است و دونالد ترامپ هم آنرا بزرگترین «لاپوشانی» در میان لاپوشانی‌های تاریخ خوانده است.

دوستان خاشقجی و شماری از سناتورهای آمریکا محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را آمر این قتل عنوان کرده‌اند.

دونالد ترامپ: بخش‌ بزرگی از خشم مردم ناشی از رسانه‌ها است

در بحبوحه بحران ارسال بسته‌های مشکوک انفجاری به سیاستمداران و شخصیت‌های دموکرات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بار دیگر به رسانه‌ها حمله کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا رسانه‌ها را متهم کرد که به خشم و نفرت دامن می‌زنند.

ترامپ در توییتر خود نوشت: «بخش بسیاری بزرگی از خشمی که امروز در جامعه‌ شاهدیم ناشی از انتشار عامدانه گزارش‌های غلط و غیردقیق رسانه‌های جریان اصلی است، که من به آن اخبار جعلی می‌گویم.»

ترامپ تصریح کرد: «جوری بد و تنفرآمیز شده کهزبان از بیانش قاصر است. رسانه‌های جریان اصلی باید فورا از این اقدامات پاک شوند.»

دونالد ترامپ رسانه‌های جریان اصلی را «دشمن مردم» می‌داند و بارها با خبرنگاران در کنفرانس‌های خبری درگیری لفظی پیدا کرده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG