لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵

مرکل در تماس با پادشاه عربستان قتل خاشقجی را «شدیدا» محکوم کرد

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

دادستان عمومی سعودی: قتل خاشقجی از پیش برنامه‌ریزی شده بود

در یک عقب‌نشینی از سوی حکومت عربستان سعودی، دادستان عمومی این کشور روز پنج‌شنبه اذعان کرد که قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد، در استانبول «از پیش برنامه‌ریزی شده بود».

خبرگزاری رویترز در خبری به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه عربستان گزارش داد که این مقام قضایی سعودی روز پنج‌شنبه اعلام کرده است که قتل آقای خاشقجی با برنامه‌ریزی قبلی در کنسول‌گری عربستان در استانبول، ترکیه، اجرا شده است.

این در حالی است که حکومت سعودی پیشتر رسما اعلام کرده بود که طبق تحقیقات این کشور جمال خاشقجی در جریان «دعوا و درگیری» در کنسول‌گری جان خود را از دست داده است.

این نخستین بار نیست که عربستان روایت خود از ناپدید شدن و مرگ آقای خاشقجی را تغییر می‌دهد.

مقامات سعودی در ابتدا اعلام کرده بودند که جمال خاشقجی از کنسول‌گری خارج شده و آنها از محل او بی‌خبرند.

ارسال بسته مشکوک به آدرس رابرت دنیرو

به دنبال ارسال بسته‌های مشکوک و بمب به آدرس مقام‌ها و شخصیت‌های دموکرات، پلیس نیویورک در حال بررسی بسته مشکوکی است که به آدرس رابرت دنیرو، هنرپیشه پرآوازه آمریکایی ارسال شده است. تیم خنثی‌سازی بمب در حال انتقال بسته مشکوک از محل است. رابرت دنیرو بارها از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرده است.

فیلمساز اوکراینی محبوس در روسیه، برنده جایزه معتبر ساخاروف

اوله سنتسوف، فیلمساز اوکراینی محبوس در روسیه، روز پنج‌شنبه به عنوان برنده جایزه حقوق بشری ساخاروف معرفی شد.

آقای سنتسوف یکی از فیلمسازان برجسته نسل جوان اوکراین است. او متولد ناحیه کریمه است و از حامیان فعال اعتراضات طرفدار غرب در شهر کیف بود که در سال ۲۰۱۴ روی داد.

او از مخالفان سرسخت الحاق کریمه به خاک روسیه بود و در عملیات رساندن غذا و تدارکات به نیروهای اوکراینی که در پایگاه‌های کریمه در محاصره بودند، نقش فعالی داشت.

اوله سنتسوف روز ۱۴ مه ۲۰۱۴ به فاصله کوتاهی پس از شرکت در یک تظاهرات علیه الحاق کریمه به خاک روسیه، توسط ماموران امنیتی آن کشور در شهر سیمفروپول بازداشت و ناپدید شد.

او چند روز بعد از زندانی در شهر مسکو سر درآورد و به آتش کشیدن دفتر حزب روسیه متحد و توطئه برای سوراندن مجسمه لنین در شهر سیمفروپول متهم شد.

پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه را به این فیلمساز اوکراینی اهدا کرد.

مراسم اهدای این جایزه یک ماه و نیم دیگر در استراسبورگ فرانسه برگزار می‌شود.

نگرانی شدید مقام سازمان ملل از اتهام تازه به فعالان بازداشتی محیط زیست

مدیر بخش حفاظت از محیط زیست در سازمان ملل متحد در یک پیام توییتری که روز چهارشنبه منتشر شد از روند بررسی پرونده فعالان محیط زیست در ایران ابراز نگرانی شدید کرد.

اریک سولهایم در این پیام همچنین تاکید کرد که این فعالان به جای بازداشت و اتهام‌زنی «به محافظت و حمایت نیاز دارند».

دادستان تهران روز چهارشنبه با اعلام صدور کیفرخواست برای هشت نفر از فعالان بازداشتی محیط زیست علت تغییر در اتهام شماری از آنها از «جاسوسی» به «افساد فی‌الارض» را رفع «نواقص» پرونده و «تکمیل تحقیقات» عنوان کرد.

او در عین حال از صدور کیفرخواست و آماده بودن پرونده این افراد برای ارسال به دادگاه خبر داد.

همچون رئیس محیط زیست ایران که از جزئیات اتهام این فعالان ابراز بی‌اطلاعی کرده است، آقای سولهایم نیز در مصاحبه‌ای با روزنامه بریتانیایی گاردین می‌گوید که به سازمان ملل در این زمینه هیچ گونه توضیحی داده نشده است.

ابراز تاسف رئیس سازمان محیط زیست از اتهام فعالان بازداشتی

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، روز چهارشنبه در واکنش به اتهام افساد فی‌الارض برای فعالان بازداشتی این عرصه، ضمن ابراز تاسف خبر داد که دولت از این امر بی‌اطلاع است.

آقای کلانتری که از ابتدا اتهام جاسوسی علیه این فعالان بازداشتی را رد کرده است، به گزارش خبرگزاری مهر، گفت که هیئت چهار نفره‌ای که در دولت تعیین شده از این اتهام و دلایل و شرایط آن بی‌اطلاع است.

او گفت: «این مسئله در هیئت چهارنفره‌ای که دولت تعیین کرده بود و خانم جنیدی (معاون حقوقی رئیس جمهور) هم در آن حضور داشت، مطرح شد که همه اعلام کردند در این مورد چیزی به ما ابلاغ نکرده‌اند.»

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به این که قوه قضاییه به دولت هم در این باره هیچ اطلاعاتی نداده است چنین نظر داد که «این اتهامات ادعایی است که به‌ طور قانونی باید بررسی شود».

دادستان تهران روز چهارشنبه با اعلام صدور کیفرخواست برای هشت نفر از فعالان بازداشتی محیط زیست علت تغییر در اتهام شماری از آنها از «جاسوسی» به «افساد فی‌الارض» را رفع «نواقص» پرونده و «تکمیل تحقیقات» عنوان کرد.

او در عین حال از صدور کیفرخواست و آماده بودن پرونده این افراد برای ارسال به دادگاه خبر داد.

سپاه: صدای مهیب در خراسان جنوبی مربوط به راکت آموزشی بود

سپاه پاسداران اعلام کرد صدای انفجار شنیده‌شده در یکی از شهرهای کشور مربوط به اصابت یک راکت آموزشی بوده‌است.

به گزارش سپاه نیوز، این اطلاعیه نوشته است که صدای مهیب و اصابت شیء نامشخص در منطقه کویری حوالی روستای فخرآباد از توابع شهرستان بجستان استان خراسان رضوی، ناشی از اصابت راکت آموزشی به زمین در جریان برگزاری تمرینات آمادگی صبح امروز (چهارشنبه ۲ آبان) یکی از یگان‌های سپاه در شرق کشور بوده‌است.

این اطلاعیه افزوده که این اتفاق «هیچ گونه تلفات و خساراتی را به‌همراه نداشته‌است.»

چین و روسیه،‌ «شنونده» تلفن‌های خصوصی ترامپ

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد به نقل از «چند مقام سابق و فعلی» در دولت آمریکا خبر داد که روس‌ها و چینی‌ها «غالبا شنونده» مکالمات تلفنی خصوصی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، هستند.

در این گزارش بر اساس گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا آمده است که هر وقت دونالد ترامپ با یکی از تلفن‌های آی‌فونش به دوستان خود زنگ می‌زند، «غالبا جاسوس‌های چینی» این مکالمات را می‌شنوند.

نیویورک تایمز می‌نویسد که دستیاران و معاونان آقای ترامپ «مکررا» به او هشدار داده‌اند که موبایل‌های او «امن نیست» و غالبا جاسوس‌های روس هم مکالمات او را می‌شنوند.

با این حال به گفته همین دستیاران رئیس جمهور آمریکا هنوز از خیر این آی‌فون‌ها نگذشته است.

روزنامه‌نگار ژاپنی ربوده‌شده در سوریه پس از ۴۰ ماه به زادگاهش بازگشت

روزنامه‌نگار ژاپنی که توسط گروه‌های اسلام‌گرای سوریه گروگان گرفته شده بود، پس از آزادی، به ژاپن بازگشت.

جومپه‌ی یاسودا، خبرنگار آزاد، پس از ورود به سوریه از طریق ترکیه، در سال ۲۰۱۵ توسط القاعده ربوده شد. او روز گذشته آزاد شد.

دیپلمات‌های ژاپنی در ترکیه روز پیش از آزادی او خبر داده بودند و تائید کرده بودند که این فرد همان یاسودا است.

او در مسیر بازگشت به زادگاهش به رویترز گفته تمام این سال‌ها نمی‌دانسته چه سرنوشتی در انتظار او است: «خوشحال هستم که به ژاپن برمی‌گردم. اما همزمان نمی‌دانم از این‌جا چه اتفاقی در انتظار من است و چه باید بکنم. دارم فکر می‌کنم چه کاری لازم است انجام دهم».

رئیس سی آی ای «فایل صوتی» بازجویی خاشقجی را شنیده است

گزارش ها حاکی است که جینا هاسپل، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی ای، که برای تحقیق در خصوص مرگ جمال خاشقجی به ترکیه رفته است، فایل صوتی «شکنجه و قتل» این منتقد ولیعهد عربستان را شنیده است.

روزنامه واشینگتن پست به نقل از یک فرد « آشنا با این فایل صوتی» نوشته است: این فایل متقاعده کننده بوده است و احتمالا باعث می‌شود فشارهای آمریکا بر عربستان سعودی در خصوص پرونده جمال خاشقجی تشدید شود.

جمال خاشقجی، از منتقدان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و یادداشت‌نویس روزنامه واشینگتن‌پست، سه هفته پیش پس از مراجعه به کنسول‌گری سعودی در استانبول ناپدید شد. عربستان اول تاکید می‌کرد که او از محل خارج شده و پس از دو هفته اذعان کرد که آقای خاشقجی در کنسولگری «اثر مشاجره» کشته شده است.

منابع امنیتی ترکیه می‌گویند ۱۵ مامور امنیتی عربستان که همان روز با دو هواپیما به استانبول آمده بودند جمال خاشقجی را در ساختمان کنسولگری آن کشور در استانبول به قتل رسانده‌اند.

ایتالیا خواستار پایان تحریم‌های اروپا علیه روسیه شد

جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا، از اتحادیه اروپا خواسته‌است به تحریم‌های خود علیه روسیه پایان دهد و تاکید کرده رم قصد دارد روابط اقتصادی خود با مسکو را افزایش دهد.

پوتین و کونته
پوتین و کونته

دو هفته پیش معاون نخست‌وزیر ایتالیا نیز گفته بود این کشور مخالف ادامه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه است، با این حال احتمال وتوی این تحریم‌ها توسط رم را تائید نکرده بود.

جوزپه کونته که به مسکو سفر کرده، روسیه را به‌عنوان یک بازیگر حیاتی در عرصه بین‌المللی ستوده و از ولادیمیر پوتین دعوت کرده به ایتالیا سفر کند.

نخست‌وزیر ایتالیا می‌گوید به عقیده او اختلافات و جدایی بین اروپا و روسیه، در پی الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین به خاک روسیه و بحران در اوکراین، بیش از حد طولانی شده است.

اما آقای کونته نیز مانند معاونش از تائید این‌که رم تحریم‌ها را وتو خواهد کرد یا نه، سرباز زده‌است.

قدرت‌های اروپایی، فرانسه و آلمان و نیز بیشتر اعضای این اتحادیه می‌گویند، تا زمانی که پیشرفتی در پایان دادن به بحران اوکراین به‌دست نیامده، تحریم‌ها باید ادامه بیابند.

مهلت تحریم‌های فعلی، ماه ژانویه سال آینده به پایان می‌رسد. انتظار می‌رود سران کشورهای اروپایی در نشست دسامبر در مورد ادامه آن تصمیم‌گیری کنند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG