لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

مرکل در تماس با پادشاه عربستان قتل خاشقجی را «شدیدا» محکوم کرد

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

خبرهای روز چهارشنبه دوم آبان را می‌توانید در اینجا بخوانید.

دستگیری ضاربی که زنان تهرانی را با درفش می‌زد

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری موتورسواری خبر داد که با درفش به زنان در نقاط مختلف پایتخت حمله می‌کرد.

علیرضا لطفی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ به خبرگزاری ایسنا گفت: «در پی وقوع چندین فقره جرح بانوان در مناطق مختلف شهر تهران توسط راکب یک دستگاه موتورسیکلت با استفاده از یک جسم تیز، رسیدگی به موضوع در دستورکار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت».

خبرگزاری فارس نیز گزارش داده که متهم در اظهارات اولیه عنوان گفته است: «مدتی است که با همسرم دچار مشکل شدم طوری که همسرم خانه را ترک کرده است؛ به همین علت از تمامی زنان متنفر شدم و تصمیم به انتقام‌ گرفتم. یک شی‌ء نوک تیز داشتم که آن را برداشته و سوار موتورسیکلت شدم؛ در خیابان‌های شهر به دنبال خانم‌ها می‌رفتم و در مکانی خلوت با جسم تیز به آنها می‌زدم».

اعلام جرم دادستان تهران علیه خبرنگار روزنامه ابتکار

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه ایران روز چهارشنبه خبر داده که دادستانی تهران علیه یک خبرنگار اعلام جرم کرده و خواستار تعقیب قضایی متهم شده است.

معاون دادستان و سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه گفته که این خبرنگار در یکی از روزنامه‌های کثیر الانتشار فعالیت رسانه‌ای می‌کرد و «مطالب متعدد توهین‌آمیز علیه حضرت اباعبدالله منتشر کرده است».

دادستانی تهران نامی از این خبرنگار و روزنامه نبرده است ولی روزنامه ابتکار اطلاعیه‌ای صادر و تایید کرده که خبرنگار مورد اشاره دادستانی، با این روزنامه همکاری می‌کرده است. ابتکار گفته که وی را اخراج کرده است.

این روزنامه در شماره روز یکشنبه خود گزارشی با عنوان «بیماری در کمین زائران بی‌ملاحظه!» به قلم «پویان خوشحال» منتشر کرد که نویسنده در آن، از عبارت «چهلمین روز درگذشت امام حسین» استفاده کرده است.

ظاهرا دادستانی تهران به این دلیل علیه خبرنگار یاد شده اعلام جرم کرده، که وی از کلمه «شهادت» استفاده نکرده است.

پوتین: میزبانان موشک‌های آمریکایی در تیررس روسیه خواهند بود

رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید اگر ایالات متحده دست به انتقال و استقرار موشک‌های میان‌برد در اروپا بزند، مسکو کشورهای میزبان این جنگ‌افزارها را در تیررس خود قرار می‌دهد.

اظهارات ولادیمیر پوتین، دوم آبان ماه، ابراز شده‌است؛ کم‌تر از یک هفته پس از آن‌که دونالد ترامپ اعلام کرد از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با مسکو خارج می‌شود.

رئیس‌جمهوری روسیه، روز چهارشنبه، پس از دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا، به خبرنگاران گفته است «ملت‌های اروپایی که با چنین چیزی موافقت کنند، باید درک کنند که کشور خود را محتملا با تهدید حمله‌ تلافی‌جویانه روبه‌رو ساخته‌اند. این‌ها مسائل کاملا روشنی هستند».

او سپس افزوده «من نمی‌دانم چرا ما باید اروپا را با چنین خطر جدی روبه‌رو سازیم… من دلیلی برای آن نمی‌بینم».

پوتین اظهار کرده «این انتخاب ما نیست. ما مایل به انجام چنین کاری نیستیم».

روز گذشته ینس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، از آمریکا دفاع کرده و در عین حال گفته بود روسیه پیمان مربوط به موشک‌های اتمی میان‌برد را زیر پا گذاشته و قرار نیست که کشورهای اروپایی «در واکنش به تسلیحات اتمی بیشتر متوسل شوند».

علی ربیعی: علی لاریجانی نمی‌خواست من وزیر بمانم

علی ربیعی وزیر سابق کار، علی لاریجانی، رئیس مجلس را متهم کرده است که تمایلی به ادامه کار او نداشته و جلسه استیضاح را به نحوی اداره کرده است که او رای نیاورد.

مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، ۱۷ مردادماه، پس از شنیدن دفاعیات علی ربیعی، وزیر کار، از عملکردش قانع نشد و با ۱۲۹ رای به خروج او از این وزارتخانه رای داد.

علی ربیعی در مصاحبه با روزنامه همشهری گفته است:«به هر حال رئیس مجلس هم نمی‌خواست من وزیر بمانم.»

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص دلایل مخالفت علی لاریجانی گفته است:«وارد نشویم.»

علی ربیعی تصریح کرده است: «آقای لاریجانی به نوعی جلسه را اداره کرد که من بیفتم. استیضاح را از کمیسیون درآورده و سریع در دستور کار گذاشتند. حتی آدم‌های نزدیک به ایشان در جلسه کارت جمع می‌کردند.»

ایتالیا خواستار پایان تحریم‌های اروپا علیه روسیه شد

جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا، از اتحادیه اروپا خواسته‌است به تحریم‌های خود علیه روسیه پایان دهد و تاکید کرده رم قصد دارد روابط اقتصادی خود با مسکو را افزایش دهد.

پوتین و کونته
پوتین و کونته

دو هفته پیش معاون نخست‌وزیر ایتالیا نیز گفته بود این کشور مخالف ادامه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه است، با این حال احتمال وتوی این تحریم‌ها توسط رم را تائید نکرده بود.

جوزپه کونته که به مسکو سفر کرده، روسیه را به‌عنوان یک بازیگر حیاتی در عرصه بین‌المللی ستوده و از ولادیمیر پوتین دعوت کرده به ایتالیا سفر کند.

نخست‌وزیر ایتالیا می‌گوید به عقیده او اختلافات و جدایی بین اروپا و روسیه، در پی الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین به خاک روسیه و بحران در اوکراین، بیش از حد طولانی شده است.

اما آقای کونته نیز مانند معاونش از تائید این‌که رم تحریم‌ها را وتو خواهد کرد یا نه، سرباز زده‌است.

قدرت‌های اروپایی، فرانسه و آلمان و نیز بیشتر اعضای این اتحادیه می‌گویند، تا زمانی که پیشرفتی در پایان دادن به بحران اوکراین به‌دست نیامده، تحریم‌ها باید ادامه بیابند.

مهلت تحریم‌های فعلی، ماه ژانویه سال آینده به پایان می‌رسد. انتظار می‌رود سران کشورهای اروپایی در نشست دسامبر در مورد ادامه آن تصمیم‌گیری کنند.

رئیس سی آی ای «فایل صوتی» بازجویی خاشقجی را شنیده است

گزارش ها حاکی است که جینا هاسپل، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی ای، که برای تحقیق در خصوص مرگ جمال خاشقجی به ترکیه رفته است، فایل صوتی «شکنجه و قتل» این منتقد ولیعهد عربستان را شنیده است.

روزنامه واشینگتن پست به نقل از یک فرد « آشنا با این فایل صوتی» نوشته است: این فایل متقاعده کننده بوده است و احتمالا باعث می‌شود فشارهای آمریکا بر عربستان سعودی در خصوص پرونده جمال خاشقجی تشدید شود.

جمال خاشقجی، از منتقدان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و یادداشت‌نویس روزنامه واشینگتن‌پست، سه هفته پیش پس از مراجعه به کنسول‌گری سعودی در استانبول ناپدید شد. عربستان اول تاکید می‌کرد که او از محل خارج شده و پس از دو هفته اذعان کرد که آقای خاشقجی در کنسولگری «اثر مشاجره» کشته شده است.

منابع امنیتی ترکیه می‌گویند ۱۵ مامور امنیتی عربستان که همان روز با دو هواپیما به استانبول آمده بودند جمال خاشقجی را در ساختمان کنسولگری آن کشور در استانبول به قتل رسانده‌اند.

روزنامه‌نگار ژاپنی ربوده‌شده در سوریه پس از ۴۰ ماه به زادگاهش بازگشت

روزنامه‌نگار ژاپنی که توسط گروه‌های اسلام‌گرای سوریه گروگان گرفته شده بود، پس از آزادی، به ژاپن بازگشت.

جومپه‌ی یاسودا، خبرنگار آزاد، پس از ورود به سوریه از طریق ترکیه، در سال ۲۰۱۵ توسط القاعده ربوده شد. او روز گذشته آزاد شد.

دیپلمات‌های ژاپنی در ترکیه روز پیش از آزادی او خبر داده بودند و تائید کرده بودند که این فرد همان یاسودا است.

او در مسیر بازگشت به زادگاهش به رویترز گفته تمام این سال‌ها نمی‌دانسته چه سرنوشتی در انتظار او است: «خوشحال هستم که به ژاپن برمی‌گردم. اما همزمان نمی‌دانم از این‌جا چه اتفاقی در انتظار من است و چه باید بکنم. دارم فکر می‌کنم چه کاری لازم است انجام دهم».

چین و روسیه،‌ «شنونده» تلفن‌های خصوصی ترامپ

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد به نقل از «چند مقام سابق و فعلی» در دولت آمریکا خبر داد که روس‌ها و چینی‌ها «غالبا شنونده» مکالمات تلفنی خصوصی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، هستند.

در این گزارش بر اساس گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا آمده است که هر وقت دونالد ترامپ با یکی از تلفن‌های آی‌فونش به دوستان خود زنگ می‌زند، «غالبا جاسوس‌های چینی» این مکالمات را می‌شنوند.

نیویورک تایمز می‌نویسد که دستیاران و معاونان آقای ترامپ «مکررا» به او هشدار داده‌اند که موبایل‌های او «امن نیست» و غالبا جاسوس‌های روس هم مکالمات او را می‌شنوند.

با این حال به گفته همین دستیاران رئیس جمهور آمریکا هنوز از خیر این آی‌فون‌ها نگذشته است.

سپاه: صدای مهیب در خراسان جنوبی مربوط به راکت آموزشی بود

سپاه پاسداران اعلام کرد صدای انفجار شنیده‌شده در یکی از شهرهای کشور مربوط به اصابت یک راکت آموزشی بوده‌است.

به گزارش سپاه نیوز، این اطلاعیه نوشته است که صدای مهیب و اصابت شیء نامشخص در منطقه کویری حوالی روستای فخرآباد از توابع شهرستان بجستان استان خراسان رضوی، ناشی از اصابت راکت آموزشی به زمین در جریان برگزاری تمرینات آمادگی صبح امروز (چهارشنبه ۲ آبان) یکی از یگان‌های سپاه در شرق کشور بوده‌است.

این اطلاعیه افزوده که این اتفاق «هیچ گونه تلفات و خساراتی را به‌همراه نداشته‌است.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG