لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

مرکل در تماس با پادشاه عربستان قتل خاشقجی را «شدیدا» محکوم کرد

لحظه به لحظه با مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

ابراز تاسف رئیس سازمان محیط زیست از اتهام فعالان بازداشتی

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، روز چهارشنبه در واکنش به اتهام افساد فی‌الارض برای فعالان بازداشتی این عرصه، ضمن ابراز تاسف خبر داد که دولت از این امر بی‌اطلاع است.

آقای کلانتری که از ابتدا اتهام جاسوسی علیه این فعالان بازداشتی را رد کرده است، به گزارش خبرگزاری مهر، گفت که هیئت چهار نفره‌ای که در دولت تعیین شده از این اتهام و دلایل و شرایط آن بی‌اطلاع است.

او گفت: «این مسئله در هیئت چهارنفره‌ای که دولت تعیین کرده بود و خانم جنیدی (معاون حقوقی رئیس جمهور) هم در آن حضور داشت، مطرح شد که همه اعلام کردند در این مورد چیزی به ما ابلاغ نکرده‌اند.»

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به این که قوه قضاییه به دولت هم در این باره هیچ اطلاعاتی نداده است چنین نظر داد که «این اتهامات ادعایی است که به‌ طور قانونی باید بررسی شود».

دادستان تهران روز چهارشنبه با اعلام صدور کیفرخواست برای هشت نفر از فعالان بازداشتی محیط زیست علت تغییر در اتهام شماری از آنها از «جاسوسی» به «افساد فی‌الارض» را رفع «نواقص» پرونده و «تکمیل تحقیقات» عنوان کرد.

او در عین حال از صدور کیفرخواست و آماده بودن پرونده این افراد برای ارسال به دادگاه خبر داد.

نگرانی شدید مقام سازمان ملل از اتهام تازه به فعالان بازداشتی محیط زیست

مدیر بخش حفاظت از محیط زیست در سازمان ملل متحد در یک پیام توییتری که روز چهارشنبه منتشر شد از روند بررسی پرونده فعالان محیط زیست در ایران ابراز نگرانی شدید کرد.

اریک سولهایم در این پیام همچنین تاکید کرد که این فعالان به جای بازداشت و اتهام‌زنی «به محافظت و حمایت نیاز دارند».

دادستان تهران روز چهارشنبه با اعلام صدور کیفرخواست برای هشت نفر از فعالان بازداشتی محیط زیست علت تغییر در اتهام شماری از آنها از «جاسوسی» به «افساد فی‌الارض» را رفع «نواقص» پرونده و «تکمیل تحقیقات» عنوان کرد.

او در عین حال از صدور کیفرخواست و آماده بودن پرونده این افراد برای ارسال به دادگاه خبر داد.

همچون رئیس محیط زیست ایران که از جزئیات اتهام این فعالان ابراز بی‌اطلاعی کرده است، آقای سولهایم نیز در مصاحبه‌ای با روزنامه بریتانیایی گاردین می‌گوید که به سازمان ملل در این زمینه هیچ گونه توضیحی داده نشده است.

فیلمساز اوکراینی محبوس در روسیه، برنده جایزه معتبر ساخاروف

اوله سنتسوف، فیلمساز اوکراینی محبوس در روسیه، روز پنج‌شنبه به عنوان برنده جایزه حقوق بشری ساخاروف معرفی شد.

آقای سنتسوف یکی از فیلمسازان برجسته نسل جوان اوکراین است. او متولد ناحیه کریمه است و از حامیان فعال اعتراضات طرفدار غرب در شهر کیف بود که در سال ۲۰۱۴ روی داد.

او از مخالفان سرسخت الحاق کریمه به خاک روسیه بود و در عملیات رساندن غذا و تدارکات به نیروهای اوکراینی که در پایگاه‌های کریمه در محاصره بودند، نقش فعالی داشت.

اوله سنتسوف روز ۱۴ مه ۲۰۱۴ به فاصله کوتاهی پس از شرکت در یک تظاهرات علیه الحاق کریمه به خاک روسیه، توسط ماموران امنیتی آن کشور در شهر سیمفروپول بازداشت و ناپدید شد.

او چند روز بعد از زندانی در شهر مسکو سر درآورد و به آتش کشیدن دفتر حزب روسیه متحد و توطئه برای سوراندن مجسمه لنین در شهر سیمفروپول متهم شد.

پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه را به این فیلمساز اوکراینی اهدا کرد.

مراسم اهدای این جایزه یک ماه و نیم دیگر در استراسبورگ فرانسه برگزار می‌شود.

ارسال بسته مشکوک به آدرس رابرت دنیرو

به دنبال ارسال بسته‌های مشکوک و بمب به آدرس مقام‌ها و شخصیت‌های دموکرات، پلیس نیویورک در حال بررسی بسته مشکوکی است که به آدرس رابرت دنیرو، هنرپیشه پرآوازه آمریکایی ارسال شده است. تیم خنثی‌سازی بمب در حال انتقال بسته مشکوک از محل است. رابرت دنیرو بارها از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرده است.

دادستان عمومی سعودی: قتل خاشقجی از پیش برنامه‌ریزی شده بود

در یک عقب‌نشینی از سوی حکومت عربستان سعودی، دادستان عمومی این کشور روز پنج‌شنبه اذعان کرد که قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد، در استانبول «از پیش برنامه‌ریزی شده بود».

خبرگزاری رویترز در خبری به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه عربستان گزارش داد که این مقام قضایی سعودی روز پنج‌شنبه اعلام کرده است که قتل آقای خاشقجی با برنامه‌ریزی قبلی در کنسول‌گری عربستان در استانبول، ترکیه، اجرا شده است.

این در حالی است که حکومت سعودی پیشتر رسما اعلام کرده بود که طبق تحقیقات این کشور جمال خاشقجی در جریان «دعوا و درگیری» در کنسول‌گری جان خود را از دست داده است.

این نخستین بار نیست که عربستان روایت خود از ناپدید شدن و مرگ آقای خاشقجی را تغییر می‌دهد.

مقامات سعودی در ابتدا اعلام کرده بودند که جمال خاشقجی از کنسول‌گری خارج شده و آنها از محل او بی‌خبرند.

دونالد ترامپ: بخش‌ بزرگی از خشم مردم ناشی از رسانه‌ها است

در بحبوحه بحران ارسال بسته‌های مشکوک انفجاری به سیاستمداران و شخصیت‌های دموکرات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بار دیگر به رسانه‌ها حمله کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا رسانه‌ها را متهم کرد که به خشم و نفرت دامن می‌زنند.

ترامپ در توییتر خود نوشت: «بخش بسیاری بزرگی از خشمی که امروز در جامعه‌ شاهدیم ناشی از انتشار عامدانه گزارش‌های غلط و غیردقیق رسانه‌های جریان اصلی است، که من به آن اخبار جعلی می‌گویم.»

ترامپ تصریح کرد: «جوری بد و تنفرآمیز شده کهزبان از بیانش قاصر است. رسانه‌های جریان اصلی باید فورا از این اقدامات پاک شوند.»

دونالد ترامپ رسانه‌های جریان اصلی را «دشمن مردم» می‌داند و بارها با خبرنگاران در کنفرانس‌های خبری درگیری لفظی پیدا کرده است.

تغییر دوباره روایت عربستان از قتل خاشقجی: برنامه‌ریزی شده بود

دادستانی سعودی اعلام کرد که قتل جمال خاشقجی در کنسولگری استانبول «برنامه‌ریزی» شده بود.

در بیانیه‌ دادستانی آمده است: «نتایج تحقیقات اولیه دادستانی کشور در قضیه آقای جمال خاشقجی، فرزند احمد، رحمه‌ الله، اطلاعات جدیدی از سوی مقامات ترکیه به دادستانی رسیده که نشان می‌دهد خاطیان این قضیه با برنامه قبلی اقدام به قتل آقای خاشقجی کرده‌اند. دادستانی کل کشور به تحقیقات خود و بازجویی از متهمان ادامه می‌دهد، تا به حقیقت موضوع دست یابد.»

عربستان سعودی در وهله اول اعلام کرده بود که جمال خاشقجی دوم اکتبر کنسولگری را ترک کرده بود. سپس اعلام کرد که ۱۸ نفر را به خاطر قتل اتفاقی خاشقجی در پی درگیری فیزیکی دستگیر کرده است.

رجب طیب اردوغان روز سه‌شنبه گفت که این قتل برنامه‌ریزی شده است و دونالد ترامپ هم آنرا بزرگترین «لاپوشانی» در میان لاپوشانی‌های تاریخ خوانده است.

دوستان خاشقجی و شماری از سناتورهای آمریکا محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را آمر این قتل عنوان کرده‌اند.

افزایش کم‌سابقه دما در گنبدکاووس در آبان‌ماه

منصور فرشاد رئیس اداره هواشناسی گنبدکاووس به ایرنا گفت: «دمای هوای این شهر سوم آبان در گرمترین ساعت به ۳۸.۵ درجه رسید که در ۲۵ سال گذشته در آبان ماه بی‌سابقه بوده است.»

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

ارسال بمب پستی به آدرس جو بایدن

یک مقام پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد روز پنجشنبه دومین بسته پستی مشکوک به آدرس جو بایدن معاون باراک اوباما در مرکز پستی ویلمینگتون در دلاور کشف شد.

به گفته این مقام فدرال، این بسته نیز همانند بسته‌های بمب دیگری است که به دموکرات‌ها فرستاده شده است.

این مقام فدرال افزود بسته مشابه دیگری با آدرس بایدن بامداد پنجشنبه در مرکز پستی نیوکاسل در دلاور کشف شده بود.

‌این بمب‌ها تاکنون به آدرس‌های هیلاری کلینتون، باراک اوباما، جورج سوروس، رابرت دنیرو، سی‌ان‌ان و شماری دیگر فرستاده شده است.

مهاجرت «۲۰ میلیون نفر» بر اثر بلایای طبیعی و کمبود آب در ایران

پدیده غبار در یزد
پدیده غبار در یزد

عباس سروش معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا می‌گوید بررسی آمار مهاجرت‌ها نشان می‌دهد در سه دهه گذشته بیش از ۲۰ میلیون نفر در ایران به دلیل بلایای طبیعی و پایین آمدن سطح امنیت منابع زیستی از جمله منابع آب به نقاط دیگر کشور مهاجرت کرده‌اند.

به گزارش فارس معاون وزیر نیرو که در یزد سخن می‌گفت اظهار داشت استان یزد هم مانند بسیاری از استان‌ها در معرض تهدید از دست دادن منابع آب‌های زیرزمینی قرار دارد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG