لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

ناخرسندی ترکیه از تصمیم تازه اتحادیه اروپا


بخش یونانی نشین قبرس مانع اصلی در پیوستن ترکیه به مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپایی بود.
بخش یونانی نشین قبرس مانع اصلی در پیوستن ترکیه به مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپایی بود.

نمايندگان ۲۵ کشور عضو اتحاديه اروپا روز چهارشنبه ، ۲۰ دسامبر، در بروکسل گردهم آمدند تا درباره طرح فنلاند، رييس دوره ای اتحاديه اروپا برای ازسرگيری مذاکرات با ترکيه در چهارفصل خارج از معضل قبرس تصميم گيری کنند .


به رغم آرای مثبت نمايندگان برخی از کشورهای عضو اتحاديه اروپا از جمله اسپانيا، فنلاند، ايتاليا، سوئد و بريتانيا، پافشاری بخش يونانی نشين قبرس مانع از تصويب طرح فنلاند شد. سرانجام نمايندگان اتحاديه اروپا تصميم گرفتند در اين مرحله تنها در فصل « صنايع » مذاکرات با ترکيه آغاز شود.


فنلاند که نه روز ديگر رياست اتحاديه اروپا را به آلمان واگذارمی کند پيشنهاد داده بود که در فصل های عملکرد سياسی و صنايع، کنترل مالی، افکار عمومی، فرهنگ و آموزش و پرورش مذاکرات با ترکيه ازسر گرفته شود .


دولت ترکيه که تصويب طرح فنلاند و از سرگيری مذاکرات در چهار فصل را نيز ناعادلانه و کمتر از انتظارات خود می دانست، نسبت به تصميم اتحاديه اروپا برای ادامه مذاکرات در يک فصل از مجموع ۳۵ فصل مطرح شده، ابراز نارضايی کرده است .



عبدلله گل، وزير خارجه ترکيه در سخنانی خطاب به اتحاديه اروپا گفت:« به هيچوجه منتظر اقدام يکجانبه ترکيه نباشيد .»



گل افزود: « هرگونه پيشنهاد اتحاديه اروپا برای حل مسئله قبرس پيش از همه بايد توسط دولت بخش ترک نشين قبرس پذيرفته شود و آنکارا به تنهايی نمی تواند در اين رابطه تصميم گيری نمايد .»


مطبوعات ترکيه در شماره های روز پنج شنبه خود تصميم روز گذشته نمايندگان دايمی اتحاديه اروپا را اقدامی مأيوس کننده در روند پيوستن ترکيه به اتحاديه اروپا توصيف کرده اند .


روزنامه مليت نوشته است: تصميمات ديروز اتحاديه اروپا برخلاف انتظارات آنکارا بود. روزنامه های زمان، صباح و حريت نيز قبرس را مانع پيشرفت ترکيه در ورود به اتحاديه اروپا توصيف کرده اند .


XS
SM
MD
LG