لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

رهبران اروپایی با تایید توافق برگزیت، به سیاستمداران بریتانیایی هشدار دادند


ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، و دونالد توسک رئیس شورای اروپایی.
ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، و دونالد توسک رئیس شورای اروپایی.

رهبر کشورهای اروپایی روز یکشنبه چهارم آذر توافق جدایی بریتانیا موسوم به «برگزیت» را تایید کردند و در عین حال به سیاستمداران بریتانیایی که قرار است طی چند هفته آینده آن را تایید یا رد کنند، هشدار دادند که این توافق بهترین دستاوردی است که می‌شد به آن رسید.

در حالی که انتقادهای گسترده از طرح پیشنهادی ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، در محافل سیاسی این کشور ادامه دارد، ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپایی گفت بریتانیا نمی‌توانست امیدوار باشد که تا پیش از خروجش از اتحادیه اروپا در ماه مارس، درباره شرایط بهتری مذاکره کند.

وی اظهار داشت: «کاملا قانع شده‌ام که این تنها توافق ممکن بود. کسانی که فکر می‌کنند با رد این طرح می‌توانند به توافق بهتری دست یابند، بلافاصله پس از رد آن پشیمان خواهند شد».

نخست‌وزیر بریتانیا نیز با این دیدگاه همراهی کرد و گفت: «این توافقی است که روی میز است. بهترین توافق ممکن است. این تنها توافق است».

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، هم گفت: رهبران اتحادیه ضمن تأیید توافق مربوط به خروج بریتانیا از این اتحادیه و از «سازمان اروپایی انرژی اتمی»، از تمامی نهادهای وابسته خواستند که مقدمات لازم برای خروج نهایی بریتانیا را فراهم کنند.

حالا که اتحادیه اروپا طرح خروج بریتانیا را تایید کرده است، ترزا می باید آن را به نمایندگان پارلمان بقبولاند- وظیفه‌ای سنگین که می‌تواند به جدال هواداران برگزیت و طرفداران اتحادیه اروپا منجر شود.

نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید که تا پیش از کریسمس درباره این طرح در پارلمان رای‌گیری خواهد شد، و گفت قانونگذاران موظفند همان‌طور که رای‌دهندگان در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفتند «برگزیت را اجرایی کنند».

وی اظهار داشت: «مردم بریتانیا دوست ندارند بیش از این وقت خود را برای بحث درباره برگزیت تلف کنند. آنها خواهان توافقی خوب هستند که رای‌شان را به منصه ظهور برساند و این امکان را فراهم کند تا بار دیگر به عنوان یک کشور متحد شویم».

حزب کارگر بریتانیا به رهبر جرمی کوربین گفته است که به این توافق رای نخواهد داد.

مردم بریتانیا دوست ندارند بیش از این وقت خود را برای بحث درباره برگزیت تلف کنند. آنها خواهان توافقی خوب هستند که رای‌شان را به منصه ظهور برساند و این امکان را فراهم کند تا بار دیگر به عنوان یک کشور متحد شویم.
ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا

آخرین مانع بر سر توافق برگزیت را اسپانیا از سر راه برداشت که روز شنبه از مخالفت خود در خصوص وضعیت جبل‌الطارق که زیر سلطه بریتانیاست دست کشید.

توافق یاد شده حقوق شهروندان بریتانیایی و اروپایی که تحت تاثیر برگزیت قرار می‌گیرد و باز بودن مرز ایرلند را تضمین می‌کند. رهبران اروپایی همچنین از یک سند ۲۶ صفحه‌ای پشتیبانی کردند که مناسبات آینده بریتانیا و اتحادیه اروپا را پس از جدایی آنها در روز ۲۹ مارس ۲۰۱۹ ترسیم کرده است.

نشستی تلخ و شیرین

رهبران اروپایی در نشستی تلخ و شیرین، اندوه خود را از جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا که نخستین مورد تاکنون بوده است ابراز کردند.

یونکر در این زمینه گفت: «وقتی کشوری اتحادیه اروپا را ترک می‌کند قرار نیست که به سلامتی آن لیوان های شامپاین را بلند کرده یا تشویق کنیم؛ امروز روز غم‌انگیزی است و همه کسانی که امروز در شورای اروپایی صحبت کردند غم و اندوه خود را ابراز کردند».

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز این گونه احساسش را بیان کرد: «ضدونقیض، همراه با اندوه ولی از طرف دیگر نوعی آسودگی که توانستیم آن را به این نقطه برسانیم».

وی افزود: «به نظرم ما ترتیبی دادیم تا بخشی از هنر دیپلماتیک را به نمایش بگذاریم».

ترزا می هم به خبرنگاران گفت که او غمگین نیست، چون بریتانیا و اتحادیه اروپا «دوست و همسایه باقی خواهند ماند».

نخست‌وزیر بریتانیا اظهار داشت: «متوجه شدم که برخی از رهبران اروپایی در حال حاضر غمگین هستند، ولی در بریتانیا هم افرادی هستند که این لحظه برای آنها غم‌انگیز است».

وی با این حال تاکید کرد که نسبت به آینده بریتانیا «کاملا خوشبین» است.

در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ حدود ۵۲ درصد از مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ک.ر
XS
SM
MD
LG