لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

راه‌پیمایی «صدها هزار» تن از مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در لندن


بنا بر گزارش‌ها صدها هزار تن از مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که خواستار برگزاری همه‌پرسی تازه‌ای هستند، راهی خیابان‌های لندن شدند.

خبرگزاری رویترز راهپیمایی روز شنبه ۲۸ مهر ماه در لندن را «بزرگ‌ترین» تظاهرات برای برگزاری همه‌پرسی در مورد شرایط خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (موسوم به: برگزیت) توصیف کرده‌است.

هواداران اتحادیه اروپا در حالی‌که پرچم‌های این نهاد بزرگ اروپایی را در دست داشتند، خواستار برگزاری همه‌پرسی تازه‌ای شده‌اند.

این راهپیمایی در حالی برگزار می‌شود که ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، همچنان در دسیتابی به توافق با رهبران اتحادیه ناکام مانده‌است.

برگزار‌کنندگان تظاهرات در لندن می‌گویند این حق شهروندان است که نظر و آرای خود را تغییر دهند.
برگزار‌کنندگان تظاهرات در لندن می‌گویند این حق شهروندان است که نظر و آرای خود را تغییر دهند.

​در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که بریتانیا ممکن است بدون دست یافتن به توافقی با اتحادیه اروپا در مارس سال آینده مجبور به خروج از این اتحادیه شود و این ممکن است باعث «هرج‌و‌مرج» اقتصادی و حقوقی شود.

با این حال خانم می روز دوشنبه گذشته گفته بود «من هنوز هم معتقدم که یک توافق برای بریتانیا و اتحادیه اروپا بهترین نتیجه خواهد بود و هنوز هم معتقدم که چنین توافقی دست یافتنی است».

برگزار‌کنندگان تظاهرات در لندن می‌گویند این حق شهروندان است که نظر و آرای خود را تغییر دهند. جیمز مک‌گروی، یکی از برگزارکنندگان راهیپمایی روز شنبه گفته «مردم فکر می‌کنند مذاکرات مربوط به برگزیت به یک چیز آشفته و به‌هم‌ریخته تبدیل شده‌است. آن‌ها اعتمادی به دولت ندارند، از جمله به این خاطر که دولت قادر نیست وعده‌هایی که داده را عملی کند».

با این حال تراز می می‌گوید دو طرف در مورد نحوه جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا و چارچوب کلی مناسبات اقتصادی پس از آن «پیشرفت‌های مهمی» داشته‌اند.

مجریان راهپیمایی لندن گفته‌اند ۷۰۰ هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند؛ در این صورت این بزرگ‌ترین تظاهرات در بریتانیا از زمان تظاهرات شهروندان آن کشور علیه جنگ در عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی‌ست.

همه‌پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا در سوم تیر ماه ۱۳۹۵/ ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ برگزار شد. پرسش این همه‌پرسی این بود: «آیا بریتانیا عضو اتحادیه اروپا بماند یا آن را ترک کند؟»؛ بیش از ۱۷ میلیون نفر به تـرک اتحادیه رای دادند و بیش از ۱۶ میلیون نفر به ماندن.

رویترز، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG