لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

اسناد پاناما؛ اتحادیه اروپا گریزگاه‌های مالیاتی جهان را به تحریم تهدید کرد


مسئول امور مالی اتحادیه اروپا می‌گوید: حجم پول، تعداد افراد و کشورهایی که در این اسناد افشاد شده واقعا تکان دهنده است.
مسئول امور مالی اتحادیه اروپا می‌گوید: حجم پول، تعداد افراد و کشورهایی که در این اسناد افشاد شده واقعا تکان دهنده است.

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۱۹ فروردین کشورهایی مانند پاناما را تهدید کرد که اگر در مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی همکاری نکنند آنها را تحریم خواهد کرد.

این تصمیم چند روز پس از افشای اسناد گسترده‌ای اتخاذ می‌شود که نشان می‌دهد این کشور کوچک هنوز هم یکی از نقاط اصلی برای کمک به افراد و موسساتی است که پول‌های خود را پنهان می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، درزکردن بیش از یازده میلیون سند از یک دفتر حقوقی در پاناما به نام «موساک فونسکا» نشان می‌دهد که این موسسه به پنهان کردن اموال بسیاری از ثروتمندان، افراد سرشناس و حتی سیاستمداران در گریزگاه‌های مالیاتی کمک کرده است. این شبکه‌های مخفی کردن پول، به صاحبان آنان اجازه می‌دهد از پرداخت مالیات بگریزند یا اموال خود را پولشویی کنند.

افشای این اسناد مشهور به «اسناد پاناما»، تاکنون باعث استعفای نخست‌وزیر ایسلند شده و سوء ظن‌هایی نیز در مورد رییس جمهوری اوکراین، حلقه نزدیکان ولادیمیر پوتین، سیاستمداران ارشد حکومت چین و تعداد زیادی از شخصیت‌های مشهور جهان بوجود آورده است.

پيره مسکوویسی مسئول امور مالی اتحادیه اروپا گفت: «مردم از این اعمال بیزارند. حجم پول، تعداد افراد و کشورهایی که در این اسناد افشاد شده واقعا تکان دهنده است».

او با اشاره به کشورهایی مثل پاناما گفت: «اگر این کشورها همکاری نکنند اتحادیه اروپا آماده است آنها را تحریم کند».

پاناما از نظر اتحادیه اروپا در فهرست کشورهایی است که در مورد مسائل مالیاتی همکاری نمی‌کند و آقای مسکوویچی از این کشور خواست در عملکردش تجدیدنظر کند.

دولت پاناما روز چهارشنبه اعلام کرد کمیته‌ای شامل کارشناسان بین‌المللی تشکیل داده تا اقدامات لازم را برای ایجاد شفافیت در سیستم مالی این کشور بررسی کند.

خوان کارلوس وارلا، رییس جمهوری پاناما، گفت نتایج کار این کمیسیون در اختیار کشورهای دیگر قرار خواهد گرفت تا در یک اقدام مشترک بتوانند شفافیت در فعالیت مراکز مالی جهان را تقویت کنند.

ولی او در عین حال از پاناما در برابر آنچه که آن را «حملات رسانه‌ای» کشورهای ثروتمند توصیف کرد دفاع کرده و گفت آنها ضعف‌های سیستم مالی کشورهای ثروتمند را نادیده گرفته و به غلط پاناما را مقصر می‌دانند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که در خود اروپا نیز کشورهایی نظیر سوئیس، لوکزامبورگ و آندورا مثل گریزگاه‌های مالیاتی عمل می‌کنند. در آمریکا نیز چندین ایالت از جمله «دلور» و «وایومینگ» اکنون از جمله نقاطی هستند که می‌توان حساب‌های بانکی پنهانی باز کرد و تقریبا هیچ مالیاتی نپرداخت.

از غروب یکشنبه و افشای اولین بخش از «اسناد پاناما» گروه کثیری از سیاستمداران، ثروتمندان و شخصیت‌های معروف به خاطر پنهان کردن اموال خود در این گریزگاه‌ها در مرکز توجه قرار گرفته‌اند.

روزنامه آلمانی زود دویچه تسایتونگ که اولین رسانه‌ای بود که این اسناد را به دست آورد روز پنجشنبه اعلام کرد تمام آنها را منتشر نخواهد کرد چون بخشی از آنها به مطلع ساختن افکار عمومی کمکی نخواهند کرد.

این روزنامه افزود تمامی یازده میلیون سندی را که به دست آورده در اختیار نهادهای قضایی قرار نخواهد داد چون این رسانه بازوی نهادهای قضایی یا ادارات مالیاتی نیست.

«کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی» که مرکز آن در واشینگتن است و هماهنگی انتشار این اسناد را برعهده دارد اعلام کرده که تمامی این اسناد را علنی نخواهد کرد و فقط مواردی را منتشر می‌کند که از نظر اطلاع افکار عمومی اهمیت دارند.

ولاديمير پوتين، رییس جمهوری روسیه، روز پنجشنبه هر گونه ارتباط با حساب‌های بانکی در خارج از کشور را تکذيب کرد و گفت افشای اسناد موسوم به «اسناد پاناما» بخشی از تلاش‌های آمريکا برای تضعيف روسيه است.

او تاکيد کرد که در هيچ يک از اين اسناد حساب بانکی با نام او وجود ندارد.

اما کنسرسيوم بين‌المللی روزنامه‌نگاران تحقيقی می‌گويد اين اسناد نشان می‌دهند که سرگئی رودوگين نوازنده روس و از دوستان قديمی آقای پوتين، پوشش شبکه‌ای است که اموال حلقه نزديکان و احتمالا خود آقای پوتين به نام او ثبت شده است.

XS
SM
MD
LG