لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

یوروپل: ۱۰ هزار کودک مهاجر در اروپا احتمالاً ناپدید شده‌اند


یوروپل، آژانس پلیس اروپا، روز یکشنبه ۱۱ بهمن از ناپدید شدن ۱۰ هزار کودک مهاجر بدون سرپرست خبر داده و این نگرانی را دامن زده که احتمالاً از آنها برای برده‌داری جنسی یا کار اجباری استفاده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر مطبوعاتی یوروپل این آمار را که پیشتر در روزنامه بریتانیایی «آبزرور» منتشر شده بود را تأیید کرده و افزوده است که آمار یاد شده تا ۱۸ ماه تا دو سال پیش را در بر می‌گیرد.

برایان دونالد، رئیس اداری یوروپل، گفته است این کودکان پس از اینکه هنگام ورود به خاک اتحادیه اروپا از سوی مقام‌های مسئول ثبت‌نام شدند، از سیستم ناپدیده شده‌اند.

او با بیان اینکه فقط در ایتالیا پنج هزار کودک ناپدید شده‌اند، افزوده: «غیرمعقول است که بگوییم ما به دنبال ۱۰ هزار کودک هستیم».

آقای دونالد در عین حال گفته است که «تمام این کودکان در امور مجرمانه به خدمت گرفته نشده‌اند؛ ممکن است که برخی از آنها به آغوش خانواده‌هایشان بازگشته باشند. ما فقط نمی‌دانیم که آنها کجا هستند، چکار می‌کنند یا با چه کسانی هستند».

این مقام یوروپل می‌گوید که شواهدی دال بر ایجاد «زیرساخت‌های مجرمانه» ظرف ۱۸ ماه گذشته دیده شده که هدف آن استثمار موج مهاجران است.

آبزرور در این زمینه نوشته است که یوروپل شواهدی دال بر ارتباط میان حلقه‌های قاچاق که مهاجران را به اروپا می‌آورند و شبکه‌های تبهکار قاچاق انسان پیدا کرده است که مهاجران را برای امور جنسی و بردگی استثمار می‌کنند.

دونالد افزوده است: «زندان‌هایی در آلمان و مجارستان وجود دارند که تعداد زیادی مجرم در آنها به دلیل ارتباط با فعالیت جنایتکارانه حول محور بحران مهاجران زندانی شده‌اند».

در ارتباط با این گزارش لئونارد دویل، سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت، گفته که از شنیدن این آمار تکان خورده است.

او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان اظهار داشت: «به نظر ما این تکان‌دهنده است که اکنون خبردار می‌شویم شمار زیادی کودک بدون سرپرست هستند که در معرض قاچاق یا سایر امور خطرناک قرار دارند».

دویل افزود: «این گردباد غم انگیز دیگری در خصوص مسئله مهاجران به اروپاست و ضروری است که از افراد جوان آسیب‌پذیر حمایت شود که در اروپا بدون حامی هستند و در نتیجه در معرض آسیب قرار دارند».

گزارش‌ها حاکی است که ظرف یکسال گذشته بیش از یک میلیون نفر به عنوان مهاجر یا پناهجو وارد خاک اروپا شده‌اند که بیشتر آنها از جنگ داخلی در سوریه گریخته‌اند.

دونالد به آبزرور گفته است: «فارغ از اینکه کودکان ثبت نام شده یا نشده باشند، ما از جمعیتی بالغ بر ۲۷۰ هزار کودک صحبت می کنیم».

وی با بیان اینکه احتمالاً رقم ۱۰ هزار نفر محافظه‌کارانه است، افزوده که «همه آنها بدون سرپرست نیستند، ولی شواهدی نیز داریم که نشان می‌دهد بخش بزرگی از آنها احتمالا بدون سرپرست هستند».

XS
SM
MD
LG