لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

نخست‌وزیر فرانسه: اروپا امکان پذیرش پناهجوی بیشتری ندارد


مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه
مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه

مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه، روز چهارشنبه چهارم آذر در مصاحبه‌ای با یک روزنامه آلمانی گفت اروپا به خاطر بحران مهاجرت اخیر به شدت تحت فشار قرار گرفته و دیگر نمی‌تواند پناهجوی بیشتری بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اروپا در ماه‌های اخیر با بزرگترین موج مهاجرت از زمان جنگ جهانی دوم مواجه بوده‌است.

آلمان تا کنون بخش عمده‌ای از حدود یک میلیون پناهجویی را که در ماه‌های اخیر به اروپا رسیده‌اند پذیرفته‌است.

مانوئل والس به روزنامه آلمانی زوددویچه زایتونگ گفت: «ما دیگر نمی‌توانیم پناهجویان بیشتری را در اروپا بپذیریم و اسکان دهیم. این غیرممکن است.»

او گفت کنترل شدیدتر بر مرزهای اروپا در آینده این اتحادیه نقش مهمی خواهد داشت و افزود: «اگر این کار را نکنیم مردم خواهند گفت دیگر چنین اروپایی را نمی‌خواهیم.»

اظهار نظرهای آقای والس چند ساعت پیش از ملاقات فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان منتشر شد.

از تصمیم چند ماه پیش خانم مرکل برای گشودن درهای آلمان به روی پناهجویانی که اکثر آنها از کشورهای جنگ‌زده مثل سوریه گریخته‌اند، در خود این کشور ابتدا استقبال شد.

اما با ادامه موج ورود پناهجویان، رهبر آلمان مورد انتقاد و تحت فشار قرار گرفته‌است.

برخی از محافظه‌کاران در خود آلمان می‌گویند تصمیم خانم مرکل برای گشودن درهای کشور به سوی مهاجران در ماه سپتامبر باعث شده که شمار مهاجرانی که به سوی اروپا به‌ویژه آلمان می‌آیند افزایش یابد.

بحث بر سر مسئله پناهجویان پس از حملات تروریستی مرگبار شهر پاریس تشدید شده‌است چون برخی نگرانند که گروه‌های جهادی از حرکت پناهجویان به سمت اروپا برای اعزام نیروهای خود جهت اقدام به سوءقصد در اروپا استفاده کنند.

مانوئل والس نخست وزیر فرانسه از تصمیم صدر اعظم آلمان برای به تعلیق درآوردن سیاست‌های اتحادیه اروپا در زمینه پذیرش پناهجویان مستقیماً انتقاد نکرد و حتی در مورد پذیرش پناهجویانی که در مجارستان سرگردان مانده بودند گفت: «آلمان با پذیرش آنها تصمیم شرافتمندانه‌ای گرفت.»

وی اما اشاره کرد که دولت فرانسه از این تصمیم رهبر آلمان تعجب‌زده شد و افزود: «این فرانسه نبود که به پناهجویان گفت بیائید.»

امانوئل ماکرون وزیر اقتصاد فرانسه و زیگمار گابریل همتای آلمانی او پیشنهاد کرده‌اند که اتحادیه اروپا بودجه‌ای ۱۰ میلیارد یورویی به تشدید اقدامات امنیتی، کنترل مرزهای اتحادیه اروپا، و تأمین نیازها و اسکان پناهجویان اختصاص دهد.

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه سختگیری‌های اخیر برخی از کشورهای اروپایی در پذیرش پناهجویان را محکوم کرد.

تحت تأثیر این سختگیری‌ها حدود هزار پناهجو در نوار مرزی یونان و مقدونیه سرگردان شده‌اند.

XS
SM
MD
LG