لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

اژه‌ای: برای رفع حصر «سران فتنه» بی‌جهت تلاش می‌کنند، به نتیجه هم نمی‌رسند


غلامحسین اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران
غلامحسین اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه ایران، می‌گوید که افرادی برای رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی «بی‌جهت تلاش می‌کنند که به نتیجه هم نمی‌رسند».

دادستان کل کشور که روز دوشنبه، بیست و یکم بهمن، در «حوزه علمیه آیت‌الله آخوند» همدان و در جمع طلاب سخنرانی کرده است، بار دیگر از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ به عنوان «سران فتنه» نام برده و گفته که آنها، «کشور را به تلاطم انداختند» و باعث شدند «اموال مردم تخریب و افرادی کشته شوند».

به گزاری خبرگزاری فارس، آقای اژه‌ای تاکید کرده است تا زمانی که میرحسین موسوی و مهدی کروبی از اقدامات به گفته او «مجرمانه خود ابراز برائت» و «توبه» نکنند و «بر این موضع باشند»، در وضعیت حصر آنها «اتفاقی نخواهد افتاد» و «شرایط مثل سابق خواهد بود».

میرحسین موسوی همراه با همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی که به عنوان «رهبران جنبش سبز» شناخته می‌شوند از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ بدون محاکمه و حکم دادگاه در خانه خود یا «خانه‌های امن» وزارت اطلاعات محبوس شده‌اند که این مسئله اعتراض گسترده فعالان حقوق بشر و جمعی از منتقدان جمهوری اسلامی را موجب شده است.

مهدی کروبی اواسط بهمن امسال و پس از ماه‌ها حبس در یکی از ساختمان‌های ویژه وزارت اطلاعات به منزل مسکونی خود در جماران منتقل و تحت نظر نیروهای امنیتی قرار گرفته است. وی تاکنون چندین عمل جراحی انجام داده است.

گزارش‌های دیگر حاکی است که سلامت جسمانی موسوی و رهنورد نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در مرداد امسال هواداران این رهبران مخالف امیدوار شده‌اند که اقدامات برای رفع حصر آنها تشدید شود و حتی برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این سه نفر احتمالا در ماه‌های آینده آزاد خواهند شد.

این در حالی است که هم رهبر جمهوری اسلامی و هم قوه قضاییه همراه با اصول‌گرایان نظام جمهوری اسلامی بر «توبه» کردن نامزدهای معترض انتخابات ۸۸ پافشاری می‌کنند.

ولی آن گونه که غلامحسین محسنی اژه‌ای در روز دوشنبه گفته است، موسوی، رهنورد و کروبی حاضر به این کار نیستند.

سخنگوی قوه قضاییه گفته است: «می‌گویند ما توبه نمی‌کنیم، این افتخار ندارد، توبه یک نعمت پروردگار است و البته هرک سی هم توفیق توبه پیدا نمی‌کند».

پیشتر نیز محمدتقی کروبی در گفت‌وگو با رادیو فردا تاکید کرده بود که پدرش «معتقد به خدایان زمینی نیست که نزد خدایان زمینی توبه کند».

سخنگوی قوه قضاییه بار دیگر رفع حصر این افراد را رد کرده و گفته است: «کسانی که بی‌جهت خود را به زحمت می‌اندازند و شایعه پراکنی و فضاسازی می‌کنند بازهم مردم را نشناختند و هیچ دستگاهی کاری دیگر انجام نخواهد داد».

به نظر می رسد که اشاره آقای اژه‌ای به شورای عالی امنیت ملی باشد که در ماه‌های اخیر گزارش شده بود پرونده حصر رهبران جنبش سبز قرار است در این شورا بررسی و درباره آنها تصمیم‌گیری شود.
XS
SM
MD
LG