لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۱

لو رفتن شماره تلفن و ای‌میل شش میلیون کاربر فیس بوک


انتشار یک ويروس در فيس بوک باعث شد که شش ميليون شماره تلفن و ای ميل کاربران پخش شود. شبکه اجتماعی فيس بوک اعتراف کرده است که تحت تاثير فعال شدن يک ويروس در اين شبکه حدود شش ميليون شماره تلفن و آدرس ای ميل کاربران که هيچگاه به اشتراک اين اطلاعات رضايت نداده بودند روی شبکه پخش شده است.

به گزارش روزنامه بريتانيايی «ديلی تلگراف»، شبکه اجتماعی فيس بوک در بيانيه‌ای اعلام کرده که به خاطر اين اشتباه شرمنده است و ين مسئله را به کاربران خود گزارش داده است.

مشترکانی که دفترچه تلفن و آدرس خود را روی اين وب سايت منتقل کرده‌اند عملا اطلاعات شخصی خود را به سرورهای اين شبکه اجتماعی متصل کرده‌اند. به همين خاطر مشترکانی که در دوره اخير با اشتباه از ابزارهای فيس بوک اطلاعاتی در مورد دوستان خود را جستجو کرده بودند به اين بخش از اطلاعات شخصی آنها که قرار نبوده منتشر شود دست پيدا کرده‌اند.

شبکه فيس بوک می‌گويد که حدود شش ميليون نفر از کاربران اين شبکه در سراسر جهان تحت تاثير اين وضعيت قرار گرفته‌اند. به گفته مسئولان اين شبکه، نرم افزار ايمنی خود اين شبکه موسوم به « کلاه سفيد» توانسته است وجود اين ويروس يا بدافزار را کشف و مشکل را برطرف کند. به تمام مشترکانی که اطلاعات شخصی آنها منتشر شده است يک ای ميل ارسال خواهد شد.

شبکه اجتماعی فيس بوک در بيانيه‌ای که در وبلاگ خود منتشر کرده می‌نويسد: «حتی با وجود برخورداری از توانمند ترين پرسنل فنی، هيچ موسسه‌ای نمی‌تواند به طور صد در صد از خرابکاری ويروس‌ها جلوگيری کند و در برخی از موارد ما وقوع اين حادثه را پس از صدمه ديدن مشترکان کشف می‌کنيم.»

يک سخنگوی موسسه فيس بوک گفته است: «با کمک پژوهشگران بخش ايمنی شبکه ما توانستيم ابعاد اين مشکل را تشخيص داده و با سرعت آن را برطرف کنيم. ما به سرعت بروز اين اختلال را به ارگان‌های ناظر بر فعاليت موسساتی نظير ما گزارش داده‌ايم. ما به تمام کاربرانی که اطلاعات آنها منشتر شده اطلاع داده‌ايم و تاکنون هيچ شاهدی در دست نيست که از اطلاعات این کاربران برای مقاصد زيان بار سوء استفاده شده باشد.»

موسسه فيس بوک در بخش ديگری از بيانيه خود تاکيد می‌کند که اين ويروس يا بد افزار فقط بخشی از کاربران را که از ابزارهای پياده کردن اطلاعات دوستان خود استفاده می‌کنند در بر گرفته است.

اين موسسه می‌افزايد که هيچ يک از مشترکان تجاری و تبليغاتی فیس بوک از اين ويروس آسيب نديده‌اند.

شبکه فيس بوک در عين حال يادآوری می‌کند که اطلاعات شخصی شش ميليون مشترک آن تحت تاثير مخرب اين ويروس در اختيار دوستان آنها روی اين شبکه قرار گرفته است و بنابراين بعيد است که مشکل جدی بروز کند چون معمولا هر فردی اين قبيل اطلاعات دوستان خود را در اختيار دارد.

شبکه فيس بوک در بيانيه خود ضمن عذرخواهی از کاربران تاکيد می‌کند که جلب اطمينان مشترکان شبکه در اولويت قرار دارد و متعهد می‌شود که با استفاده از تمام امکانات خود سعی نماید که در آينده از بروز مشکلات مشابه جلوگيری کند.
XS
SM
MD
LG