لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

رویترز: ادعاهای رامنی- اوباما علیه یکدیگر؛ از تحریف تا واقعیت


میت رامنی (نفر جلو) و باراک اوباما، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا.
میت رامنی (نفر جلو) و باراک اوباما، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا.
میت رامنی و باراک اوباما، نامزدهای انتخاباتی رياست جمهوری آمريکا روز دوشنبه، یکم آبان ماه، در سومين و آخرين دور مناظره انتخاباتی به مسائل سياست خارجی آمريکا پرداختند که بخش عمده آن مربوط به موضوع ايران بود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به اظهارات این دو نامزد و ادعاهای آنها درباره موضوعات مختلف پرداخته است و آنها را با واقعیات تطبیق داده است.

ميت رامنی، رقيب باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا در انتخاباتی که روز ۱۶ آبان برگزار خواهد شد، آقای اوباما را متهم کرد که در بحبوحه اعتراضات مردمی در خيابان ها در حالی که دولت را به دستکاری در نتايج انتخابات رياست جمهوری در سال ۲۰۰۹ متهم می کردند، سياست «سکوت» در پيش گرفته بود.

وی گفت: وقتی دانشجويان تهران به خيابان ها ريختند و مردم شروع به تظاهرات کردند و جنبش سبز در ايران به راه افتاد، سکوت ریيس جمهوری (آمريکا) به عقيده من اشتباه فاحشی بود.

آقای رامنی در ادامه گفت: ما مجبوريم بر اصول خود پايبند باشيم، در کنار متحدين خود قرار بگيريم و يک قدرت نظامی و اقتصادی قوی باشيم، اما در بحبوحه اعتراضات مردمی در ايران حرف های زيادی برای گفتن بود که اوباما چنين نکرد.

آقای اوباما در ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۹ (سه روز بعد از انتخابات رياست جمهوری ايران) طی کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سيلويو برلوسکونی نخست وزير سابق ايتاليا اعلام کرد که اين مربوط به خود ايرانيان هست که تصميم بگيرند چه کسی ریيس جمهوری آنها خواهد شد و به همين خاطر ايالات متحده آمريکا به حق حاکميت ايرانيها (بر سرنوشت خود) احترام می گذارد.

آقای رامنی در ادامه گفت که با در نظر گرفتن حرف های اوباما، من وقتی که خشونت ها عليه اعتراضات مردمی را در تلويزيون مشاهده کردم، عميقا برآشفته شدم.

وی در ادامه گفت: «من فکر می کنم روند دموکراسی، آزادی بيان، توانايی مردم برای راه اندازی اعتراضات آرام، همه اينها ارزش های جهانی هستند که بايد مورد احترام قرار بگيرند. زمانی که مردم آمريکا خشونت های (دولت ايران) عليه معترضان ايرانی را مشاهده کردند، به نظرم واقعا همه برآشفته شدند.»

اين گزارش می افزايد که اوباما (در کنفرانس مطبوعاتی خود با برلوسکونی) اظهار داشت که برخی اظهارات محمود احمدی نژاد ریيس جمهوری ايران را «نفرت انگيز» می داند.

وی گفت که «ما به سياست سختگيرانه و گفتگوی دوجانبه ميان دو کشور ادامه خواهيم داد»، اما در ادامه تصريح کرد: «برای من سکوت در برابر آنچه که از وقايع روزهای اخير ايران در تلويزيون می بينم اشتباه خواهد بود ... آنها بايد بدانند که دنيا در حال نظاره است».

آقای اوباما گفته بود: خصوصا جوانان ايران بايد بدانند که ما در آمريکا نمی خواهيم هيچ تصميمی برای مردم ايران بگيريم، اما معتقديم که بايد صدای مردم ايران شنيده شود و مورد احترام قرار بگيرد.

خبرگزاری رويترز می نويسد که هشت روز بعد از اين کنفرانس مشترک، آقای اوباما در کنفرانس ديگری با لحنی شديدتر درباره اعمال خشونت دولت ايران عليه معترضين صحبت کرد.

آقای اوباما گفت که «آمريکا و جامعه جهانی از تهديدها، خشونتها و حبس های چند روز اخير (در ايران) به شدت بهت زده و عصبانی شده است. من به شدت اين اعمال ناعادلانه را محکوم می کنم».

وی گفت که اگر دولت ايران خواهان احترام جامعه بين المللی است، بايستی به خواسته مردم خود احترام بگذارد و به حقوق آنها اعتنا نشان دهد.

آمريکا چند متحد دارد؟

میت رامنی در بخش ديگری از مناظره انتخاباتی با ریيس جمهوری آمريکا گفت ما ملتی بزرگ هستيم که ۴۲ کشور متحد در جهان داريم.

خبرگزاری رويترز می نويسد که جمهوری خواهان معمولا محدوديت های بيشتری درباره شمار متحد آمريکا در نظر می گيرند. کمپين انتخاباتی رامنی لیستی فراهم کرده است که آن، ۲۷ عضو ناتو و ۱۵ عضو غير ناتو در ليست دوستان و متحدین آمريکا قرار دارند.

ناتو متشکل از کشورهايی است که از زمان ايجاد آن در سال ۱۹۴۹ روابط بسيار نزديکی با واشینگتن داشته اند، مانند بريتانيا و فرانسه. هرگونه حمله خارجی به هر يک از اعضاء ناتو به منزله حمله به تمامی کشورهای عضو قلمداد می شود. بعد از جنگ سرد ميان اتحاد جماهير شوروی و ايالات متحده آمريکا، چند کشور اروپايی ديگر مانند لهستان و استونی نيز به عضويت پيمان آلتلانيک شمالی، ناتو، وارد شده اند.

کشورهای متحد آمريکا نيز که عضو ناتو نيستند، روابط و همکاری استراتژيک با نيروهای نظامی آمريکايی دارند که شامل کره جنوبی ، مصر، استراليا و اخيرا افغانستان هستند.

اوباما: رامنی معمولا در سياست خارجی «اشتباه» می کند

ریيس جمهوری آمريکا در بخشی از مناظره انتخاباتی با رقيب جمهوری خواه خود، با موضعی تهاجمی به رامنی گفت که آقای رامنی معمولا در سياست خارجی خود در اشتباه است.

وی گفت: به عنوان مثال آقای رامنی اخيرا گفته که نيروهای آمريکايی بايد در عراق حضور داشته باشند.

آقای اوباما رو به میت رامنی کرد و گفت: «تنها چند هفته قبل شما گفتيد که به نظرتان، آمريکا بايد هم اکنون نيروهای نظامی بيشتری در عراق داشته باشد، من می دانم که شما هرگز در سياست خارجی پست اجرايی بر عهده نداشته ايد، اما هر بار که نظری داديد، اشتباه بوده است».

وی افزود: «شما گفته بوديد که بايد به عراق حمله شود، به رغم اينکه هرگز سلاح های کشتار جمعی در آنجا يافته نشد و می گويی که الان هم بايد در عراق حضور نظامی داشته باشيم.»

خبرگزاری رويترز می گويد که دقيقا روشن نيست آقای اوباما اشاره به کدام حرف های رامنی داشت، اگر اشاره وی به گفته های آقای رامنی در موسسه نظامی ويرجينيا در هشتم اکتبر است، رامنی هرگز نگفته بود که بايد حضور نظامی آمريکا در عراق ادامه يابد.

۱۷۰ هزار نيروی عراق در دسامبر سال گذشته عراق را ترک کردند.

آقای رامنی در پاسخ به گفته های اوباما گفت که دستاوردهای پرهزينه نيروهای نظامی ما در عراق در حال مواجه شدن با خشونت های روزافزون، طغيان القاعده، تضعيف دموکراسی در عراق و افزايش نفوذ ايران در اين کشور است.
XS
SM
MD
LG