لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

دلایل واقعی پیگیری طرح استیضاح وزیر علوم چیست؟


رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران
رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران

ضرغام صادقی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ایران، هفته گذشته اعلام کرد که تقاضای استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم دولت حسن روحانی، با نزدیک به ۶۰ امضاء به هیات رییسه ارائه شده است. پس از آن بنا بر برخی گزارش‌ها گفت‌وگوهایی بین طرف‌های مختلف برگزار شد تا استیضاح لغو شود یا به تعویق افتد.

مسئله فعلی، اعلام وصول استیضاح از سوی هیات رییسه مجلس است. زیرا پس از آن روال قانونی به طور زمان‌بندی شده به جریان خواهد افتاد. جواد کریمی قدوسی یکی از امضاء کنندگان استیضاح به خبرگزاری مهر گفته است که نمایندگان منتقد با وزیر علوم به تفاهم نرسیده‌اند و استیضاح باید در جلسه علنی روز یکشنبه، ۱۵ تیر، اعلام وصول شود.

اما حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رییسه مجلس گفته است هیات رییسه هنوز در مورد اعلام وصول استیضاح وزیر علوم تصمیم نگرفته است و اگر تلاش‌ها برای متقاعد کردن استیضاح‌ کنندگان به نتیجه نرسد و کلیات استیضاح هم جامع و کامل و بدون کلی‌گویی باشد، ‌طرح استیضاح روز سه‌شنبه اعلام وصول خواهد شد.

ما موارد مطرح شده در استیضاح چیست؟ در روزهای گذشته شماری از سایت‌های منتقد اصولگرایان عمده‌ترین دلیل طرح استیضاح رضا فرجی دانا را اقدام او در علنی کردن ۳۰۰۰ بورسیه غیر قانونی در دولت احمدی‌نژاد دانسته‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:56 0:00
لینک مستقیم


احسان محرابی، خبرنگار پیشین پارلمانی که اکنون ساکن آلمان است از دیگر دلایل احتمالی استیضاح می‌گوید:

احسان محرابی: احساس می‌‌شود که برخی از نمایندگان مجلس یا به تعبیر دیگری برخی از نهادهای حاکمیت‌ و حامیان رهبری تمایل دارند که فضای سیاسی دانشگاه‌ها همچنان مانند دولت آقای احمدی‌نژاد بماند و هراس دارند که فعالیت‌های سیاسی دانشجویان در دانشگاه‌ها مانند دولت آقای خاتمی شود. البته بعضی از نمایندگان دلایل دیگری هم مطرح کرده‌اند مانند وضعیت رشد علمی دانشگاه‌ها و یا مباحث اجرایی. ولی طبیعتا‌ً مباحث‌ اجرایی همواره تحت‌الشعاع دلایل سیاسی قرار خواهد گرفت».

رضا فرجی دانا در یک سالی که وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری بوده چندین بار از مجلس تذکرهای شفاهی و کتبی گرفته و دومین وزیر روحانی بود که از مجلس کارت زرد گرفت. اما به رغم این سابقه مخالفت‌ مجلس با عملکرد فرجی دانا، چند تن از امضا‌ءکنندگان استیضاح از جمله جواد کریمی قدوسی گفته‌اند سخنان سه روز پیش آیت‌الله علی خامنه‌ای در مورد دانشگاه‌ها بود که آن‌ها را در ارائه طرح استیضاح مصمم‌تر کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با شماری از دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها گفته بود:

«من خواهش می‌کنم از مدیران دانشگاه‌ها و مسئولان گوناگون مدیریتی، دانشگاه را مرکز جولان سیاسی و تلاش‌ها و فعالیت‌های جناح‌های سیاسی قرار ندهند. سم مهلک حرکت علمی این است که دانشگاه‌ها تبدیل شوند به باشگاه‌های سیاسی. کاری که در یک دوره‌ای انجام گرفت».

به باور شماری از ناظران این سخنان به هر روی کار را برای رضا فرجی دانا سخت‌تر خواهد کرد. احسان محرابی خبرنگار پیشین پارلمانی:

«صحبت‌های رهبری که به نوعی همراه با اعتراضات نمایندگان مجلس به اقدامات آقای فرجی دانا هست می‌تواند برای برخی از نمایندگان به عنوان چراغ سبزی تلقی شود برای انجام استیضاح. به هر حال در ماه‌های گذشته این موضوع مطرح شده از سوی برخی از نهادهای نزدیک به رهبری مانند سپاه که مانند گذشته نخواهند علیه دولت آقای روحانی فعالیت کنند. ولی طبیعتا‌ً این صحبت رهبری فضا را باز می‌‌کند که نمایندگان توجیه کنند که رهبری هم با استیضاح وزیر علوم موافقت تلویحی دارند و این طبیعتا‌ً کار را برای وزیر علوم سخت‌تر خواهد کرد در صحن علنی مجلس برای دفاع از اقدامات خودشان».

از سوی دیگر خبرگزاری ایرنا گزارش کرده که صدها تن از استادان دانشگاه‌های ایران در نامه‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی حمایت خود را از رضا فرجی دانا اعلام کرده‌اند.

به گزارش ایرنا در این نامه آمده‌است: «در شگفتیم نمایندگانی که در طول سالهای گذشته در برابر همه گونه نابهنجاری و تصمیمات نابخردانه و بی‌حرمتی به نهاد دانشگاه ساکت بوده‌اند اکنون فعالیت‌های بازدارنده خود را در مقابل سیاست‌های اصولی وزارت علوم دو چندان کرده‌اند.»

الیاس نادران نماینده تهران در مجلس که از او به عنوان طراح اصلی طرح استیضاح یاد می‌شود گفته است امضا کنندگان منتظر نظر رییس مجلس نمی‌شوند و در ارائه طرح خود مصمم هستند.

XS
SM
MD
LG