لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

صدای ديگر؛ از فمینیسم تا لایحه حمايت از «خانواده»


تجمع زنان در کلیولند آمریکا برای حق رای در سال ۱۹۱۲
تجمع زنان در کلیولند آمریکا برای حق رای در سال ۱۹۱۲

در برنامه این هفته صدای ديگر به روالی که در برنامه های پيشين شنيده ايد، در آغاز نگاهی تاريخی داريم به مبحث فمينيسم و در آن از سرگذشت خواهر خوانا ده لا کروز، شاعر و پژوهشگر و نويسنده مکزيکی قرن هفدهم سخن می گوييم که با نگاهی متفاوت به وضعيت زنان و نابرابری ها و بی عدالتی های جامعه مردسالار می نگريست و از جمله به پنهانی ترين و ناگفتنی ترين جنبه های زندگی زنان يعنی تن فروشی پرداخت و آن را نتيجه جامعه مردسالار و رياکاری مردان دانست.


به نظر او، این مردان بودند که با سماجت و وعده های فريبنده يا با پول زنان را اغوا می کردند و سپس خود به محاکمه آنان می پرداختند.


خواهر خوانا برای بسياری از فمينيست ها، الگوی اولين زن مستقل به معنای مدرن آن است در دورانی که هنوز از مدرنيته خبری نبود.


در بخش دوم اين برنامه که به زنان و جنگ اختصاص دارد، سرگذشت يک دختر جوان افغانی را از زبان خودش می شنويم که در دوران جنگ به دنيا آمده و با جنگ بزرگ شده و هنوز با جنگ زندگی می کند.


جنگی که به شيوه های گوناگون، چه به صورت جنگ با نيروهای خارجی، يا درگيری های خشونت آميز جنگ سالاران داخلی، و يا حکومت سرکوبگر طالبان و حملات تروريستی شبه نظاميان شورشی فعلی، سی سال است که مردم افغانستان را از آرامش و امنيت و زندگی عادی محروم کرده است.


فرشته جلال زی در برنامه «صدای دیگر» از تجربه های دردناکش از جنگ می گويد، ازهراس از مرگی هميشه حاضر، از محروميت از آموزش و بهداشت، از آوارگی و دربدری دائم، از انفجارهای انتحاری که شهروندان را گروه گروه می کشد، از رنج از دست دادن عزيزان و نزديکان، از معلولان و از مرگ وميرهای ناشی از عدم بهداشت می گويد.


در بخش سوم اين برنامه که به خبرهای هفته تعلق دارد به تصويب کليات لايحه حمايت از خانواده در مجلس می پردازيم و سخنان مخالفان و موافقان اين لايحه بحث برانگيز را در سايت های خبری و خبرگزاری ها می شنويم همراه با گفت و گوي برنامه «صدای دیگر» با شيرين عبادی حقوقدان مدافع برابری حقوق زن و مرد و برنده جايزه نوبل صلح که می گويد: اين لايحه می خواهد زنان را به قعر تاريخ به عقب ببرد و اعلام می کند که در صورت طرح لايحه در صحن علنی مجلس در مجلس تحصن می کند.


برای شنيدن برنامه اين هفته «صدای ديگر» فايل برنامه را که در بالای همين صفحه (سمت چپ) قرار دارد، باز کنيد.


«صدای ديگر» را روزهای يکشنبه بعد از خبرهای ساعت ۷ و نيم شب به وقت تهران از راديو فردا می شنويد. اين برنامه در مجله نيمه شب پس از خبرها (نيم بامداد) و در مجله نيمروزی پس از خبرهای ساعت ١٣ تکرار می شود.


نشانی ايميل برنامه «صدای ديگر»: zan@radifarda.com


شماره پيامک گير راديو فردا: ۰۰۴۲۰۶۰۳۸۷۴۱۵۰


XS
SM
MD
LG