لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

فیفا: هیچ مانع قابل توجهی برای حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها وجود ندارد


یکی از معدود موارد حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها در جریان مسابقات فوتبال باشگاهی آسیا.
یکی از معدود موارد حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها در جریان مسابقات فوتبال باشگاهی آسیا.

فیفا اعلام کرد در جریان بازدید نمایندگانش از ایران مشخص شد که «هیچ مانع عملی قابل توجهی» در زمینه حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات مقدماتی جام جهانی در ماه آینده وجود ندارد.

در بیانیه فدراسیون جهانی فوتبال که روز شنبه ۳۰ شهریور از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر شد، آمده که برای تماشای بازی‌های باشگاهی داخلی از سوی زنان نیز با فدراسیون فوتبال ایران در تماس خواهد بود.

بیانیه یاد شده پس از آن صادر شد که هیاتی از سوی فیفا به تهران سفر کرد و با مقام‌های ورزشی و دولتی مذاکره و از ورزشگاه‌های ایران بازدید کرد.

فیفا از جمهوری اسلامی خواسته است که به ممنوعیت ۴۰ ساله حضور در زنان در ورزشگاه‌ها پایان دهد. بر اساس اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال هرگونه تبعیض در این زمینه ممنوع است.

توجه جهانی به این موضوع پس از آن بالا گرفت که سحر خدایاری، طرفدار تیم فوتبال استقلال تهران، نتوانست وارد ورزشگاه شود و پس از تشکیل پرونده قضایی برای وی و اعلام شش ماه زندان، اقدام به خودسوزی کرد و درگذشت.

این رخداد بازتاب بسیار گسترده‌ای در سطح جهان داشت و فیفا را وادار کرد تا در بیانیه‌ای، تلاش زنان ایران برای ورود به ورزشگاه‌ها را «مبارزه مشروع» توصیف کند و از مقام‌های دولت ایران بخواهد تا «آزادی و امنیت» زنان را در این مسیر فراهم کند.

ایران روز ۱۸ مهرماه در ورزشگاه آزادی میزبان تیم ملی فوتبال کامبوج خواهد بود و فیفا می‌گوید که دیدار روز پنجشنبه نمایندگانش روی «موضوعات روابط بین‌المللی، امنیت و صدور بلیط» متمرکز بوده است.

به گفته فدراسیون جهانی فوتبال، «موضع قاطع و روشن» فیفا درباره اینکه «زنان باید آزادانه اجازه حضور در مسابقات فوتبال را داشته باشند» و به هر کسی که می‌خواهد در ورزشگاه حضور پیدا کند باید بلیط فروخته شود به مقام‌های ایرانی گوشزد شده است.

فیفا از جمهوری اسلامی خواسته است که به ممنوعیت ۴۰ ساله حضور در زنان در ورزشگاه‌ها پایان دهد.
فیفا از جمهوری اسلامی خواسته است که به ممنوعیت ۴۰ ساله حضور در زنان در ورزشگاه‌ها پایان دهد.

پیشتر غلامحسین زمان‌آبادی، مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال ایران، در روز ۲۴ شهریور گفته بود: «به طور حتم حضور زنان در دیدار ایران و کامبوج به صورت گزینشی نخواهد بود و می‌توانند به صورت اینترنتی بلیط این دیدار را خریداری کنند».

وی افزوده بود که هنوز بحث حضور زنان در بازی‌های باشگاهی مطرح نیست.

در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی از سوی زنان ایرانی برای تماشای بازی‌های فوتبال در ورزشگاه‌ها صورت گرفته است ولی این امر با مخالفت مقام‌های جمهوری اسلامی روبرو شده و حتی نیروی انتظامی زنانی را که سعی دارند وارد ورزشگاه شوند بازداشت می‌کند.

تیرماه پارسال ۱۸ زن سرشناس ایرانی با نوشتن نامه‌ای به مقام‌های فیفا از فدراسیون جهانی فوتبال درخواست کردند تا «از جمهوری اسلامی بخواهد که به صورت کامل به ممنوعیت حضور زنان در استادیوم پایان دهد».

در ماه‌های بعد هزاران ای‌میل از سوی ایرانی‌ها برای رئیس فیفا ارسال شد که در آنها به ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها اعتراض شده بود. این ای‌میل‌ها واکنش تند فاطما سامورا، دبیرکل فیفا، را در پی داشت و در نهایت فدراسیون جهانی فوتبال در نامه‌ای با امضای جیانی اینفانتینو برای ایران ضرب‌الاجل تعیین کرد.

مقام‌های دولت حسن روحانی می‌گویند که موافق حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند ولی باید زیرساخت‌های لازم برای حضور آنان فراهم شود. حال فیفا گفته است که هیچ مانعی برای حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها برای تماشای بازی‌های ملی وجود ندارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG