لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

فيروزآبادی: انفجار اخیر، تولید محصول تحقیقاتی سپاه را دو هفته به تعویق انداخت


سرلشکر سيد حسن فيروزآبادی، رييس ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران.
سرلشکر سيد حسن فيروزآبادی، رييس ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران.
رييس ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه گفت که آمریکا و اسرائیل در انفجار يک پادگان سپاه پاسداران در اطراف تهران، دست نداشته اند و تولید «محصول تحقيقاتی» که «می تواند مشت محکمی بر دهان استکبار و رژيم غاصب باشد» را تنها دو هفته به تعویق انداخته است.

سرلشکر سيد حسن فيروزآبادی اين سخنان را در گفت و گو با خبرنگاران بيان کرد و بدون اشاره به دلايل وقايع اين حادثه اظهار داشت: «اين حادثه و انفجار اخير هيچ ربطی به اسرائيل و آمريکا ندارد جز اينکه "محصول تحقيقاتی" که می تواند مشت محکمی بر دهان استکبار و رژيم غاصب باشد تنها توليد آن برای دو هفته به تاخير و تعويق افتاده است.»

اين فرمانده ارشد نظامی ايران به «محصول در دست توليد» در اين پادگان اشاره نکرده است ولی در روزهای اخير گمانه زنی های زيادی در مورد احتمال آزمايش سوخت موشک های شهاب در اين محل مطرح شده است.

اظهارات رييس ستاد مشترک نيروهای مسلح ايران پس از آن مطرح می شود که گزارش های مختلفی در رسانه های بين المللی پيرامون دخالت اسرائيل در اين انفجار منتشر شد.

يک منبع امنيتی غربی در گفت ‌و گو با هفته نامه «تايم» تاکيد کرد که موساد، سازمان اطلاعات و امنيت اسرائيل، مسئول اين اقدام بوده ‌است. وی گفته بود: « نبايد ادعاهای حکومت ايران مبنی بر تصادفی بودن اين انفجار را باور کرد.»

اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، نيز با ابراز شادمانی از بروز اين حادثه اظهار اميدواری کرد که حوادث مشابه بيشتری رخ دهد.

در انفجار روز شنبه در پادگان بيدگنه، ۴۵ کيلومتری تهران، رخ داد ۱۷ نفر از نيروهای سپاه پاسداران از جمله سرلشکر حسن تهرانی مقدم، رييس ستاد جهاد خودکفايی سپاه و بنيانگذار برنامه موشکی اين نيرو کشته شدند.

در روز نخست بروز حادثه، رمضان شريف، مسوول روابط عمومی سپاه پاسداران، گفت که علت بروز اين حادثه، جابجايی زاغه مهمات بوده است.

ولی بعد، برخی از فرماندهان سپاه بدون اشاره به جزئيات، در اظهار نظرهای مختلفی اعلام کردند که حسن تهرانی مقدم «در حال انجام کارهای علمی و تحقيقاتی» جان باخته است.

سرلشکر فيروزآبادی در بخش ديگری از سخنان خود گفته است: «نيروها و همسنگران شهيد مقدم اين راه را با قدرت بيشتر ادامه خواهند داد و ثمره تلاش های آنها مشت محکمی بر دهان اسرائيل و استکبار جهانی خواهد بود.»

رييس ستاد مشترک نيروهای مسلح پوشش گسترده خبری اين واقعه را «جيغ و فرياد» توصيف کرد که به گفته وی، «هيچ خللی در توان و قدرت انقلاب اسلامی ايجاد نمی کند و با نابودی ابر سرمايه داری و رژيم صهيونيستی نيز اين جيغ و فريادها ساکت خواهد شد.»

مقام های جمهوری اسلامی ایران بارها در حوادث ترور «دانشمندان هسته ای» ایران و بمبگذاری در شهرها، آمریکا و اسرائیل را متهم اصلی معرفی می کنند ولی عامل انفجار در پادگان های سپاه در خرم آباد در مهرماه سال گذشته و بیدگنه را بروز «حادثه» اعلام کرده اند.

اهميت موقعيت حسن تهرانی مقدم در تشکيلات نظامی جمهوری اسلامی ايران گونه ای بود که در مراسم تشييع جنازه وی و ساير کشته شدگان اين انفجار، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران حضور يافت.

رهبر ايران در پيام تسليتی که به همين مناسبت صادر کرد گفته است: «حادثه خونين در يکی از مراکز پشتيبانی سپاه پاسداران که به شهادت جمعی از عناصر ممتاز آن سازمان و در پيشاپيش آنان سردار عالی قدر، دانشمند برجسته و پارسای بی ادعا، سردار حسن مقدم انجاميد، واقعيتی تلخ و اندوهبار بود.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در سال ۱۳۵۷ از سوی آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران تاسيس شد در دو دهه گذشته فعاليت های موشکی خود را توسعه داده است.

اين نيروی نظامی هم اکنون دارای موشک های شهاب با برد دو هزار کيلومتر است که قادر است اهدافی را در اسرائيل و خاک اروپا هدف قرار دهد.
XS
SM
MD
LG