لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۶

سپاه: يکی از کشته شدگان انفجار روز شنبه، بنيانگذار «برنامه موشکی سپاه» بود


حسن تهرانی مقدم مسئول سازمان خودکفايی و تحقيقات صنعتی سپاه بوده است.
حسن تهرانی مقدم مسئول سازمان خودکفايی و تحقيقات صنعتی سپاه بوده است.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز يکشنبه با انتشار اطلاعيه ای، اطلاعات تازه ای درباره سرلشگر حسن تهرانی مقدم که در پی انفجار روز شنبه در پادگانی در نزديکی ملارد کرج کشته شد، منتشر کرد.

بر اساس اطلاعيه سپاه، حسن تهرانی مقدم مسئول سازمان خودکفايی و تحقيقات صنعتی سپاه بوده است. وی همچنين بنيانگذار «توپخانه و موشکی سپاه» در جريان جنگ هشت ساله ايران و عراق معرفی شده است.

بر اساس اطلاعيه فدراسيون کوهنوردی و صعودهای ورزشی، اين فرمانده سپاه پاسداران عضو سابق هيات ‌رييسه اين فدراسيون نيز بوده است.

همچنین واحد مرکزی خبر، وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، آقای تهرانی مقدم را «پژوهشگر دانشگاه امام حسین» معرفی کرده است.

در پی انفجاری که روز شنبه در زاغه مهمات يکی از پادگان های سپاه در بيدگنه، حوالی شهر ملارد در ۲۰ کيلومتری تهران، رخ داد، علاوه بر حسن تهرانی مقدم، ۱۶ تن ديگر از نيروهای سپاه پاسداران کشته شدند.

بر اثر اين انفجار دود سفيدی به هوا برخاست و شدت اين انفجار به گونه ای بود که در تهران نيز احساس شد.

رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران، در گفت و گو با تلویزیون دولتی ایران دلیل بروز این حادثه را «جابجایی مهمات» اعلام کرده است.

سپاه پاسداران در بيانيه روز يکشنبه خود اشاره نکرده است که حسن تهرانی مقدم چرا به اين پادگان رفته بود ولی تاکيد کرده که «مجاهدت و تلاش های فاخر وی در راه اندازی و سازماندهی واحدهای توپخانه و موشکی سپاه ادامه خواهد یافت.»

خبرگزاری های ايران گزارش داده اند که به دنبال کشته شدن اين فرمانده سپاه، برخی از مقام های جمهوری اسلامی از جمله علی لاريجانی، رييس مجلس، در خانه حسن تهرانی مقدم حاضر شده و با خانواده وی ابراز همدردی کرده اند.

با اين حال، يک عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس از بررسی حادثه «انفجار زاغه مهمات در ملارد» در اين کميسيون خبر داد.

کريم قدوسی به خبرنگار مهر گفته است: «آنچه مهم است يکی از مراکز حساس نيروهای مسلح زاغه مهمات است و کوچکترين غفلت در اين خصوص حادثه آفرين است.»

ابراهيم رييسی، معاون اول قوه قضاييه، نيز به خبرنگاران گفته است که «نيروهای مسلح در حال بررسی موضوع هستند و بايد منتظر انجام اين بررسی‌ها بود.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در سال ۱۳۵۷ از سوی آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی، ايران تاسيس شد در دو دهه گذشته فعاليت های موشکی خود را توسعه داده است.

اين نيروی نظامی هم اکنون دارای موشک های با برد دو هزار کيلومتر است که قادر است اهدافی را در اسرائيل و خاک اروپا هدف قرار دهد.

بسياری از فرماندهان سپاه پاسداران در فهرست تحريم های شورای امنيت سازمان ملل قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارشناسان نظامی آمريکايی اواخر ماه اکتبر در يک نشست کنگره پیشنهاد کردند که آمریکا عمليات پنهانی برای ترور فرماندهان سپاه پاسداران سازماندهی کند.
XS
SM
MD
LG