لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

فلوریدا؛ ایالت کلیدی در مسابقه ترامپ و کلینتون برای ورود به کاخ سفید


در حالی که دو هفته بیشتر به انتخابات روز هشتم نوامبر ریاست‌جمهوری آمریکا باقی نمانده است، باراک اوباما و ماشین تبلیغاتی حزب دمکرات همراه با سایر نامزدهای این حزب، روی کسب کرسی‌های کنگره و پست‌های ایالتی تمرکز کرده‌اند ولی نگاه‌ها بیشتر متوجه ایالت مهم فلوریداست که رای‌گیری زودهنگام در آن آغاز شده است.

دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون کاندیداهای ریاست‌جمهوری از دو حزب جمهوریخواه و دمکرات روز سه‌شنبه چهارم آبان، همزمان با رای‌گیری زود هنگام در فلوریدا به کمپین خود در این ایالت سرنوشت‌ساز ادامه دادند.‌

ایالت فلوریدا سومین ایالت پرجمعیت آمریکا با ۲۹ کالج انتخاباتی است که برای پیروزی هر یک از دو کاندیدا ایالتی کلیدی محسوب می‌شود.

بر اساس یک نظرسنجی در روز دوشنبه، فاصله خانم کلینتون با آقای ترامپ در این ایالت حدود یک درصد بود ولی روزنامه پولیتیکو روز سه‌شنبه گزارش داد که تازه‌ترین نظرسنجی، این تفاوت را سه درصد نشان می‌دهد و به این ترتیب احتمال ناکامی کاندیدای جمهوریخواه در فلوریدا افزایش یافته است.

دونالد ترامپ برای رسیدن به کاخ سفید باید در ایالت فلوریدا پیروز شود و در غیر این صورت نیازمند اکثریت آرای تمامی ایالت‌های دهگانه‌ای خواهد بود که میدان اصلی کارزار انتخاباتی به شمار می‌روند.

این ایالت‌ها عبارتند از: اوهایو، پنسیلوانیا، ویسکانسن، نیوهمپشایر، مینه‌سوتا، آیووا، میشیگان، نوادا، کلرادو و کارولینای شمالی.

ولی خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید که خبر‌ها برای دونالد ترامپ چندان خوشایند نیستند و از همین رو او در یک گردهمایی انتخاباتی در شهر «سنت آگوستین» فلوریدا خطاب به هوادارانش گفت: «رسانه‌ها، تنها علیه من نیستند، آنها علیه شما هم هستند».

به گزارش این خبرگزاری، دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در آخرین مرحله کمپین سه روزه خود در فلوریدا بار دیگر رسانه‌ها را با صفت «چندش آور» مورد حمله قرار داد که به گفته او «نظرخواهی‌های دروغین» منتشر می‌کنند.

آسوشیتدپرس می‌گوید که تاکنون بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن از شهروندان فلوریدا در رای‌گیری زودهنگام شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۶۶۵ هزار تن جمهوریخواه، ۶۵۸ هزار نفر دمکرات و ۳۰۰ هزار تن هم رای دهندگان مستقل بودند که عضو هیچ حزبی نیستند.

رسانه‌ها روز سه‌شنبه از میزان پیشرفت هیلاری کلینتون در ایالت‌های تحت کنترل جمهوریخواهان هم خبر دادند و از جمله کم شدن فاصله‌اش با دونالد ترامپ موجب گمانه زنی‌هایی بر محور شکست جمهوریخواهان در این مناطق شده است.

در چنین شرایطی شبکه «ان‌بی‌سی» بامداد سه‌شنبه گزارشی با این عنوان منتشر کرد که «بدنه حزب جمهوریخواه ترک برداشته است».

دو نشریه مهم دیگر، یکی در شرق و دیگری در غرب آمریکا، روز سه‌شنبه پشتیبانی خود را از هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ اعلام کردند؛ نشریه معروف «نیویورکر» و روزنامه «لاس‌وگاس ریویو جورنال» در بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر ایالت نوادا که این دومی متعلق به میلیاردری بنام «شلدون ادلسون»، یکی از سرسخت‌ترین هواداران حزب جمهوریخواه است و در انتخابات جاری هم از دونالد ترامپ پشتیبانی می‌کند.

برخی از تحلیلگران رسانه‌ها با تکیه بر ارقام نظرسنجی‌ها که پی در پی خانم کلینتون را پیشتاز مبارزات انتخاباتی معرفی می‌کنند،، کار دونالد ترامپ کاندیدای جمهوریخواه را تمام شده تلقی می‌کنند، از جمله «نیو ریپابلیک» روز سه‌شنبه اظهار عقیده کرد که پس از انتخابات، «ترامپیسم» در کار نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG