لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

مهم ترين نقل و انتقالات نيم فصل باشگاه های فوتبال ايران


با پايان رقابت های نيم فصل و تعطيلی موقت ليگ برتر فوتبال ايران، تيم های حاضر در اين مسابقات در تکاپوی جذب بازيکن هستند.

در اين بين تيم هايی که بازيکنان مصدوم بيشتری دارند يا وضعيت شان در جدول مناسب نيست، فعاليت بيشتری در بازار نقل و انتقالات دارند و بازيکنان بيشتری نسبت به ساير تيم ها جذب کرده اند.

پيش از آغاز فصل، استقلال حرف اول نقل و انتقالات را زد اما در نيم فصل، نقل و انتقالات پرسپوليس در صدر خبرها قرار دارد. اين تيم با جذب مصطفی دنيزلی به عنوان سرمربی، مهم ترين جابه جايی نيم فصل را رقم زد.

خروج فرهاد مجيدی از استقلال و انتقال ستاره های مشمول به تراکتورسازی تبريز، از ديگر اتفاقات مهم، در نقل و انتقالاتی است که همچنان ادامه دارد.

برخی از بازيکنان شاخص نيز هنوز انتخاب خود را قطعی نکرده اند. مهرداد پولادی مدافع چپ تيم ملی فوتبال ايران که در مس کرمان عضويت دارد، گفته است به يکی از تيم های پرسپوليس يا استقلال می پيوندد.

سرپرست سپاهان اصفهان برای جذب بازيکن به برزيل رفته و نماينده پرسپوليس هم برای به خدمت گرفتن خلعتبری راهی قطر شده است.

تيم های سايپا البرز، فجر سپاسی شيراز، ملوان بندرانزلی، شهرداری تبريز، مس سرچشمه و نفت تهران هنوز بازيکنی جذب نکرده اند و بازيکنی هم از دست نداده اند. اين در حالی است که اصغر شرفی سرمربی مس سرچشمه، بارها از جذب چند بازيکن در نيم فصل خبر داده بود.

ذوب آهن اصفهان نيز بازيکنی جذب نکرده اما قاسم حدادی فر را از دست داده.

در ادامه به نقل و انتقالات انجام شده در باشگاه های مختلف اشاره شده است. همچنين گزينه هايی که هنوز ثبت نشده اند اما مديران باشگاه هايشان تاييد کرده اند که اين بازيکنان در آستانه جدايی از تيم فعلی و عقد قرار داد با تيم جديد هستند.

استقلال: جانشين مجيدی از ليگ ليتوانی آمد

جذب مهاجم صربستانی به جای فرهاد مجيدی، اولين اقدام تيم صدرنشين ليگ برتر در نقل و انتقالات نيم فصل بوده است.

باشگاه استقلال از عقد قرارداد شش ماهه با گوران ژرکوويچ مهاجم صربستانی - فرانسوی خبر داده است. اما باشگاه قبلی اين بازيکن، مشخصات او را با پرچم کرواسی ثبت کرده.

اين مهاجم ۲۵ ساله امسال عضو تيم تائوراس ليتوانی بود. او در ۱۸ بازی در ليگ ليتوانی و ليگ اروپا ۱۸ گل برای اين تيم به ثمر رسانده. تيم قبلی او هم زالگيريف ليتوانی بوده است.

ژرکوويچ در سال ۲۰۰۹ در تيم شارلووا بلژيک عضويت داشت و ۹ گل به ثمر رساند.

سنجاريب ملکی از ليگ هلند، همراه با جی لويد ساموئل بازيکن پيشين بولتون و رضا عنايتی مهاجم صبا باتری نيز ديگر گزينه هايی هستند که اين باشگاه در صدد جذب شان است. اما سرپرست باشگاه صبا قم اعلام کرده است که اين تيم، به هيچ عنوان رضا عنايتی را از دست نخواهد داد.

ساموئل که اهل ترينيداد و توباگو است و سابقه دعوت به تيم ملی زير ۲۱ سال انگلستان را دارد، در تمرينات استقلال حاضر شده و مورد تاييد کادر فنی قرار گرفته اما نظر نهايی خود را منوط به مشورت با خانواده اش عنوان کرده است.

بخش فارسی سايت گل نيز گزارش داده است که وليد علی هافبک کويتی استقلال، از نيم فصل دوم اين تيم را همراهی خواهد کرد.

اين بازيکن در آغاز فصل به استقلال پيوست اما با انتقاد از اين باشگاه به دليل عدم انجام تعهدات، به کويت بازگشت.

پرسپوليس: بيشترين خريد

اين تيم که در رده نهم جدول قرار دارد، با مجموعه ای از بازيکنان محروم و مصدوم مواجه است.

مصطفی دنيزلی چهره محبوب در جمع هواداران پرسپوليس، دوباره به اين تيم بازگشت و قرارداد خود را نيز امضا کرد. او که از دو باشگاه ترکيه ای پيشنهاد داشت، اعلام کرد پس از رسوايی های اخير مالی، فضای فعلی فوتبال ترکيه را مساعد نمی بيند.

ايمون زايد مهاجم تيم ملی ليبی، خريد بزرگ پرسپوليس در نيم فصل بود. اين مهاجم ۲۸ ساله در دوبلين به دنيا آمده و در تيم زير ۲۱ ساله های ايرلند هم بازی کرده.

او علاوه بر ايرلند و ليبی، می توانست برای تيم ملی تونس هم بازی کند اما به دعوت مارکوس پاکتا سرمربی برزيلی ليبی، مليت ليبيايی را برگزيد تا به اردوی تيم ملی کشورش برای حضور در جام ملت های آفريقای ۲۰۱۲ به ميزبانی گابن و غنا نيز دعوت شود.

او تا سال ۲۰۰۲ در تيم جوانان لسترسيتی بازی کرد اما در بزرگسالان، تمام دوران فوتبالش را در ايرلند سپری کرده.

در سال ۲۰۰۶ به درگدا يونايتد پيوست و ضمن کسب نخستين مقام قهرمانی برای اين تيم در ليگ ايرلند، عنوان آقای گلی را هم نصيب خود کرد.

دری سيتی «Derry City» آخرين تيمی بود که زايد پيراهنش را پوشيد. او علاوه بر کسب عنوان آقای گلی، جايزه بهترين بازيکن اتحاديه بازيکنان حرفه ای فوتبال ايرلند را هم نصيب خود کرد. او اين جايزه را قبلاً در رده سنی جوانان نيز کسب کرده بود.

نماينده باشگاه پرسپوليس به قطر سفر کرده تا آخرين مذاکرات برای جذب محمد رضا خلعتبری را با باشگاه الغرافه انجام دهد.

انتقال مهدی مهدوی کيا و محمد محمدی به پرسپوليس از داماش گيلان نيز به تاييد اين دو بازيکن رسيده اما هنوز قراردادی منعقد نشده. سعيد قدمی بازيکن چپ و ۱۹ ساله هم از فولاد خوزستان به پرسپوليس آمده.

عليرضا حقيقی دروازه بان اين تيم هم به رابين کازان روسيه پيوسته است.

مس کرمان: شاگرد پيشين بلاژويچ

آليوشا وسنوويچ بازيکن ۲۶ ساله تيم اسلاون بلوپو کرواسی، قراردادی به مدت يک سال و نيم با تيم مس کرمان امضا کرد.

اين بازيکن با انتخاب و تاييد ميروسلاو بلاژويچ سرمربی مس به اين تيم پيوسته.

خبرگزاری ايرنا به نقل از مدير باشگاه مس گزارش داده است که او سابقه بازی در تيم ‌های هايدوک و دينامو زاگرب کرواسی را نيز در کارنامه دارد. اما مشخصات درج شده او در باشگاه اسلاون نشان می دهد که اگر چه بازيکن اصلی اين تيم بوده است، اما سابقه حضور در تيم های مورد اشاره را ندارد.

مديرعامل مس گفته است که اين بازيکن مورد نظر کرانچار سرمربی سپاهان هم بود، اما به دليل سابقه شاگردی بلاژويچ، راهی مس کرمان شد.

چند بازيکن ديگر هم از تيم های مس نوين، مس شهربابک و شهرداری بم نيز زير نظر بلاژويچ آزمايش خواهند شد تا در صورت تاييد، در فصل نقل و انتقالات به اين تيم بپيوندند.

قرارداد کارلوس سالازار بازيکن کلمبيايی اين تيم فسخ شده. بيژن کوشکی که به دليل مصدوميت تا پايان فصل امکان بازی نخواهد داشت نيز از ترکيب تيم کنار گذاشته شد.

تراکتورسازی تبريز: جذب ستاره های سرباز

قاسم حدادی فر ستاره خط ميانی ذوب آهن، مهم ترين بازيکنی بود که در نيم فصل به تراکتورسازی پيوست.

ميلاد فخرالدينی نيز به دليل انجام خدمت سربازی بايد از مس جدا شود و قرار است به تراکتور سازی تبريز بپيوندد اما اين انتقال هنوز به ثبت نرسيده. او که در سمت راست خط ميانی بازی می کند و از سرعت و تکنيک خوبی برخوردار است، از بهترين بازيکنان تيم ملی اميد ايران در رقابت های مقدماتی المپيک لندن بود.

عقيل اعتمادی دروازه بان ايرانی الاصل مقيم هلند نيز به اين تيم پيوسته. او سنگربان دخيره تيم گرونينگن هلند بود. عباس محمدی دروازه بان اين تيم نيز جدا شده است.

مهدی کيانی هم پس از مدت ها غضب از سوی امير قلعه نويی، از نيمه دوم بازی با ملوان به ميدان آمد و در نيم فصل دوم، تيمش را همراهی خواهد کرد.

شاهين بوشهر: جباری در فهرست کريمی

محسن بياتی نيا پس از اخراج از مس کرمان، به تيم شاهين بوشهر خواهد پيوست. علی انصاريان، ميثم منيعی و هادی شکوری نيز خواستار جدايی از اين تيم شده اند. محسن حميدی هم مصدوم است و از فهرست تيم اش کنار گذاشته شده.

وحيد طالب لو اگرچه متقاضيان پر تعدادی دارد اما بوشهری ها با جدايی او مخالفت کرده اند.

فيروز کريمی فهرستی پر از بازيکنان سرشناس و ملی پوش را در اختيار باشگاه قرار داده است که نام بازيکنانی مثل مجتبی جباری در آن ديده می شود.

اين فهرست با واکنش طنزآميز سايت های ورزشی در ايران مواجه شده.

سپاهان اصفهان: سرپرست در برزيل

عليرضا رحيمی مديرعامل سپاهان می گويد تا پايان فصل، هيچ بازيکنی از اين جدا نخواهد شد و باشگاه سپاهان ترکيب فعلی خود را برای ادامه مسابقات ليگ برتر و ليگ قهرمانان باشگاههای آسيا حفظ می کند.

او درباره جذب بازيکنان جديد گفت: چند بازيکن برزيلی را در نظر داريم تا يک نفرشان را جذب کنيم. رسول خوروش سرپرست تيم برای زير نظر گرفتن بازيکنان ياد شده به برزيل سفر کرده است.

صنعت نفت آبادان: بازيکن فلسطينی

عماد زاتارا از ليگ سوئد به اين تيم پيوسته. او در سوئد به دنيا آمده اما تيم ملی فلسطين را برای بازی برگزيده و در خط ميانی اين تيم عضويت دارد.

روح الله عرب و حجت چهارمحالی نيز از فهرست اين تيم خارج شده اند.
XS
SM
MD
LG