لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

فرانسه: آزمایش موشکی ایران تحریک‌آمیز و برهم زننده ثبات است


فرانسه روز دوشنبه ۱۲ آذر گفت آزمایش یک موشک میان‌برد از سوی ایران که قابلیت حمل کلاهک‌های مختلف دارد اقدامی تحریک‌آمیز و برهم زننده ثبات است.

اگنس فون مول، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، در بیانیه‌ای گفت آزمایش موشکی شنبه گذشته ایران باعث نگرانی پاریس شده است. فرانسه «این اقدام تحریک‌آمیز و برهم زننده ثبات را محکوم می‌کند».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، او گفت که «این اقدام ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل سازگار نیست» و از تهران خواست تا فورا تمام فعالیت‌های موشکی بالستیک خود را که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد متوقف کند.

کشورهای اروپایی در عین اعلام پایبندی به برجام، از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، نیز روز یکشنبه از آزمایش موشکی اخیر ایران به ‌شدت ابراز نگرانی کرد و آن را «تحریک‌آمیز» خواند.

نخستین بار مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، خبر آزمایش موشکی ایران را فاش کرد و گفت آزمایش این نوع موشک که قادر است بخش‌هایی از خاک اروپا و کل خاورمیانه را هدف قرار دهد نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از حصول توافق هسته‌ای وین در سال ۱۳۹۴ و با هدف تایید آن صادر شد، از ایران خواسته که از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران اعلام کرده که موشک‌های تولیدی‌اش قابلیت حمل سلاح هسته‌ای ندارد و از این رو، فعالیت‌های موشکی‌اش ناقض قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یکشنبه به طور تلویحی پذیرفت که تهران این آزمایش را انجام داده است ولی تاکید کرد که این اقدام برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت نیست.

بهرام قاسمی اظهار داشت: «هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است».

سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز گفته که ایران به آزمایش‌های موشکی خود «قطعا ادامه» خواهد داد.

ابوالفضل شکارچی با بیان اینکه «ما هم آزمایش و هم توسعه موشکی را ادامه خواهیم داد»، افزوده که جمهوری اسلامی «آزمایش موشکی و توسعه موشکی را در دستور کار خود دارد و از هیچ کشوری در این زمینه اجازه نمی‌گیرد».

ایالات متحده آمریکا در روز ۱۸ اردیبهشت امسال از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد و گفت به دنبال توافقی جامع تر با تهران است که علاوه بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، برنامه موشکی و نقش ایران در منطقه خاورمیانه را نیز در بر گیرد.

مقام‌های تهران انجام هرگونه مذاکره با آمریکا را رد کرده و از واشینگتن خواسته‌اند که به برجام بازگردد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG