لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

ارتش آزاد سوریه: روسیه بمباران مواضع ما را متوقف کند


ارتش آزاد سوریه متشکل از نظامیانی است که ازسال ۲۰۱۱ به بعد از ارتش سوریه جدا شدند.
ارتش آزاد سوریه متشکل از نظامیانی است که ازسال ۲۰۱۱ به بعد از ارتش سوریه جدا شدند.

ارتش آزاد سوریه روز دوشنبه چهارم آبان اعلام کرد که پیشنهاد حمایت نظامی روسیه را رد نکرده است و مسکو اگر در پیشنهاد خود جدی است باید بمباران مواضع ما را در سوریه متوقف کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه پخش شد گفت که نیروی هوایی این کشور آماده است تا به مخالفان«میهن‌پرست» سوریه کمک کند، در صورتی که بداند آنها کجا هستند.

روسیه از روز هشتم مهر بمباران مواضع مخالفان بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، را آغاز کرده است و آن گونه که منابع نظامی آمریکایی گزارش داده‌اند، بیشتر این حملات متوجه گروه‌هایی غیر از «حکومت اسلامی» یا داعش است که روسیه مدعی حمله به مواضع آنهاست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عصام الرئیس، سخنگوی ارتش آزاد سوریه، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی» گفته است: «ما پیشنهاد آنها (روس‌ها) را رد نکرده‌ایم. ما فقط گفتیم که اگر روس‌ها در پیشنهاد خود جدی هستند آنها باید فورا بمباران پایگاه‌های ما و مناطق مسکونی را متوقف کنند».

وی افزود: «ما در حال حاضر احتیاجی به کمک نداریم، آنها باید حمله به مواضع ما را متوقف کنند بعد می‌توانیم درباره همکاری‌های آینده مذاکره کنیم».

گزارش‌ها حاکی است که ارتش آزاد علاوه بر بخش‌هایی در مجاورت مرز لبنان، نقاط عمده‌ای را در اطراف حلب و حماه تحت کنترل خود دارد. حضور وابستگان این ارتش در مناطقی مانند المیادین، الرقه و الزبدانی در نبردهای مختلف مشاهده شده است.

این گروه در میان پناهندگان سوری خارج از سوریه یا در اردوگاه‌های مرزی کشورهای اطراف سوریه به‌خصوص ترکیه نیز بسیار با نفوذ است.

ارتش آزاد متشکل از نظامیانی است که ازسال ۲۰۱۱ به بعد از ارتش سوریه جدا شدند و برخی از آنان با ادوات جنگی و حتی تانک به ارتش آزاد پیوستند.

حملات هوایی سوریه چندین موضع مربوط به گروه‌های شورشی وابسته به ارتش آزاد سوریه را در مناطق غربی سوریه بمباران کرده است که برای دولت اسد حیاتی هستند.

رویترز می‌گوید این حملات شامل مناطق نزدیک به مرز اردن و اسرائیل نمی‌شود.

برخی از گروه‌های ارتش آزاد سوریه به جهادگرایانی چون جبهه النصره وابسته به القاعده و گروه حکومت اسلامی پیوسته‌اند. با این حال برخی از گروه‌های دیگر این ارتش همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و از حمایت نظامی خارجی برخوردارند.

سلاح‌های مورد نیاز این گروه از سوی دولت‌های مخالف اسد و از طریق مرزهای ترکیه و اردن به دست آنها می‌رسد.

روسیه می‌گوید که از آغاز عملیات هوایی خود علیه گروه‌های مخالف رژیم دمشق بیش از هزار موضع آنها را هدف قرار داده است.

XS
SM
MD
LG