لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

گالوپ: ۵۷ درصد آمریکایی‌ها مخالف توافق هسته‌ای با ایران هستند


گالوپ: برخلاف نگاه منفی آمریکایی‌ها به توافق هسته‌ای، اکثریت قابل توجهی از مردم ایران به آن خوشبین هستند.
گالوپ: برخلاف نگاه منفی آمریکایی‌ها به توافق هسته‌ای، اکثریت قابل توجهی از مردم ایران به آن خوشبین هستند.

یک نظرسنجی تازه موسسه گالوپ نشان می‌دهد که ۵۷ درصد آمریکایی‌ها مخالف توافق هسته‌ای با ایران هستند و فقط ۱۴ درصد از مردم این کشور نسبت به ایران دیدگاه مثبتی دارند.

بر اساس این نظرسنجی که نتایج آن در سایت موسسه گالوپ منتشر شده است، تنها ۳۰ درصد آمریکایی‌ها گفته‌اند که موافق توافق هسته‌ای با ایران هستند.

۹ درصد از رای دهندگان به حزب جمهوریخواه و در مقابل ۵۱ درصد از رای دهندگان به حزب دمکرات با قرارداد هسته‌ای با ایران موافقند.

گالوپ می‌گوید که با وجود اجرای مفاد توافق هسته‌ای کماکان دیدگاه اکثر آمریکایی‌ها نسبت به ایران منفی است. فقط ۱۴ درصد از آمریکایی‌ها نسبت به ایران دیدگاه مثبتی دارند و این رقم به نسبت یک نظرسنجی که قبل از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ انجام شد تغییر نکرده است.

با این حال، رقم یاد شده از متوسط نظرسنجی‌هایی که موسسه گالوپ طی ۲۷ سال گذشته انجام داده و دیدگاه مثبت نسبت به ایران را ۱۱ درصد نشان می‌دهد، کمی بالا‌تر است.

وقوع انقلاب بهمن ۱۳۵۷ و سپس گروگانگیری کارمندان سفارت آمریکا در تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ از سوی دانشجویان موسوم به «پیرو خط امام» مناسبات میان تهران و واشینگتن را تیره و تار کرد و سرآغاز خصومتی شد که بیش از سه دهه است ادامه دارد.

در اولین نظرسنجی موسسه گالوپ که در سال ۱۹۸۹ انجام شد فقط پنج درصد از آمریکایی‌ها نسبت به ایران دیدگاه مثبتی داشتند. این درصد در سال‌های بعد کمی افزایش یافت و بالا‌ترین درصد نگاه مثبت آمریکایی‌ها نسبت به ایران که ۱۷ درصد بود، در سال ۲۰۰۴ و پس از اشغال عراق، دشمن مشترک هر دو کشور، توسط آمریکا ثبت شده است.

نظرسنجی جدید موسسه گالوپ در روزهای سوم تا هفتم فوریه انجام شده است.

از میان ۲۱ کشوری که در این نظرسنجی مورد پرسش قرار گرفته‌اند، از نگاه آمریکایی‌ها، ایران کماکان یکی از کشورهایی است که کمترین میزان محبوبیت را دارد و پس از سوریه با ۱۲ درصد و کره شمالی با هشت درصد در رتبه سوم است.

نظرسنجی اخیر گالوپ نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان منفی‌ترین دیدگاه را نسبت به ایران دارند. فقط چهار درصد از جمهوریخواهان به ایران نگاه مثبتی دارند در صورتی‌که این رقم در میان دمکرات‌ها ۱۸ درصد و در میان مستقل‌ها ۱۹ درصد است.

دیدگاه مثبت مستقل‌ها نسبت به ایران در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته ولی دیدگاه جمهوریخواهان و دمکرات‌ها تغییر نکرده است.

یکی از دلایلی که باعث شده است پس از توافق هسته‌ای وین، که تیرماه امسال میان ایران و شش قدرت جهانی به دست آمد، دیدگاه مردم آمریکا نسبت به ایران بهبود پیدا نکند این است که اکثریت مردم این توافق را تایید نمی‌کنند.

نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که ۵۷ درصد با این توافق مخالف، ۳۰ درصد موافق و حدود ۱۴ درصد نیز نظری ندارند.

گالوپ در گزارش خود درباره این نظرسنجی تاکید کرده است که مخالفت شدید حزب جمهوریخواه و نخست‌وزیر اسراییل با توافق هسته‌ای احتمالا در شکل‌گیری افکار عمومی آمریکا تاثیر داشته است. ولی فارغ از اینکه دلایل بی‌اعتمادی مردم آمریکا نسبت به رفتار ایران چه باشد، تغییر دیدگاه آن‌ها مستلزم آن است که ایران طی سال‌های آینده تعهد خود به اجرای مفاد این توافق را ثابت کند.

میزان تایید توافق هسته‌ای در میان رای دهندگان به احزاب مختلف تفاوت فاحشی را نشان می‌دهد. فقط ۹ درصد از جمهوریخواهان این توافق را تایید می‌کنند. در مقابل ۳۰ درصد از مستقل‌ها و ۵۱ درصد از دمکرات‌ها با آن موافقند.

موسسه گالوپ در این نظرسنجی دریافته است که برخلاف نگاه منفی آمریکایی‌ها به توافق هسته‌ای، اکثریت قابل توجهی از مردم ایران به آن خوشبین هستند. بیش از دو سوم ایرانیانی که در این نظر سنجی شرکت کردند معتقدند رهبران ایران به توافق خوبی رسیده‌اند. ۵۱ درصد از ایرانیان معتقدند این توافق مناسبات ایران و آمریکا را بهبود خواهد داد.

با این همه، اکثریت آمریکایی‌ها به طور ضمنی با سیاست کلی دولت باراک اوباما برای رسیدن به یک توافق با هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای موافقند. اما به نظر می‌رسد که این توافق و اجرای آن نتوانسته است نگرانی مردم آمریکا در مورد احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را کاهش دهد.

حدود سه چهارم از آمریکایی‌ها معتقدند برنامه هسته‌ای بالقوه تسلیحاتی ایران طی ۱۰ سال آینده برای منافع حیاتی آمریکا یک خطر جدی خواهد بود.

درصد آمریکایی‌هایی که سال ۲۰۱۵ و قبل از امضای توافق هسته‌ای چنین نظری داشتند در همین حد بود و به نظر می‌رسد که توافق هسته‌ای و اجرای آن نگرانی اکثریت آمریکایی‌ها را کاهش نداده است.

در نظرسنجی اخیر گالوپ، دیدگاه آمریکایی‌ها در مورد خطرات موجود و بالقوه‌ای که آمریکا را تهدید می‌کند پرسیده شد. اکثریت پاسخ دهندگان خطر تروریسم بین‌المللی را از خطر بالقوه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مهم‌تر می‌دانند.

از میان آمریکایی‌هایی که احتمال تولید سلاح هسته‌ای از سوی ایران را یک خطر «جدی» قلمداد می‌کنند ۲۳ درصد توافق هسته‌ای را تایید کرده و از میان آنهایی که احتمال دستیابی ایران به این سلاح را مهم ولی جدی نمی‌دانند ۵۳ درصد توافق هسته‌ای را تایید می‌کنند.

گالوپ در گزارش خود درباره این نظرسنجی تاکید کرده است که مخالفت شدید حزب جمهوریخواه و نخست‌وزیر اسراییل با توافق هسته‌ای احتمالا در شکل‌گیری افکار عمومی آمریکا تاثیر داشته است. ولی فارغ از اینکه دلایل بی‌اعتمادی مردم آمریکا نسبت به رفتار ایران چه باشد، تغییر دیدگاه آن‌ها مستلزم آن است که ایران طی سال‌های آینده تعهد خود به اجرای مفاد این توافق را ثابت کند.

XS
SM
MD
LG