لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

هيگ: ايران موشک‌هایی با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای آزمايش کرده است


وزير امور خارجه بريتانيا روز چهارشنبه ايران را متهم کرد که در جريان مانور نظامی ۱۰ روزه خود، موشک‌های بالستيک با توانايی حمل کلاهک هسته‌ای را نیز به صورت مخفیانه آزمايش کرده است. تهران این اتهام را رد کرده است.

اين مقام بريتانيايی که در مجلس عوام بريتانيا سخن می‌گفت، اظهار داشت: «ایران ضمن آزمایش پنهانی موشک‌های بالیستیک، بر خلاف قطعنامه‌ ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل، دست به آزمایش موشک‌هایی نیز زده است که قابلیت حمل کلاهک اتمی را دارد.»

در واکنش به این اظهارات، جمهوری اسلامی ایران آزمایش پنهانی موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای را رد کرده است.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ساعاتی پس از انتشار سخنان وزیر خارجه بریتانیا به خبرگزاری رویترز گفت: «هیچ یک از موشک‌هایی که آزمایش شدند قابلیت حمل کلاهک اتمی نداشته‌‌اند.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از روز دوشنبه رزمايش موشکی «پيامبر اعظم ۶» را آغاز کرد و در مرحله نخست، از سيلوهای زيرزمينی پرتاب موشک رونمايی شد.

در مرحله دوم اين رزمايش که بامداد سه‌ شنبه انجام شد، ۱۴ فروند موشک از نوع زلزال، شهاب يک، شهاب دو و شهاب سه شليک شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، بريتانيا معتقد است که جمهوری اسلامی ايران از اکتبر گذشته (مهرماه ۸۹) حداقل سه آزمايش مخفيانه پرتاب موشک‌های ميان برد بالستيک انجام داده است.

گزارش خبرگزاری‌های ايران حاکی است که در جريان مانور «پيامبر اعظم ۶» موشک‌هايی با برد دو هزار کيلومتر آزمايش شده‌اند.

روز سه شنبه ميرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نيروی هوافضای سپاه اعلام کرد که موشک‌های ايران برای حمله به پايگاه‌‌های نظامی آمريکا در منطقه، و نيز اسرائيل طراحی شده‌‌اند و جمهوری اسلامی امکان هدف قرار دادن اسرائيل از سمنان و دامغان را نيز دارد.

اين اظهارات با واکنش گسترده خبری روبرو شد و ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، نيز در اين زمينه گفت که تهران به جای عمل به تعهدات بين‌المللی خود، در مورد قدرت موشکی‌اش گزافه گويی می‌کند.

روابط ايران و غرب در چند سال اخير بر سر برنامه هسته‌ای تهران و فعاليت‌های موشکی‌اش به شدت دچار تنش بوده است. غرب، تهران را متهم می‌کند که با توسعه صنايع موشکی خود به دنبال سوار کردن کلاهک‌های هسته‌ای بر روی آنهاست.

ولی ايران اين اتهام‌ها را رد کرده و می‌گويد که برنامه هسته‌ايش اهداف «صلح جويانه» دارد و برنامه موشکی‌اش نيز با هدف بازدارندگی دنبال می‌شود.
XS
SM
MD
LG