لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

«توافق حماس و فتح بر سر تشکیل دولت وحدت ملی و انتخابات»


سران دو جنبش رقيب فلسطينی فتح و حماس می گويند که ميانجی گری مصر موجب دستيابی آنها به تفاهم هايی شده است که به زودی آشتی ملی فلسطينی را امکان پذير می کند.

بر اساس گزارش رسانه های منطقه، فتح و حماس از جمله توافق کرده اند که سلام فياض، نخست وزير کنونی تشکيلات خود گردان فلسطينی را کنار بگذارند و يک دولت وحدت ملی برپا کنند که وزيران آن را تکنوکرات ها تشکيل دهند؛ دولتی که هم بر کرانه باختری و هم بر نوار غزه حکومت کند.

همچنين گزارش ها حاکی از ديدار قريب الوقوع ميان خالد مشعل، رييس دفتر سياسی حماس با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی است.

موسی ابو مرزوق، معاون خالد مشعل، تأييد کرد که تدارکات ديدار سران، از سوی او و عزام الاحمد، عضو ارشد کميته مرکزی فتح در حال پيشرفت است و به احتمال قوی، اين ديدار بيست و پنجم نوامبر در قاهره برگزار خواهد شد؛ امری که عزام الاحمد نيز روز سه شنبه آن را تأييد کرد.

پيمان آشتی ملی فلسطينی از ماهها قبل به دست آمده بود اما مخالفت فتح با کنارگذاشتن سلام فياض از نخست وزيری يکی از موانع اصلی اجرای تفاهم بود.

مصر در هفته های اخير بر محمود عباس فشار زيادی آورده بود تا با تغيير نخست وزير موافقت کند.

به گزارش رسانه های فلسطينی و نيز رسانه های مصری و اسرائيلی، زير فشارهای شديد حکومت جديد مصر، جناح های فلسطينی همچنين موافقت کردند که انتخابات سراسری در کرانه باختری و غزه ماه مه آينده برگزار شود؛ انتخاباتی هم برای مجلس ملی هم برای گزينش رهبری حکومت واحد فلسطينی.

لذا عمر دولت وحدت ملی که قرار است در پی ملاقات مشعل و عباس بر پا شود، تنها چند ماه و تا برگزاری انتخابات سراسری، خواهد بود و لذا بسياری از فلسطينی ها می گويند نخست وزيری که قرار است تنها چند ماه در اين مقام باشد، چندان اهميتی ندارد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس در اين زمينه يادآوری می کند که سلام فياض، اقتصاددان تکنوکراتی که آمريکا و دنيای غرب به او اعتماد زيادی داشته است، عامل اصلی ادامه انتقال کمک های مالی کشورهای غربی و نهادهای بين المللی به فلسطينی ها بوده است و کنار گذاشتن او از نخست وزيری حکومت فلسطينی می تواند ضربه ای جدی به اين اعتماد وارد کند و چشم پوشی از او «قمار بزرگی» برای تشکيلات فلسطينی خواهد بود.

روزنامه اسرائيلی هاآرتص نيز روز چهارشنبه نوشت که تفاهم فتح و حماس ظاهراً پس از آن به دست آمده است که اقدام سياسی محمود عباس برای پذيرش عضويت فلسطين در سازمان ملل متحد با بن بست روبرو شده است؛ کميته ويژه شورای امنيت که اين درخواست فلسطينی ها را بررسی کرده بود، در روزهای اخير اعلام کرد که اجماع نظر به دست نيامده و حداقل کشورهای عضو شورای امنيت نيز از اين درخواست حمايت نمی کنند.

کميته ويژه منصوب شده از سوی شورای امنيت گفته بود که درخواست تشکيلات فلسطينی برای پذيرش عضويت کشور فلسطين، بويژه از اين نظر مورد حمايت کافی قرار ندارد که سيطره اين تشکيلات تنها در کرانه باختری است و اختياری در غزه ندارد.

دستياران محمود عباس به هاآرتص گفته اند که رفتن ابو مازن به سوی عملی کردن آشتی ملی با حماس با هدف موفق کردن درخواست سياسی فلسطينی ها از سازمان ملل ارتباط دارد.

حماس و فتح از ژوئن ۲۰۰۷، زمانی که حماس به کودتای نظامی در باريکه غزه دست زد و با کشتن بيش از يکصد نفر از نيروهای فتح، اين جنبش فلسطينی را از مسند قدرت در غزه بيرون راند، درگير رقابتی شديد بوده اند.

رقابت های فتح و حماس از تابستان چهار سال پيش به موجوديت دو دولت جداگانه، دولت حماس در باريکه غزه و دولت تشکيلات خودگردان فلسطينی در کرانه باختری، انجاميده بود.

از آوريل گذشته، سران جديد مصر توانسته بودند که طرفين را به امضای پيمان آشتی ملی بکشانند اما عملاً هيچ تغييری در حاکميت سياسی بر سرزمين های فلسطينی رخ نداده بود.

اسرائيل در ماه آوريل از پيمان آشتی ملی فلسطينی به خشم آمد و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، همان زمان، محمود عباس را فرا خواند که اين «کاغذ را پاره کند و ميان صلح با اسرائيل يا دادن دست اتحاد به تروريست های حماس، يکی را انتخاب کند».

اما همه فلسطينی ها بر اين باور هستند که آشتی ملی، يک امر داخلی فلسطينی است که به اسرائيل ارتباطی ندارد.

حاکميت جديد مصر از پس از ساقط شدن نظام سياسی حسنی مبارک، به دليل برقراری مناسبات نزديک و مبتنی بر اعتماد آفرينی با حماس، توانسته است که حمايت حماس را برای انجام درخواست های مورد نظر مصر به دست آورد.

از جمله مصر توانست موجب عملی کردن توافق مهمی ميان دولت اسرائيل با حماس شود که در چارچوب آن، حماس سرانجام گيلعاد شليط، سرباز اسرائيلی اسير در دست حماس را آزاد کرد و اسرائيل نيز ۴۴۷ زندانی مهم امنيتی را آزاد نمود و به زودی نيز ۵۵۰ زندانی فلسطينی ديگر را رها خواهد کرد.

به گفته بسياری از ناظران، موفقيت حماس در آزاد کردن ۱۰۲۷ زندانی فلسطينی و نيز نظر به «بهار عربی»، بخت موفقيت حماس در انتخابات بعدی سراسری فلسطينی بيشتر از فتح است.

ارزيابی شده است که تفاهم های به دست آمده امروز در آيين رسمی هفتمين سالمرگ ياسر عرفات در رام الله از زبان محمود عباس اعلام شود.
XS
SM
MD
LG