لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

هارپر لی نویسنده اثر کلاسیک «کشتن مرغ مقلد» درگذشت


انتشار کتاب دوم هارپر لی با عنوان «برو و دیده‌بانی بگمار» در ژوییه ۲۰۱۵، یک رویداد ادبی مهم شد.
انتشار کتاب دوم هارپر لی با عنوان «برو و دیده‌بانی بگمار» در ژوییه ۲۰۱۵، یک رویداد ادبی مهم شد.

هارپر لی، خالق کتاب «کشتن مرغ مقلد» یکی از جاودانه‌ترین آثار ادبی آمریکا در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

یکی از کارمندان شهرداری مونروویل در ایالت آلاباما، زادگاه و محل زندگی هارپر لی، در تماس تلفنی با خبرگزاری رویترز مرگ این نویسنده را تایید کرد.

«کشتن مرغ مقلد» نگاهی به خوب و بد حوادث و قضایا از منظر یک کودک که از روی آن فیلمی موفق نیز ساخته شده است. هارپر لی پس از ۵۵ سال داستان دیگری با‌‌ همان شخصیت‌ها که از منظر دیگری به مسائل نگاه می‌کنند، منتشر کرد.

طی چندین دهه گذشته تصور می‌شد که هارپر لی ماجرای داستان «کشتن مرغ مقلد» را پی نخواهد گرفت ولی انتشار کتاب دوم او با عنوان «برو و دیده‌بانی بگمار» که در حقیقت ادامه کتاب اول اوست، در ژوییه ۲۰۱۵ یک رویداد ادبی مهم شد و تعجب دوستدارانش را برانگیخت.

در کتاب «کشتن مرغ مقلد» اتیکاس، پدر اسکات فنیچ شخصیت کودک و راوی داستان، وکیل شرافتمند و ناموفقی است که وکالت یک مرد سیاهپوست را که ناعادلانه به قتل یک زن سفیدپوست متهم شده برعهده می‌گیرد. ولی در کتاب «برو دیده بانی بگمار» می‌بینیم که اتیکاس فینچ سالخورده دیدگاه‌های نژادپرستانه دارد و این قضیه، فرزندش اسکات را به شدت ناامید می‌کند.

از قرار معلوم هارپر لی ابتدا داستان «برو دیده‌بانی بگمار» را نوشته بود ولی به توصیه یک سردبیر خردمند آن را کنار گذاشت و نوشتن داستانی در مورد مسائل نژادی در دهه سی میلادی در ایالات جنوبی آمریکا از نگاه یک کودک را شروع می‌کند.

هارپر لی که زنی خجالتی بود، سال‌ها به زندگی آرام و بسیار خصوصی خود ادامه داد و همواره تقاضا‌ها برای مصاحبه را رد می‌کرد. او گاهی در آپارتمانش در نیویورک و سایر اوقات همراه خواهر وکیلش به نام آلیس لی در مونروویل آلاباما زندگی می‌کرد.

وی پس از سکته و از دست دادن بخشی از شنوایی و بینایی خود، در سال‌های اخیر در یک خانه سالمندان زندگی می‌کرد.

در سال ۲۰۱۵ با اعلام خبر انتشار کتاب «برو دیده‌بانی بگمار» سلامت ذهنی هارپر لی بحث‌انگیز شد. برخی از دوستانش گفتند که پس از مرگ آلیس خواهرش که تمام کارهای او را مدیریت می‌کرد، وکیل جدید هارپرلی با فریبکاری او را برای تایید انتشار این کتاب قانع کرده است.

اما تونجا کار‌تر وکیل هارپر لی مدعی شد که در سال ۲۰۱۴ و هنگام سر و سامان دادن به امور حقوقی موکلش نسخه اصلی کتاب را پیدا کرده است.

تحقیقاتی که از سوی مقامات قضایی ایالت آلاباما انجام شد به این نتیجه رسید که کسب اجازه نویسنده برای انتشار این کتاب با اجبار صورت نگرفته است.

طی چند دهه قبل از انتشار کتاب «برو دیده‌بانی بگمار» همواره در مورد آثار بعدی هارپر لی گمانه‌زنی می‌شد. خود او بار‌ها گفته بود نمی‌تواند اثری بهتر از «کشتن مرغ مقلد» که برنده جایزه ادبی پولیتزر شد خلق کند. ولی دوستانش می‌گویند او چندین سال را وقف نوشتن دو کتاب دیگر کرد ولی در ‌‌نهایت هر دو داستان را‌‌ رها کرد.

یکی از دوستانش در مصاحبه‌ای گفت هارپرلی دیگر نمی‌خواست اثری منتشر کند چون حاضر نبود فشار تبلیغاتی انتشار یک کتاب دیگر را تحمل کند و معتقد بود که در آثار قبلی تمام حرف‌هایش را زده است.

XS
SM
MD
LG