لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

هاشمی رفسنجانی: برخی در داخل می‌گویند باید برجام را نقض کنیم


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران «مخالفت جدی» جمهوری‌خواهان آمریکا، اسرائیل و «عرب‌های خلیج‌فارس» با توافق اتمی وین و «همراهی» برخی «تندروها» در داخل ایران با آنان را «شگفت‌انگیز» خواند و گفت: «برخی در داخل می‌گویند که باید برجام را نقض کنیم».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اکبر هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه ۱۲ خرداد از سخنان «غیرکارشناسی» مخالفان توافق اتمی وین و «نگاه سیاسی آنان به منافع ملی» انتقاد کرد.

وی افزود: «در حالی تمام دنیا منطق دیپلماتیک ایران را تحسین می‌کنند، عده‌ای با مواضع شعاری سعی در مخالفت دارند».

آقای رفسنجانی همچنین گفت که برخی در داخل ایران «می‌گویند باید برجام را نقض کنیم» اما «نمی‌دانند که پشتوانه این سند در داخل تصمیمات نظام و سال‌ها مذاکره و بحث» است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی اردیبهشت هم گفته بود که اگر دستاوردهای توافق اتمی وین اعلام شود، منتقدان آن «شرمنده می‌شوند».

آقای هاشمی رفسنجانی ۱۲ اسفند ۹۳ و قبل از توافق اتمی وین نیز با اشاره به حمله منتقدان درون نظام جمهوری اسلامی به تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران گفته بود که گروه موسوم به «دلواپسان» در ایران با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، «هم‌زبان» شده‌اند.

با وجود تایید رسمی توافق اتمی وین از سوی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، او و نزدیکانش همچنان از این توافق انتقاد می‌کنند.

از جمله محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران روز ۱۷ فروردین در اولین جلسه شورای عالی فرماندهان سپاه در سال ۹۵ تاکید کرده بود که توافق اتمی وین «هرگز یک سند افتخار» نیست و مردم «با اکراه» آن را پذیرفتند.

در مقابل مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزرات کشور در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، در نامه‌ای سرگشاده از زندان، از این رویکرد آیت‌الله خامنه‌ای و نزدیکانش انتقاد کرده و نوشته است که انتظار می‌رود رهبر جمهوری اسلامی «جانب اکثریت ملت را بگیرد».

در همین حال حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز ۱۶ فروردین تاکید کرده بود که منتقدان توافق اتمی وین «گویا فراموش کرده‌اند که اگر برجام نبود امروز حتی یک بشکه نفت نمی‌توانستیم صادر کنیم».

آقای رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به طرف‌های غربی و به خصوص آمریکا گفت که اگر «ایران در اجرای هر بند برجام تخلف ببیند، طبق همان سند می‌تواند تخلف» کند.

در همین حال حمید بعیدی نژاد مدیر کل وزارت خارجه ایران شامگاه سه‌شنبه در یک نشست دانشجویی گفت که سخنان دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، «تنها جنبه تبلیغات انتخاباتی» دارد و «نباید جدی گرفته شود».

وی افزود: «ترامپ نمی‌تواند برجام را کنار بگذارد چرا که نقض تعهد آمریکا محسوب می‌شود و در این صورت آمریکا با مخالفت‌های جامعه جهانی و کشورهایی همچون چین، روسیه و جامعه اروپایی روبرو خواهد شد».

پیش از این نیز محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران گفته بود نباید ادعاهایی را که در دوران تبلیغات انتخاباتی آمریکا مطرح می‌شود، جدی گرفت.

دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاس جمهوری آمریکا، گفته است که اولویت اصلی خود را لغو توافق اتمی با ایران گذاشته است.

در مقابل دولت باراک اوباما هشدار داده که اگر رییس جمهور بعدی ایالات متحده اقدامی علیه توافق هسته‌ای با ایران بکند، این امر پیامدهای خطرناکی خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG